"הדבר העיקרי שיסכן אותנו עכשיו יהיה פתיחת בתי הספר", אומרת פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, בראיון לאולפן ynet, הבוקר (ב'). "ההורים של בני הנוער עדיין לא מחוסנים, ולכן אני חוששת שפתיחת בתי הספר תוביל לתחלואה של הרבה יותר צעירים. נכון שרוב האוכלוסייה המבוגרת כבר מחוסנת, אבל זה לא מספיק, לצערי. אנחנו רואים שההדבקה מהזן הבריטי היא מאוד מסיבית, כך שהמרחק לחיסוניות עדר הוא גדול".
קראו עוד:
לשאלה אם צריך לדחות את פתיחת מערכת החינוך לשלבים מאוחרים, השיבה פרופ' רגב: "צריך להיזהר עם זה, לא לדחות לשלבים מאוחרים, כי זו המערכת שהיא אולי הכי קריטית. נגרם נזק לילדים - נזק בריאותי, נפשי וכמובן חינוכי. רע מאוד להשאיר אותם בבתים, וצריך לחשוב איך להחזיר אותם לבית הספר, ומהר. אבל צריך קודם כל לחסן את כל המורים וכמה שיותר הורים, ואחר כך לפתוח מאוד-מאוד בזהירות, תוך כדי מעקבים ובדיקות. אפשר להתארגן על זה תוך שבוע. הנזק לילדים הוא כל כך חמור, שלא הייתי מעכבת את זה יותר מדי".
על מדיניות הסגר אמרה: "המשמעות של הסגר לא ברורה לי. האירועים העיקריים שצריך לעצור אותם הם ההתקהלויות מהסוג שראינו לאחרונה - ההלוויות, החתונות. אני מבינה שאלה אירועים שקשה להימנע מהם, אבל שם נמצא הנזק הכי גדול. שם יהיו הדבקות: אין שאלה בכלל. אנחנו רואים את זה אחר כך ביחידות לטיפול נמרץ. כואב הלב. צריך לסגור את האזורים של ההתקהלויות: לסגור עם אכיפה מאוד ברורה. אלה המקומות הבעייתיים".
1 צפייה בגלריה
 הלוויה בירושלים
 הלוויה בירושלים
"ככל שההתקהלויות יותר צפופות, הסיכון יותר גדול לכולנו": ההלוויה בירושלים, אתמול
(צילום: AFP)
פרופ' רגב אמרה שהעלייה בתחלואה של השבועות האחרונים היא תוצאה של הזן הבריטי. "ההדבקה שלו היא מאוד מסיבית, מאוד מהירה. נדרש מגע הרבה יותר קל כדי להידבק", הסבירה. "מצד שני, אנחנו יודעים שהזן הזה כנראה רגיש לחיסון, כך שאנשים שהתחסנו לא נדבקים בו. הזן הדרום אפריקני יותר בעייתי מבחינת העמידות לחיסון: גם מחוסנים עשויים להידבק בו. כרגע אנחנו עוד לא רואים התפשטות שלו בארץ. אני מקווה שהוא לא יתפשט בקצב של הזן הבריטי".
על החלטת הממשלה להאריך את הסגר עד יום שישי, אמרה: "לדעתי, אין משמעות לסגירת מסחר של אחד על אחד. צריך רק להקפיד על עטיית מסכות. עדיף גם שהמסחר יתבצע בחוץ, או בחלל מאוורר ככל שניתן. האחריות היא שלנו. אנחנו לא רוצים לא להידבק ולא להדביק אחרים. ככל שההתקהלויות יותר צפופות, הסיכון יותר גדול לכולנו. אנחנו גם לא בטוחים עד הסוף שאנחנו לא מדבקים אחרי החיסון, אז עדיף להיזהר - ולעטות מסכות".