נועה בת השנה וחצי נחתכה בצווארה בעת שביקרה בסופר עם הוריה - ניתוח מורכב של עשרות אנשי צוות במרכז שניידר לרפואת ילדים הציל את חייה.
אברהם ומיכל ארביב, זוג מבני ברק, הלכו לקניות בסופר בתחילת אוקטובר. הם לקחו איתם את נועה בת השנה וחצי, שישבה במושב הילדים בעגלת הסופר. "זה היה אירוע חריג מאוד שנמצא עדיין בבדיקה", הם מספרים. "מישהו עבר ודחף את העגלה ונועה נפלה על הצד". בקבוק בירה שהיה בתוך העגלה נפל גם הוא מהעגלה ונשבר, ובמהלך הנפילה נחתכה נועה בצווארה משברי הזכוכית.
האב, אברהם, מספר כי הרים מיד את נועה וניסה לעצור את הדם. "זעקתי לעזרה וביקשתי שיזמינו מד"א, ובאמת מיד הגיעו אנשי הצלה והריצו אותה למרכז שניידר, שם כבר חיכו לה רופאי המיון". האם מיכל משחזרת את התחושות באותו רגע, "זו תחושה קשה של חוסר אונים".
נועה הובהלה למחלקה לרפואה דחופה בשניידר על ידי צוות של הצלה - מד"א, כשהיא במצב קשה מאוד וכשסכנה נשקפת לחייה. היא הייתה בהכרה ירודה וסבלה ממספר פגיעות צוואריות, שהמשמעותית ביותר בהן הייתה חתך מלא של העורק הוורטברלי, הממוקם עמוק בצוואר האחורי, לאורך החוליות. צוות המלר"ד ייצב את מצבה, נתן לה עירוי דם דחוף, הרדים והנשים אותה. לאור דימום עורקי מתמשך מאד ואובדן דם ניכר, היא הועברה לחדר הניתוח.
2 צפייה בגלריה
חדר הניתוח: נאבקים על חייה של נועה
חדר הניתוח: נאבקים על חייה של נועה
חדר הניתוח: נאבקים על חייה של נועה
(צילום: המרכז הרפואי שניידר)
תוך דקות, נערך צוות חדר ניתוח בראשותו של ד"ר יעקב כץ, מנהל מחלקת הרדמה ומערך חדרי הניתוח במרכז שניידר. "הזדמן לי בחיים להיות בכמה דרמות אבל אני חייב להעיד שמדובר באחד ממצבי הקיצון", מספר ד"ר כץ. "לאורך כל הזמן אחד הרופאים ביצע חוסם עורקים עם ידיו על העורק הראשי. הייתה לנו התארגנות מהירה לניתוח. בהתחלה היה רושם שאותר הדימום, אבל אחר כך שוב היה דימום רב והבנו שמדובר בחתך עמוק בתוך הצוואר קרוב מאוד לחוט השדרה".
בעודה מנותחת הוחלט לחבר את נועה למכונת לב-ריאה, כל זאת תוך כדי החייאה ממושכת. "קיבלנו החלטה נכונה להעלות אותה למכונה. קראנו למנתחי לב וחיברנו אותה למכונה כדי לשלוט על הדימום כמו בניתוח לב לכל דבר. זה איפשר לנו את הזמן להבין מאיפה הדימום מגיע, זה היה רגע האמת שבו היה לנו פסק זמן לחשוב בהיגיון איך להמשיך לפעול".
התינוקת טופלה במקביל על ידי מרדימים, מנתחי א.א.ג, אורתופדיה, נוירוכירורגיה, כלי דם, לב, צוות הסיעוד, טכנאים וטכנולוגים מצוות יחידת האולטראסאונד ומצנתרי לב ומוח על מנת להגיע לעורק המדמם. למומחי מרכז שניידר הצטרפו מומחים נוספים מהמרכז הרפואי בילינסון. "בעבודה מאוד מאומצת כל הצוות הצליח אחרי שעתיים לאתר את הדימום ולעצור אותו. הילדה הועברה לטיפול נמרץ במצב יחסית טוב", מסביר ד"ר כץ. בתום הניתוח המורכב וייצוב מצבה, הועברה התינוקת, תוך שהיא מונשמת ומורדמת, ליחידה לטיפול נמרץ בראשותו של ד"ר אלחנן נחום.

"נס ההצלה של נועה שלנו"

ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים מספרת על המקרה: "שילוב הכוחות, המוחות, והנפשות של כלל הצוותים בפירוש הצילו אתמול את חייה של התינוקת הקטנה. מהירות ואיכות הטיפול של מיטב הצוותים הרפואיים והסיעודיים ששילבו כוחם בהצלת החיים מהווים גאווה ענקית למרכז שניידר, לבית החולים בילינסון ולכללית".
2 צפייה בגלריה
נועה וצוות רופאי שניידר ובילינסון
נועה וצוות רופאי שניידר ובילינסון
נועה וצוות רופאי שניידר
(צילום: המרכז הרפואי שניידר)
"ידענו שמטפלים בה אז למרות הכל, זה היה קצת מעודד ואנחנו כאנשים מאמינים עשינו ככל יכולתנו להתפלל ולבקש שיתפללו, באמת שמענו שאנשים בארץ ובעולם התפללו והתחזקו לרפואתה. הרגשנו כל הזמן שהילדה בידיים טובות, וראינו את הפעולות סביבנו כשהצוות הרפואי משתדל ככל יכולתו לעזור לנו במומחיות מרובה וגם עכשיו כעבור חודש, אנחנו מרגישים את הדאגה הכנה לנועה", מספרים ההורים.
נועה הקטנה התאוששה, אוכלת עצמאית ומגיבה לסביבתה. מצבה מוגדר כעת טוב מאוד והיא הועברה למחלקה לכירורגיית ילדים וממשיכה בטיפול ומעקב של רופא אורטופד, פיזיותרפיסטית ודיאטנית. "בגלל שהיינו פעמיים בהחייאה בזמן שחיברו אותה למכונת לב ריאה היינו מודאגים מההתאוששות המוחית ושמחנו מאוד לגלות שהיא כבר מזיזה ארבעה גפיים ושכל הסימנים מראים שאין פגיעה מוחית והדימום נעצר. אנחנו שמחים שבקרוב מאוד היא תעזוב את בית החולים במצב טוב", מספר ד"ר כץ על מצבה היום.
"אנו מודים מקרב לב לכל השותפים בנס ההצלה שנעשה לנועה שלנו ולנו", אומרת האם מיכל. "ברור לנו שללא הירתמותם המיידית של כלל הצוותים מצבנו היה אחר. קיבלנו את בתנו במתנה. אין לנו מילים להביע את הכרת תודתנו העמוקה. אנו מברכים על המזל שהיה לנו להגיע לשניידר בעת המשבר ולצאת ממנו עם ילדה מחייכת שקיבלה את חייה בחזרה. אנחנו מרגישים שעצם זה שנהיה עם נועה בבית עם שאר בני המשפחה ונתחיל לחזור לשגרה מסוימת, זה כבר דבר גדול מבחינתנו – מקווים שזה יהיה מהר".