"צפיתי בסרט של אורלי וגיא על הקורונה, ולא אהבתי את מה שראיתי", אומר פרופ' רן בליצר, ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית, הבוקר (ב') באולפן ynet. "כמה דברים הפריעו לי. אחד זה הרצון לייצר תמונה של בני אור ובני חושך, אלה שרואים את האמת לעומת כל האחרים שלא מבינים שאם רק נגיע לעומק חיסוני, תיפתר הבעיה. אני חושב שהתיאוריה הזאת של עומק חיסוני היא שגיאה של מדינות שנקטו בה. היא הביאה אותם על עברי פי פחת.
"התמונות שאנחנו רואים עכשיו גם מהעולם מעידות שאסור להסתמך על הבטחות שווא מהסוג הזה ושניתנות על ידי אותם אנשים שניבאו לפני כמה חודשים שאי-אפשר להגיע ל-3,000 נפטרים. אחד האנשים שדיבר שם אמר שבמדינת ישראל צריך לשחרר הכול, כי יש רף של 3,000 נפטרים, ואי-אפשר להגיע לזה גם אם כל האוכלוסייה בישראל תיבדק. זה שטויות במיץ. או ההסתמכות על שוודיה, שיש בה רק 6,000 מתים ולכן הוכח שהיא בסדר. שוודיה מתקרבת ל-10,000 מתים והחמירה את ההנחיות שלה כדי לעצור את המשך ההידבקות.
2 צפייה בגלריה
תמונה של אורלי וגיא
תמונה של אורלי וגיא
"קשה לי עם מה שראיתי שם": גיא מרוז ואורלי וילנאי
(צילום: גבריאל בהרליה)
"לצערי, ראיתי בסרט ערבוב של דמגוגיה ודברים שעם חלקם הזדהיתי. אנחנו לא נבהלים מהטלת ביקורת על מקבלי החלטות כשאנחנו מרגישים שלא הקשיבו לעצות המקצועיות שלנו. אנחנו אומרים את זה באופן נחוש ותקיף, אבל לנסות לייצר תמונה כאילו כל ההחלטות מתקבלות בגלל שיקולים לא עניינים, ולמישהו אחר יש פתרון קסם שאם רק היו נוקטים אותו, היינו בטוחים - זאת הטעיה של הציבור, זה שימוש בטריקים תקשורתיים. קשה לי עם מה שראיתי שם. היה שם מגוון שלם של אנשים, חלק מהם אנשים נפלאים, אנשי מקצוע, ולקחו חתיכות ורסיסים מהדברים שלהם והתאימו לנרטיב. אני בעד פלורליזם, אבל אני חושב שלא צריך להטעות את הציבור".
2 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים קורונה איכילוב
מבצע חיסונים קורונה איכילוב
"צריך להוריד את הכובע בפני הצוותים בשטח": מבצע חיסונים בבי"ח איכילוב
(דוברות איכילוב)
לשאלה, מתי להערכתו יחזרו בארץ לקצב חיסונים מוגבר, השיב פרופ' בליצר: "אני חושב שכבר השבוע הזה, משום שהגיעו עוד חיסונים ומשום שקופות החולים המשיכו במאמץ לתת גם מנות שניות לעד 150 אלף איש ביום וגם מנות ראשונות לאוכלוסיות חלשות. צריך להוריד את הכובע בפני הצוותים בשטח. הם עושים עבודת קודש, עובדים מסביב לשעון. אם רק נמשיך כך, נוכל לצאת מהקורונה באופן אחראי ונכון".
למרות העלייה בתחלואה בימים האחרונים, פרופ' בליצר מציע לראות את חצי הכוס המלא. "רואים איזושהי התייצבות במספר הנדבקים החדשים היומי, ואלה חדשות טובות", הוא אומר. "התייצבות של מספר החולים מתבטאת במספר החולים הקשים החדשים רק כעבור שבוע. אנחנו צריכים לראות, ואני מקווה שנראה את זה בתוך שבוע, ירידה במספר החולים החדשים ובמספר החולים הקשים. רק אז נראה הקלה בבתי החולים. עד אז, העומס שם משמעותי.
"המאמץ שנדרש לטיפול בחולה קורונה לא יציב הוא גדול, גדול יותר מהמאמץ לטפל בחולים אחרים בחורפים רגילים. תוסיפי לזה את אלמנט הבידוד ואת הצורך להתמגן בכל פעם שנכנסים לחדר של חולה, והתוצאה היא מאמץ של צוות לא קטן להחזיק חולה במצב יציב. בישראל יש תוצאות טובות בנושא שרידות של חולי קורונה, בין השאר בזכות המאמצים שעושים בבתי החולים, שנלחמים כדי להשאיר כל מטופל בחיים. יש איזשהו סף, שכשחוצים אותו, היכולת הזאת נפגעת. אני רוצה לקוות שאנחנו עוד לא שם".
"מה שחשוב עכשיו זה לחסן 100% מבני 60 פלוס ו-100% מבני 50 ומעלה שיש להם מחלות כרוניות. אם נעשה את זה, נקטין את קצב ההידרדרות של הנדבקים המבוגרים, נשנה את הדינמיקה ואת קבלת ההחלטות ונוכל לפתוח הרבה יותר את המשק"
פרופ' בליצר התבקש להתייחס לדבריו של פרופ' ערן סגל, שאמר השבוע ל-ynet שאם לא יהיו שלושה מיליון מחוסנים אחרי שתי מנות עד מארס, יהיה כאן גל רביעי. "היכולת לעשות את ההתנבאות הזאת היא מאתגרת מאוד", השיב. "שאלת מפתח היא עד כמה החיסון מגן מפני הדבקה, ולא רק מפני מחלה קשה. אם החיסון מגן מפני הדבקה, אז שני מיליון, שלושה מיליון, ארבעה מיליון איש מהווים חיץ אפידמיולוגי להדבקת אחרים.
"אם החיסון פחות מגן מפני הדבקה, אז אנשים שהתחסנו מוגנים בעצמם מפני מחלה קשה אבל לא עוזרים באופן משמעותי להקטין את המשך ההתפשטות בשאר האוכלוסייה. מה שחשוב עכשיו זה לחסן 100% מבני 60 פלוס ו-100% מבני 50 ומעלה שיש להם מחלות כרוניות. אם נעשה את זה, נקטין באופן משמעותי את קצב ההידרדרות של נדבקים מבוגרים למחלה קשה, נשנה את הדינמיקה ואת קבלת ההחלטות ונוכל לפתוח הרבה יותר את המשק".