חיסון נוסף בארסנל המלחמה נגד קורונה: ישראל צפויה לחתום על הסכם עם חברת אסטרהזניקה לרכישת 10 מיליון מנות, זאת לאחר רכישת התרכיבים של מודרנה ופייזר שצפויים לקבל אישור בשבועות הקרובים.
מדובר בחיסון שכבר הראה תוצאות מרשימות ביותר של עליית נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T, אף יותר מאלה שנמצאו אצל מחלימי הקורונה.
4 צפייה בגלריה
החיסון של אסטרהזניקה
החיסון של אסטרהזניקה
החיסון של אסטרהזניקה
(צילום: רויטרס)

הנה כמה עובדות שכדאי לדעת על החיסון החדש

שמו של החיסון החדש הוא AZD1222, המסמל את ראשי התיבות של החברה היצרנית אסטרהזניקה (AZ) ואוניברסיטת אוקספורד (D).
השם המקורי של החיסון היה ChADOx1 שהוא קיצור של שימפנזים (Ch) אדנוווירוס (AD) ואוניברסיטת אוקספורד (O).
4 צפייה בגלריה
החיסון של אסטרהזניקה
החיסון של אסטרהזניקה
החיסון של אסטרהזניקה
(צילום: AFP)
החיסון מבוסס על נגיף בשם אדנוווירוס, בעל מאות זנים, חלקם פוגעים גם בבני אדם וגורמים לרוב לתסמיני הצטננות.
הפעם, לקחו החוקרים נגיף אדנווירוס משימפנזים, שאינו גורם למחלה בבני אדם, החלישו אותו, והפכו אותו לווקטור (נשא). המדענים הינדסו את הנגיף הזה באופן גנטי, כך שלא יוכל להשתכפל ולהתרבות בבני אדם, והלבישו עליו את חלבון המעטפת של נגיף הקורונה – Spike Protein.

לא הרבה ידוע עדיין על נגיף הקורונה, אך מה שכן כבר ברור, הוא שחלבוני המעטפת של נגיף הקורונה, שעל שמם הוא נקרא משום שהם נראים כ"כתר" (קורונה), הם אלה שנצמדים לגוף האדם, ומעוררים את התגובה החיסונית שגוררת עמה תגובה הרסנית של מערכת החיסון.
הנגיף הזה, אדנוווירוס, הונדס כך שאינו יכול לגרום למחלה בבני אדם או להתרבות בגופנו, והוא כעת בעל מעטפת של נגיף הקורונה. כאשר הוא מוזרק לגוף, מערכת החיסון שלנו מזהה את מעטפת הקורונה, אך אינה יודעת שבתוכה יש וירוס לא מזיק – ומיד מתחילה לייצר נוגדנים מנטרלים ותאי T, שימנעו הדבקות עתידיות.
4 צפייה בגלריה
במעבדות של אוניברסיטת אוקספורד
במעבדות של אוניברסיטת אוקספורד
במעבדות של אוניברסיטת אוקספורד
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)

תגובה חיסונית רבת עוצמה

הממצאים שפורסמו עד כה משלבי הניסוי בחיסון, הראו כי חודש לאחר מנה אחת של החיסון, רמת הנוגדנים המנטרלים נגד קורונה עלתה פי 4 ב-95% מהמתחסנים.
בכל המתחסנים עלתה גם רמת תאי ה-T והגיעה לשיא 14 ימים לאחר הזריקה. לאחר המנה השנייה, נמצאו נוגדנים מנטרלים אצל 100% מהמתחסנים.
למעשה, החיסון של אוניברסיטת אוקספורד היה הראשון שהראה תגובה חיסונית רבת עוצמה, לא רק של נוגדנים, אלא של השחקן המרכזי בהגנה מפני הקורונה – תאי T, מה שיוביל על פי ההערכות להגנה ממושכת, אולי ממושכת הרבה יותר משאר המתחסנים.
תופעות הלוואי שנצפו מהחיסון הזה, דומות לתופעות הלוואי משאר החיסונים, כולן חולפות תוך כמספר שעות, וכוללות חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, חולשה, אדמומיות וכאב קל במקום ההזרקה.
החיסון אינו גורם למחלה בבני אדם, ואף לא צפוי לגרום לנזקים לטווח ארוך – על אף החששות בציבור מפני חיסוני הקורונה. החברה עדיין לא פרסמה נתונים מלאים על אחסון החיסון, אולם על פי הידוע עד כה, החיסון לא יצריך קירור בטמפרטורות קיפאון, ומקררי החיסונים הרגילים הפועלים בטווח של -2 עד 8 מעלות צלזיוס יספיקו לאחסונו.
בקרוב תסכם אסטרהזניקה את התוצאות הסופיות משלב 3, ותקבל כפי הנראה את אישור רשות התרופות האירופאית.
הראשונים שיקבלו את החיסון יהיו תושבי בריטניה, מקום משכנן של המפתחות. מדינות רבות נוספות כבר חתמו על הסכמים עם החברה. מוקדם יותר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הישג נוסף וחשוב לאזרחי ישראל. המדיניות שלי היא שלכל אחד שירצה להתחסן תהיה את האפשרות להתחסן. עדיפה היערכות יתר מהיערכות חסר. נמשיך לפעול כדי להבטיח שיהיו לנו כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים, מכמה שיותר מקורות וכמה שיותר מהר."
שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס גם הוא לאופציית רכישת החיסון ואמר: "מאמץ אסטרטגי של חודשים ארוכים משתלם! מדינת ישראל ניצבת היום עם הסכמי חיסונים של החברות המובילות בעולם. שמנו לנגד עינינו את המטרה שכל אזרח שיחפוץ בכך יוכל להתחסן. באופן זה אני מקווה שנמגר את הנגיף במהירות האפשרית. עד אז אסור לנו להיות שאננים. חייבים להקפיד על ההנחיות - מסכה, ריחוק והיגיינה".
אוהד גולדברג, מנכ"ל אסטרהזניקה ישראל מסר: "זהו הסכם היסטורי בהובלת הנציגות המקומית של החברה שיאפשר הנגשה של החיסון למיליוני אזרחי ישראל כחלק ממדיניות בינלאומית להנגשה שוויונית ורחבת היקף בעולם. כחלק ממחויבותה של החברה לבריאות הציבור, אסטרהזניקה תספק את החיסונים במודל 'ללא רווח' בתקופת המגיפה ותמשיך לעבוד באופן צמוד עם רשויות בריאות ברחבי העולם לרבות משרד הבריאות הישראלי. החברה בנתה מערך ייצור המוני חסר תקדים ברחבי העולם על מנת לעמוד ביכולות ייצור מהירות ורחבות היקף, ובמקביל החברה ממשיכה במחקרים על מנת להבטיח את הבטיחות והיעילות של AZD1222".