לראשונה בישראל: בוצעה השתלת לב מתורם בן 65, גיל מבוגר גם במונחים עולמיים. הנתרם גם הוא איננו צעיר – בן 67 – אבל מתאושש במהירות.
התורם, מירון אלוי (65), הלך לעולמו לאחר שבץ מוחי בבית החולים רמב"ם. משפחתו גילתה אצילות נפש, וחוץ מליבו הושתלו בגופם של שלושה חולים נוספים גם הכבד שלו, כליותיו וקרניות עיניו. בתו אינה סיפרה: "אבי היה איש של נתינה, ואמרתי לאימי שהוא בוודאי היה רוצה שאבריו יצילו חיים. הנשמה שלו נשארת איתנו". היא אמרה כי בתום השבעה תיצור קשר עם המושתל, שמואל ברומברג (67) מרעננה.
חתמו על כרטיס אדי
2 צפייה בגלריה
מירון אלוי
מירון אלוי
מירון אלוי. אבריו הצילו ארבעה
הליך ההשתלה החל בבית החולים רמב"ם, שם הונצל ליבו של מירון אלוי והועבר לביצוע ההשתלה לשיבא. מי ביצעו את ההשתלה בגופו של ברומברג היו פרופ' יעקב (ג'יי) לביא, המנהל הכירורגי של היחידה להשתלות לב, פרופ' אבי מורגן וד"ר יגאל כסיף.
2 צפייה בגלריה
שמואל ברומברג ורעייתו חנה
שמואל ברומברג ורעייתו חנה
שמואל ברומברג ורעייתו חנה
לביא סיפר כי מצבו של ברומברג הידרדר במהירות בחודשים האחרונים ונשקפה סכנה מיידית לחייו. "הייתה לי התלבטות, אבל על אף הסכנה בתרומה מאדם בן 65 המלצתי לחולה על ביצוע השתלה. דרגת הסכנה המיידית לחייו בהיעדר השתלה עלתה בהרבה על הסיכון שבקבלת לב מאדם מבוגר", הסביר המנתח. במרבית המקרים גילם של תורמי לב הוא 50-30.
ברומברג ביקש להתייעץ עם אשתו חנה וילדיו וכעבור רבע שעה נתן את הסכמתו. ההשתלה הסתיימה בהצלחה. "אני בסדר ומצבי משתפר", סיפר אתמול ברומברג, המטופל על ידי פרופ' יעל פלד ופרופ' דב פריימרק. "סמכתי על המלצת הרופאים, ובעצם זאת הייתה האפשרות היחידה להאריך את חיי ולזכות באיכות חיים. חיכיתי להשתלה שמונה שנים. אני בעצמי חתמתי על כרטיס אדי לתרומת אברים לפני 28 שנה, מי חשב שאני הוא זה שאזדקק לתרומה", אמר.
"הדבר המדהים הוא שההתאוששות שלו הייתה מהירה יותר מאשר חולים שבגופם הושתל לב מתורמים צעירים יותר", סיכם פרופ' לביא. אם לא ייווצרו סיבוכים, צפוי ברומברג להשתחרר לביתו בעוד כשבוע.
ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, הוסיפה: "התרומה הזו פותחת אפשרות לתרומות לב נוספות מצד תורמים בגילאים האלו, בהתאם לבדיקות הרפואיות המתאימות, ולמעשה עשויה במקרים מסוימים לקצר את הזמן ההמתנה לתרומת לב".
בכל רגע נתון ממתינים בישראל כ־80 חולים לתרומת לב, רבע מהם נפטרים בטרם קבלתה. ד"ר תמר אשכנזי, הביעה תקווה כי תרומת הלב של אלוי תהווה פריצת דרך בהשתלות בגיל המבוגר יותר.