"התחלואה עדיין עולה, והגענו למספר שיא של חולים קשה בבתי החולים": כך אומר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל, מי שעומד מאחורי מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "אבל צריך לזכור שאנחנו נמצאים היום שבועיים מתחילת ההגבלות הקודמות - כלומר, מ'הסגר המחורר', לעומת הסגר ההדוק שנכנס לתוקף ביום שישי - וידוע שלכל פעולה לוקח שבועיים עד שהיא משפיעה, ולכן השבוע הקרוב יהיה מכריע בהקשר הזה.
"השבוע נראה אם לסגר המחורר הייתה השפעה. אנחנו מקווים ומעריכים שנראה בלימה בתחלואה הקשה, בזכות שילוב של הסגר המחורר והשפעת החיסונים. יש כבר מספיק אנשים שקיבלו את המנה הראשונה של החיסון לפני שבוע או עשרה ימים, וידוע שהמנה הראשונה יכולה להשפיע, אז אם אכן נבחין בבלימה בתחלואה הקשה, נבין שההשפעה של הצעדים שננקטו לפני שבועיים נתנו את אותותיהם. את השפעתו של הסגר ההדוק, שהחל ביום שישי, נראה בעוד שבועיים".
לשאלה, האם המוטציה הבריטית היא שאחראית למספר הגבוה של החולים הקשים, השיב פרופ' סגל: "להערכתנו, זו עדיין לא המוטציה. ההערכות הן שכ-20% מהמאומתים היום נושאים את המוטציה. זה מספר מאוד-מאוד גבוה. לכן חשבנו שנכון להיכנס לסגר הדוק. אבל אני לא חושב שה-20% הללו משפיעים על תמונת המצב היום: לוקח זמן עד שה-20% האלה הופכים לחולים קשים. אני חושב שהתחלואה הקשה הנוכחית היא המשך במגמת העלייה שהתחילה בהשפעת חנוכה. את השפעת ההגבלות שהוטלו מאז אנחנו אמורים לראות בשבוע הקרוב. לכן, אנחנו מקווים שאכן תהיה בלימה, גם בזכות הסגר המחורר וגם בזכות החיסונים. אנחנו אמורים גם להתחיל לראות שינוי בגילים של החולים הקשים: פחות מבוגרים ויותר צעירים, שעדיין לא התחסנו".
1 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים קורונה איכילוב
מבצע חיסונים קורונה איכילוב
"אנחנו מקווים שאכן תהיה בלימה, גם בזכות הסגר המחורר וגם בזכות החיסונים". מתחסנים בבי"ח איכילוב בת"א
(דוברות איכילוב)
פרופ' סגל התבקש להתייחס גם לאפשרות של דחיית המנה השנייה של החיסון, אם לא יהיו מספיק חיסונים: במקרה כזה, המנה השנייה תינתן שישה שבועות אחרי הראשונה, במקום שלושה. לשאלה, מה המשמעות של דחייה כזו, השיב: "אנחנו לא יודעים. נקווה שיגיעו מספיק חיסונים כדי לא להעמיד דילמה בפני מקבלי ההחלטות. יש מדינות כמו אנגליה, שנמצאות במצב מאוד קשה: כנראה הוחלט שם לדחות מעט את המנה השנייה".
הוא מוסיף ואומר: "אנחנו לא מבינים לחלוטין את ההשלכות של דחיית מתן המנה השנייה. במודלים שאנחנו מפתחים ניכרת רגישות גדולה למספר החיסונים. נוכל לחסן שלושה מיליון אנשים גם בשתי מנות. אבל אם זה יהיה מספר החיסונים שיגיע - רק שלושה מיליון עד סוף מארס - אנחנו צפויים לראות זינוק בתחלואה, ששיאו יגיע במארס, בגלל המוטציה הבריטית. זה יהיה, בעצם, גל רביעי.
"אנחנו נראה שהתחלואה עכשיו יורדת, אבל אחר כך היא תעלה. אם נצליח להביא יותר משלושה מיליון חיסונים, ונוכל לחסן ארבעה-חמישה מיליון מהאזרחים, נמשיך לראות בלימה ונוכל להתמודד גם עם הזן הבריטי. אלמלא הזן הבריטי, מצבנו היה הרבה יותר טוב. אבל הזן הזה מדביק בין 30% ל-50% יותר, וקשה מאוד להתמודד איתו. לכן אנגליה ואירלנד בצרה עכשיו, ולהערכתי, בשבועיים-שלושה הקרובים נראה עוד מדינות באירופה שתהיה אצלן עלייה בתחלואה בגלל הזן הבריטי".