העלות האסטרונומית של בדיקות הקורונה: למרות ההיענות היפה למבצע החיסון הישראלי, בדיקות הקורונה ממשיכות להתבצע במספרים גדולים, וכעת קופות החולים קוראות לצמצם באופן גורף את מספר הנבדקים בשל העלות הגבוהה - 200 שקלים לכל בדיקה. על פי נתונים שהגיעו ל"ידיעות אחרונות", כחמישית מהנבדקים הם אנשים שלא התחסנו, על אף שהם זכאים לחיסון.
קראו עוד:
נתוני אחת הקופות מעלים כי בשבוע הראשון של חודש אפריל נעשו 45 אלף בדיקות בקרב לא מחוסנים מעל לגיל 16, המהווים 22% מכלל הנבדקים. הערכת גורמים המצויים במערך הבדיקות, מעלה כי רק בשבוע הראשון של אפריל עלו הבדיקות של קבוצה זו למעלה מתשעה מיליון שקלים. אותם גורמים מעריכים כי מאז תחילת מבצע החיסונים, גבה מערך הבדיקות מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה.
מנגד, לטענת גורמים בקופות החולים ובמשרד האוצר, משרד הבריאות טרם גיבש נהלים שחוסמים את האפשרות של מחוסנים להיבדק, ואינו מקבל החלטות בנושא. בנוסף, בשבועות האחרונים בוצעו מאות אלפי בדיקות לאנשים שכלל לא הראו תסמיני הדבקה. בשבועות האחרונים מתבצעות 40־60 אלף בדיקות ביממה, בשעה שמספר המאומתים היומי נותר יציב ועומד על כמאתיים.
"משרד הבריאות גורר רגליים מזה זמן רב", אומר בכיר בממשלה. "הוא לא מגבש מדיניות סדורה להתאמת כמויות הבדיקות לצורך העדכני לאור היקפי התחלואה. בינתיים, מתבצעות על חשבון משלם המיסים בדיקות בהיקפים נרחבים שאינן נחוצות מבחינה רפואית"
"אנחנו רואים שכמות הבדיקות הדרושה כדי לאבחן חולים ולקטוע שרשראות אמורה להיות כמה אלפים ביום, אך בפועל עושים בדיקות לטובת כניסה לאירועים או טיסות", מסביר ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות של קופת חולים לאומית. "אנחנו רואים המון אנשים שהחליטו לא להתחסן. אם יש ביום כמאתיים חולים, זה מייצר 2,000 בדיקות ביום, אך בפועל יש כארבעים אלף בדיקות. זה לא קשור לסימפטומים ולא לשרשראות הדבקה. כמות לא קטנה של מיליונים נשפכת לשווא. לכן אם מדובר על כניסה לאירועי תרבות – זה לא צריך 'ליפול' על הקופות או על המדינה. אנשים חושבים לעצמם שאם זה חינם, למה לא לקחת".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בייון
בדיקות קורונה בייון
בשבועות האחרונים מתבצעות 40־60 אלף בדיקות ביממה, בשעה שמספר המאומתים היומי נותר יציב ועומד על כמאתיים
(צילום: AFP)
"משרד הבריאות גורר רגליים מזה זמן רב", אומר בכיר בממשלה. "הוא לא מגבש מדיניות סדורה להתאמת כמויות הבדיקות לצורך העדכני לאור היקפי התחלואה. בינתיים, מתבצעות על חשבון משלם המיסים בדיקות בהיקפים נרחבים שאינן נחוצות מבחינה רפואית".
ממשרד הבריאות נמסר: "במשרד יש הנחיות ברורות מתי להיבדק. מחוסנים ומחלימים נבדקים עכשיו רק כשיש להם סיבה טובה כיוון שהם לא נדרשים לבידוד ולכן לא לקיצור בידוד".