למרות שעל פי נתוני משרד הבריאות שיעור מחלות המין נמצא בעלייה מתחילת שנת 2020, קופת החולים 'כללית', הגדולה ביותר מבין קופות החולים, מונעת ממבוטחיה בדיקות למחלות כלמידיה וזיבה. הסיבה: מעבדות הקופה, שבעבר היו אמונות על ביצוע הבדיקות לאיתור המחלות, פועלות כעת כמעבדות קורונה בלבד. יש לציין כי בעבר כבר נתנה הקופה הוראה לרופאיה לצמצם במספר ההפניות לבדיקות לאיתור מחלות מין, אך בהמשך ביטלה אותה עם הדעיכה במספר המאובחנים - ולאחר מכן חידשה אותה שוב. מבדיקה, עולה כי ביתר קופות החולים לא ננקטת מדיניות לצמצום ההפניות לבדיקות מחלות מין.
ההנחיה לצמצום הבדיקות למחלות מין פוגעת ברבים, בהם בני זוג בתחילת מערכת היחסים שמעוניינים להיבדק, נשים הפונות לטיפולי פוריות וזקוקות לאישור שאינן חולות ואנשים הנוטלים טיפול מונע ל-HIV בכדורי PrEP, שעליהם לעבור בדיקות למחלות מין אחת לשלושה חודשים. "אנו עוצרים הזמנות של בדיקות אלו עד להודעה חדשה", נכתב בהודעת הקופה למבוטחיה. "בקשות חריגות יש להעביר בצירוף מכתב רפואי מנומק".
רופאי הקופה זועמים בעקבות מדיניות צמצום הבדיקות וטוענים כי היא מהווה סכנה לבריאות הציבור מפאת תת-האבחון והפוטנציאל להתפשטות המחלות זיבה וכלמידיה. כמו כן, מדאיגה אותם המציאות שנוצרת בעקבותיה, לפיה מקבלים מבוטחים רבים טיפול אנטיביוטי ללא אבחנה מדויקת.
"לא הוגדרו לנו קריטריונים למתן ההפניות", מספרת רופאה מהקופה, תושבת מרכז הארץ. "מגיעים אלינו מטופלים שמבקשים את הבדיקות הללו, ולא מקבלים. לדוגמה אישה עם צריבה בנרתיק או גבר עם כאבי גרון לא מוסברים, סימפטומים שאנחנו מכירים. בנוסף, טיפול מונע ל-HIV, על פי הנחיות משרד הבריאות, מחייב מעקב ותוצאות של הבדיקות הללו פעם בשלושה חודשים ובקופה פשוט לא עומדים בהנחיה הזו.
1 צפייה בגלריה
"כל המעבדות במדינה מגויסות לביצוע בדיקות קורונה"
"כל המעבדות במדינה מגויסות לביצוע בדיקות קורונה"
"כל המעבדות במדינה מגויסות לביצוע בדיקות קורונה"
(צילום: רויטרס)
"מדובר באלפי אנשים שזקוקים לבדיקות הללו ולא מקבלים אותן. יש לזכור שזיהום בכלמידיה יכול להיות ללא סימפטומים בקרב נשים, והוא הגורם השכיח ביותר לעקרות. יש קורונה והיא הולכת להישאר פה עוד הרבה זמן, אז מה הלאה? לא נוכל יותר להפנות מטופלים לבדיקות למחלות מין? הרי קופות אחרות מתמודדות עם המצב הזה. בתחילת המשבר לא אמרנו מילה כי הבנו שיש סדר עדיפויות, אבל מה עכשיו?".
גם בוועד למלחמה באיידס הזהירו מפני השלכות המדיניות של הקופה. "אבחון מאוחר של מחלות מין והיעדר טיפול עקב כך, עשויים לגרום לנזקים בריאותיים וכמובן לעלייה במספר ההדבקות", נמסר מהוועד. "במקרים רבים, למחלות המועברות במין אין סימפטומים, ועל כן ללא בדיקה לא ניתן לאבחן אותן ולהציע טיפול מיטבי. גם בימים אלה, בהם משאבים רבים מופנים למאבק בקורונה, אין לזנוח את בריאות הציבור גם בהקשר של מחלות מידבקות אחרות, ויש לאפשר בדיקות למחלות מין לכל איש ואישה המבקשים זאת, על מנת למנוע עלייה בשיעור מחלות המין בישראל".
מקופת החולים כללית נמסר בתגובה: "בימים אלה כל המעבדות במדינה מגויסות לביצוע בדיקות קורונה ועובדות מסביב לשעון כדי לספק תשובות במהירות, לאתר חולים חדשים ולקטוע שרשראות הדבקה - זהו צו השעה. בדיקות למחלות מין ממשיכות להתבצע באחת המעבדות אך בתדירות נמוכה יותר. אנו מקצים את המשאבים הקיימים של מכשור, ציוד וכוח אדם תוך איזון בין הצרכים הלאומיים למאבק בהתפשטות הנגיף לבין הצורך להמשיך ולבצע בדיקות למחלות מין. ככל שיקטן הצורך בביצוע בבדיקות קורונה נשיב את היקפי הבדיקות הללו לקדמותם. נוסיף, כל מקרה שיובא לפנינו של מטופל אשר לא הופנה לבדיקה עם קבלת פרטיו נבדוק וניתן מענה בהתאם לצורך".