לא קל לחיות תחת עטיית מסכה, לא למבוגרים ולא לילדים, אבל האם הן פוגעות בנשימה? הורים ומורים התלוננו כי לא ניתן להמשיך בלימודים, לפחות בכיתות הנמוכות, תחת מסכת פנים וכי עטיית המסכה פוגעת בנשימת הילדים, דבר שהוביל לדיונים במשרדי הבריאות והחינוך.
הדאגה מפני הנשימה תחת מסכה, לא רק בילדים, החלה זמן קצר לאחר פרוץ מגפת הקורונה. חששות רבים הועלו מפני צריכת החמצן מאחורי המסכה שלכאורה מפחיתה את רמות חמצן בדם, מצב הקרוי היפוקסמיה. אבל למעשה, מדובר במיתוס.
מסכות הפנים אינן פוגעות בנשימה, אינן פוגעות בהגעת חמצן לרקמות הגוף ולמוח, לא אצל מבוגרים ולא אצל ילדים. המסכות בטוחות אפילו מגיל שנתיים. אחת הראיות לכך היא שפעוטות חולי סרטן או מושתלי איברים, שנמצאים ממילא בסיכון בריאותי, עוטים מסכת פנים שעות ארוכות ביום ולמשך שבועות ואף חודשים, ללא כל פגיעה בבריאותם כתוצאה מכך.
1 צפייה בגלריה
ילדים עם מסכות
ילדים עם מסכות
מסכות הפנים אינן משפיעות על הגעת חמצן לגוף: לא במבוגרים ולא בילדים
(צילום: shutterstock)
על פי כל הידע בעולם הרפואה ועל פי המלצות ארגוני הבריאות, מסכות פנים אינן פוגעות באוורור הריאתי. גם החשש מפני הצטברות פחמן דו חמצני אינו נכון - מולקולות פחמן דו חמצני זעירות מכדי להילכד בבד המסכה. למעשה, כירורגים משתמשים במסכות שעות ארוכות, למשך כל חייהם, ללא כל תופעות לוואי.
מדוע אם כן מסכות פנים מאושרות רק מגיל שנתיים? הסיבה לכך היא שמתחת לגיל זה, פעוטות אינם מסוגלים לעטות את המסכה או להסיר אותה ללא עזרה. גם ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי, אינם יכולים לעטות מסכה לבדם, אלא בנוכחות מבוגר המסייע להם.
חשש נוסף שהועלה הוא מפני פגיעה בהתפתחות הריאות של ילדים העוטים מסכה או מפני פגיעה במערכת החיסונית שלהם. גם החששות הללו אינם מוצדקים, שכן מסכות פנים אינן פוגעות לא בהתפתחות איברי הגוף, וודאי לא הריאות, וגם לא במערכת החיסונית.
ניסויים רבים ברחבי העולם הדגימו את בטיחות המסכות: אחד מהם הוא ד"ר מייטין טואת'ייל, רופא שסיפר כי מטופלים רבים התלוננו בפניו על כך שמסכות הפנים מפחיתות את רמות החמצן בגוף. הוא החליט לבצע ניסוי פשוט אותו העלה לחשבון הטוויטר שלו, שבו הדגים את האמת.
בניסוי הוא התחבר למד סטורציה, המודד את הדופק ואת ריווי החמצן בדם. בעודו מנטר את עצמו באמצעות מוניטור, הוא החל לעטות על פניו עוד ועוד מסכות. בסך הכל עטה הרופא האירי 6 מסכות פנים מהודקות לפניו, והמספרים עשו את שלהם: הדופק נותר תקין, וגם הסטורציה עמדה על רמה של 99%. רמת חמצן בדם של 95% ומעלה נחשבת תקינה.
צפו: הרופא האירי שמדגים את בטיחות המסכות