"לאור התוצאות שהתפרסמו, אפשר לשמוח על כך שהחיסון באמת עובד", אומר היום (ב') לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "יעילות של 93% נגד מחלה קשה ואשפוז היא תוצאה שחיכיתי לה".
קראו עוד:
אבל ידוע שהחיסון יעיל פחות במניעת מחלה קלה יותר, ועל כך אומר פרופ' כהן: "הרבה פעמים אמרנו שאנחנו צריכים ללמוד לחיות עם הקורונה, ואני חושב שאנחנו מתקרבים לתרחיש הזה. עשינו את מה שאפשר לעשות, רוב האוכלוסייה מחוסנת, ועכשיו צריך לחיות עם זה. אין לי ספק שרובנו ניחשף לקורונה, אבל היא לא תהיה מחלה קשה. היא תהיה יותר דומה למחלות עונתיות.
"אז כן, אנחנו צריכים להיות עם יד על הדופק, כי תמיד יכול לצוץ איזה וריאנט חדש, ואולי היעילות של החיסון תרד, כך שהייתי מרגיש יותר נוח אם היה לנו עכשיו חיסון שמתאים לווריאנטים שמטרידים אותנו".
1 צפייה בגלריה
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מחסנים בני נוער בתל אביב, השבוע. "יעילות של 93% נגד מחלה קשה ואשפוז היא תוצאה שחיכיתי לה", אומר פרופ' כהן
(צילום: אוראל כהן)
לשאלה אם יש הבדל בין מנת החיסון השלישית, שאותה שוקלים בימים אלה לתת לאזרחים, לבין שתי המנות הראשונות, השיב פרופ' כהן: "לא, המנה השלישית זהה לגמרי למה שקיבלנו. הגיוני שניתן אותה למדוכאי חיסון, לחולים אונקולוגיים, לאנשים שיש להם מחלות אוטואימוניות. לגבי אנשים בריאים - אני לא חושב שצריך להזריק להם שוב".
בשיחה השתתף גם פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, שאמר שלדעתו צריך להחזיר את התו הירוק. "יש כאן מאות אלפי אזרחים שלא התחסנו, יש ילדים שעדיין לא מחוסנים", נימק.
פרופ' כהן אמר על כך: "צריך להטיל הגבלות קלות, כמו על התקהלויות. בשבת התפללתי בבית הכנסת עם 100 איש: לחשוב שהיה שם מישהו קצת חולה, לצד אנשים לא מחוסנים - יש פה איזושהי בעיה. הרי אנחנו רוצים לשמור על הציבור".
"צריך להטיל הגבלות קלות, כמו על התקהלויות. בשבת התפללתי בבית הכנסת עם 100 איש: לחשוב שהיה שם מישהו קצת חולה, לצד אנשים לא מחוסנים - יש פה איזושהי בעיה. הרי אנחנו רוצים לשמור על הציבור"
בהמשך הריאיון התייחס פרופ' כהן לעובדה שתוקפם של חיסוני פייזר שנמצאים בישראל יפוג ב-31 ביולי. לשאלה אם ניתן להאריך את התוקף שלהם, השיב: "נדרשת גושפנקה של היצרן. אם הוא לא מאפשר את זה, אנחנו לא יכולים להחליט על כך בעצמנו. אני חושב שאפשר למשוך עוד קצת, אבל בשום פנים ואופן אי אפשר לעשות את זה בלי הסכמה, בלי גושפנקה".
לדעתו, מי שלא יספיק לקבל את החיסון של פייזר כמנה שנייה, יוכל לקבל את החיסון של מודרנה. "בעיניי אין שום בעיה בכך", אמר פרופ' כהן. "מדובר באותו מנגנון. יש מדינות שעשו את זה. אני חושב שנגיע לאותה רמה של יעילות".