מבצע החיסונים בארה"ב עשוי להתחיל כבר בשישי הקרוב: בכיר בפאנל מומחי ה-FDA אמר אמש (א') כי ההצבעה על אישור החיסון של פייזר צפויה כבר ביום חמישי הקרוב, ויום למחרת עשוי מבצע החיסונים להתחיל בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
האישור על החיסון צפוי להתקבל כבר בחמישי הקרוב
(צילום: רויטרס)
ד"ר ג'יימס הילדרת', מומחה מפאנל מינהל המזון והתרופות האמריקני, האמור לעבור על החומר ולהמליץ ל-FDA האם לחסן או לא, אמר בראיון לתכנית הבוקר טודיי של NBC כי החל מיום רביעי הקרוב בשעות הבוקר, יתחילו מאות סטטיסטיקאים, רופאים ומדענים לעבור על תוצאות המחקר של פייזר.
לאחר הסקירה, עשוי הפאנל לדרוש מחברת פייזר תשובות לשאלות נוספות שלא נמצאו בחומר. הדיון כולו יתועד דקה אחרי דקה, ויממה אחר כך, צפוי פאנל המומחים להצביע על אישור החיסון ולהעביר את המלצתו ל-FDA, שנוהגת לקבל את המלצות המומחים ולאשר בתוך זמן קצר את התרופה או החיסון.
כאמור, אם לא יהיו הפתעות, צפוי האישור לחיסון של פייזר להתקבל כבר בחמישי בערב, שעון ארה"ב, וביום שישי שלמחרת עשוי מבצע החיסונים להתחיל. מדינות רבות בארה"ב כבר נערכו ל"יום הגדול": מיליוני מנות חיסון הועברו במיכלי קירור בו נשמרה טמפרטורת קיפאון של מינוס 70 מעלות, הנדרשת לחיסוני פייזר.
החיסונים יתבצעו באולמות ספורט, במרפאות, וגם במרכזי דרייב אין: המתחסן יגיע עם רכבו, יקבל את החיסון על הזרוע שמחוץ לחלון בעמדת המתנה כשאינו נוהג כמובן, יתבקש להמתין ברכב 15 דקות כשבאזור אחיות משגיחות, ולאחריהן יוכל להשתחרר לביתו אם הוא חש בטוב. גם בישראל שוקלים לחסן בשיטה זו בחלק מהמקרים.
שבוע לאחר מכן, יתחיל פאנל המומחים לדון בבקשת מודרנה לאישור החיסונים. בניגוד לפייזר, מרווח המנות בין זריקה ראשונה לשנייה בחיסון של מודרנה הוא 28 יום (במקום 21 ימים של פייזר), והחיסון דורש קירור של מינוס 20 מעלות. החיסון של מודרנה הוא הראשון שצפוי להגיע לישראל, שכבר הזמינה 6 מיליון זריקות שיספיקו ל-3 מיליון ישראלים. כמות זו אמורה להספיק הן לצוותי החירום, והן לכל האוכלוסיות בסיכון. על פי ההערכות, כחצי מיליון חיסונים צפויים להישלח לישראל כבר בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה. הראשון שיגיע לישראל
החיסון של מודרנה. הראשון שיגיע לישראל
החיסון של מודרנה. הראשון שיגיע לישראל
(צילום: רויטרס)
גם קופות החולים נערכו למבצע החיסונים הנרחב, שכך יתבצע בארץ: החל מרגע אישור פאנל המומחים, ידון משרד הבריאות באישור החיסון, תחילה זה של פייזר ושבוע לאחר מכן – מודרנה. בתוך שעות צפוי המשרד לתת את אישורו. החיסונים בינתיים כבר הועברו לקופות החולים, ועם הינתן האות הירוק, יועברו החיסונים בקרח יבש לעמדות החיסונים, שם יהיה על הקופות לחסן במהירות את המוזמנים, בשל הקירור החריג שדורשים החיסונים.
המבקשים להתחסן יוכלו לקבוע תור לחיסון באמצעות אפליקציית הקופה, ויוזמנו לשעה ייעודית. החיסונים יתבצעו באולמות גדולים כמו אולמות ספורט, מתנ"סים וחניונים, ובקופות נערכים לקבלת כ-100 אלף מתחסנים מדי יום. הקופות עדיין מגייסות אחיות, וייתכן שלמבצע החיסונים יצטרפו בהמשך גם פראמדיקים של מד"א וחובשים בצה"ל שיסייעו במבצע החיסונים הנרחב.
החיסון מתחיל להשפיע בתוך שבועיים מהזריקה הראשונה, אולם רמת הנוגדנים הנדרשת להגנה מלאה, מגיעה רק שבועיים אחרי הזריקה השנייה. בחיסון של מודרנה, פירושו של דבר שההגנה תגיע לשיא חמישה שבועות אחרי הזריקה הראשונה.