מה גרם להפסקת הניסוי בחיסון לקורונה ומה יהיו ההשלכות? הלילה (בין שלישי לרביעי), הודיעה חברת אסטרהזינקה, מפתחת החיסון המתקדם לקורונה לצד אוניברסיטת אוקספורד, על הפסקת ניסוי השלב השלישי בבני אדם, בשל בעיות בטיחות ואחרי שמשתתף בניסוי פיתח מחלה.
על פי ההודעה שסיפקה החברה, הניסוי הופסק עקב ״בעיות בטיחות״ שהתגלו במהלך השלב השלישי והאחרון בחיסון לקורונה. בהודעה נכתב כי "הליך ביקורת שגרתי הוביל להשהייה של מתן החיסון כדי לאפשר בחינה של נתוני הבטיחות". אסטרהזניקה לא חשפה מהי תופעת הלוואי האפשרית, ורק מסרה כי מדובר ב"חולי בלתי מוסבר בפוטנציה". עד לתום הבירור, כאמור, מופסקים הניסויים בחיסון.
על פי דיווח ראשוני בניו-יורק טיימס מאדם שהוגדר ״מקורב לניסוי״ ונותר בעילום שם, פיתח הנסיין החולה דלקת בחוט השדרה. מצב זה קרוי "טרנסברס מייליטיס", שנגרם פעמים רבות גם בשל מחלה ויראלית. על כן, טרם ברור האם המחלה קשורה לחיסון או לא. בחברה לא נתקבלו דיווחים נוספים על תחלואה זו באף אחד מהנבדקים. אין דיווח מקביל גם בעשרות אלפי הנבדקים בחיסונים נוספים הנבדקים ברחבי העולם.
האם הפסקת החיסון מדאיגה? סביר שלא. הפסקות ניסויים בחיסונים מתרחשות כל הזמן, מבלי שהציבור מודע לכך, וגם תופעות לוואי אצל חלק מהנבדקים הם תופעה שכיחה. לאור פרופיל הבטיחות הגבוה שהתקבל מעשרות אלפי מתחסנים בניסויים עד כה בחיסוני קורונה רבים, לא סביר שהפסקת הניסוי תשפיע דרמטית על לוחות הזמנים, או על הופעת החיסונים הראשונים לשוק שממילא לא צפוייה לפני דצמבר הקרוב.
1 צפייה בגלריה
החיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד: בהשהייה מטעמי בטיחות
החיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד: בהשהייה מטעמי בטיחות
החיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד: בהשהייה מטעמי בטיחות
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
החיסון של אסטרהזניקה, המכונה AZD1222 מבוסס על נגיף בשם אדנו שנלקח משימפנזים ושונה כך שיישא את הגנים של נגיף הקורונה ויעביר אותם לתאי הגוף. הנגיף, המשמש כמעין ״אוטובוס״ המחדיר את הגנים של הקורונה לגוף, נחשב לבלתי מזיק לבני אדם.
מתוצאות שלב א' של החיסון הבריטי, נמצא כי תופעות הלוואי שנרשמו בקבוצת הנסיינים היו דומות לתופעות לוואי מוכרות מחיסונים אחרים. רוב תופעות הלוואי חלפו בתוך יומיים-שלושה והוגדרו כקלות. 70% מהנבדקים שקיבלו את החיסון בשלב א' התלוננו על עייפות, 68% על כאבי ראש, 60% על כאבי שרירים, 61% התלוננו על חולשה ו-2% סבלו מחום גבוה של 39 מעלות. בנוסף, 67% ממקבלי החיסון חוו כאב קל-בינוני באזור ההזרקה ו-83% דיווחו על רגישות קלה באזור זה.
בינתיים, הודיעו אתמול מפתחות החיסונים הגדולות ובהן מודרנה אסטרהזניקה ופייזר, כי התאגדו לשם הבטחת בטיחות חיסוני הקורונה. בחברות התחייבו להקפיד על סטנדרטים גבוהים מאוד של פרופיל בטיחות בחיסונים. ההודעה הופצה בצל פרסומים על רצון הבית הלבן להאיץ את שיווק חיסון הקורונה הראשון עוד לפני הבחירות הקרובות, כשבמקביל שלבי הניסויים האחרונים בניסויים עומדים לקראת סיום.