תוצאות בדיקות הקורונה מתעכבות: על רקע העלייה החדה במספר בדיקות הקורונה היומי בחודש האחרון, שהגיעה בשבוע שעבר לשיא יומי של 127 אלף בדיקות, נבדקים רבים מספרים על זמני המתנה חריגים לתוצאות שלעיתים עולים על שלושה ימים.
בהערכת המצב שהתקיימה אתמול (א') עולה כי זמן ההמתנה הממוצע עומד כעת על 49 שעות לעומת היעד - 18 שעות מרגע הדגימה ועד לקבלת התוצאה. "זמן ההמתנה לתוצאה עדיין גבוה", צוין במצגת הערכת המצב שהגיעה לידי ynet, "הן בקופות והן במעבדות הפרטיות". גורמים בקופות החולים טוענים כי עיקר הבעיה היא במוקדי הבדיקות של פיקוד העורף, ובעיקר במעבדות הפרטיות.
"ביום חמישי לפני כשבועיים קיבלנו הודעה מהמורה של הבן שלי שלומד בכיתה ב' שאחת הילדות בכיתה אומתה עם קורונה", מספר צחי מתל אביב. "מיד לקחנו אותו מבית הספר ועשינו בדיקה במתחם בכיכר רבין, קיבלנו תוצאה שלילית דרך כללית למחרת. היות שלא ניתן לבצע הפרדה, נכנסנו כל המשפחה לבידוד. בהתאם לפרוטוקול המאפשר יציאה מבידוד לאחר שתי בדיקות שליליות אחרי 10 ימים הלכנו לבצע בדיקה נוספת ביום חמישי האחרון בבוקר, גם במתחם בכיכר רבין".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בכיכר רבין בתל אביב
בדיקת קורונה בכיכר רבין בתל אביב
בדיקת קורונה בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
"עד עכשיו לא קיבלנו תוצאה כמו חברים נוספים לכיתה שעשו בדיקה באותו זמן. אחרים שביצעו בדיקה במכבי ישירות קיבלו תוצאה שלילית כבר ביום שישי וחלקם אף ביום חמישי בערב. למעשה, בגלל הזמן הארוך באופן חריג לא יכולנו לקצר את הבידוד, לא יכולנו לצאת מהבית בסופ"ש וגם לא ללכת לעבודה.
"מיותר לציין שהילדים מודעים לכך שאנחנו רק מחכים לתוצאה כדי לצאת מבידוד ולא מבינים מדוע התוצאה לא מגיעה ומתוסכלים מכך. אם אין תוצאות לבדיקות בזמן סביר אז מה שווה ההחלטה לקצר את הבידוד? כמובן שאנו לא מקבלים מענה לא בכללית ולא בלשכת הבריאות המקומית. לא ניתן לדעת אם הבדיקה אבדה או מה קרה. עד עכשיו, יותר ממאה שעות לאחר מכן, אין לי תוצאה. בנוסף, יש בכיתה עוד חמישה ילדים בכיתה שעדיין לא קיבלו תשובות ודאיות".
אבל לא רק באזור המרכז מתמודדים עם עיכובים. "בשבוע שעבר התחלתי לסבול משיעול שלא פסק", מספר א' מאשדוד. "הבנתי שאני לא יכול להמשיך לעבוד ולמחרת בבוקר הלכתי להיבדק. בגלל שלא היה תור קרוב בקופת החולים, הלכתי למוקד הבדיקות של פיקוד העורף. עמדתי בתור במשך שעתיים. שעה או שעתיים אחרי הבדיקה קיבלתי הודעה ממד"א שהבדיקה שלי הועברה למעבדה ושאקבל תוצאה מקופת החולים.
"באותו יום לא הלכתי לעבודה כי לא רציתי לסכן את חבריי לעבודה. התחלתי להרגיש טוב יותר. ציפיתי לקבל תשובה כעבור יממה, אבל היא לא הגיעה. בסופו של דבר, לאחר כמה ימים של דאגות ואובדן שני ימי עבודה, קיבלתי את התוצאה רק היום, ארבעה וחצי ימים לאחר מכן. זו חוויה מאוד לא נעימה לחכות חמישה ימים לתוצאה של בדיקה".
בתוך כך, בעקבות העומס על המעבדות, שינה משרד הבריאות את התווית הבדיקות בשבוע שעבר. על פי ההתוויה החדשה, הדיגום החופשי יסתיים לאנשים ללא תסמינים ויותר להם לגשת לבדיקה רק לאחר הפניית רופא, אחות או מוקד ייעודי של הקופה.
מקופת החולים כללית נמסר: "בשל התחלואה הגואה יש ביקוש שיא לביצוע בדיקות קורונה אשר עולה על יכולת הביצוע של כלל המעבדות בישראל וזמני המענה מתארכים בכל הקופות. תשובות לדגימות המגיעות למעבדות כללית ניתנות בממוצע תוך 30-35 שעות. בדגימות שמועברות למעבדות הפרטיות, מרביתן ממתחמים המופעלים על ידי פיקוד העורף, זמן המענה ארוך יותר.
"כדי לתת מענה לביקוש הרב אנו קולטים עובדי מעבדה נוספים ואף התחלנו לבצע בדיקות קורונה בשיטת 'פּוּלינג' בסורוקה - תהליך המשלב רובוט ייחודי, אלגוריתמים לניבוי תוצאות חיוביות, ותהליך עבודה חדש המאפשר לחסוך בין 2-8 במספר הבדיקות הנערכות במעבדה מדי יום ובכך להגדיל את תפוקות המעבדה ולתת מענה לעלייה הדרמטית במספר הבדיקות ומתן תשובות בזמן קצר יותר".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "עם הקמתה של מפקדת ׳אלון׳ הוגדרו לה יעדים, ביניהם ביצוע של 100,000 בדיקות ביום. בשבועיים האחרונים היקף הבדיקות במדינה עבר את ה-100,000 ואף הגיע ל-130,000, עניין זה זה הוביל לעיכובים במתן התשובות. כחלק מהסיוע, פיקוד העורף הקצה חיילים אשר פועלים במעבדות, והשבוע יתגברו בהן קצינים נוספים. כלל הפערים אשר מוצפים, נלקחים ברצינות ומטופלים באופן מיידי. מפקדת ׳אלון׳ ומשרד הבריאות ממשיכים ופועלים לשיפור מתמיד לטיוב וקידום יכולות".