האור בקצה המנהרה מתקרב: במידה שפייזר ומודרנה יקבלו את אישור ה-FDA, מבצע חיסונים חסר תקדים צפוי בישראל בעוד מספר שבועות, כשהתרכיבים הראשונים של החברות ינחתו בישראל. קופות החולים החלו להיערך לחיסון עשרות אלפי אנשים ביום. ולצד התקווה לעצירת המגפה, יש לא מעט שאלות על הפרק. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת רגע לפני.

מתי יגיעו החיסונים?

שאלת השאלות: לקראת סוף השבוע הקרוב ידון פאנל מומחי ה-FDA באישור החירום של החיסון של פייזר, ושבוע אחר כך הפאנל יתחיל את הדיון באישור החירום של חיסוני מודרנה. כמה זמן כל דיון יארך לא ידוע, שכן ה-FDA ידוע כגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות ולצד הלחץ הכבד מצד הבית הלבן לאשר בדחיפות את החיסונים, יודעים במינהל התרופות האמריקני שהעולם כולו מצפה לבדיקה קפדנית של כל הנתונים. מדינות רבות ובהן ישראל סומכות את ידיהן על החלטת ה-FDA, ועומדות לאשר באופן אוטומטי את החיסונים בהתאם לבדיקה האמריקנית.
בודקי ה-FDA הם מאות רופאים, סטטיסטיקאים, מדענים שעומדים לעבור על אלפי עמודי נתונים רגע לפני שיחליטו ככל הנראה לאשר את החיסונים. אבל האישור אינו מספיק: המומחים צפויים לא רק לתת את ה"אוקיי" לאישור חירום של החיסונים אלא גם את האזהרות הנדרשות, כולל הבהרה לגבי מי אינו רשאי בשלב זה להתחסן. כך למשל, נשים בהיריון, נשים מיניקות, תינוקות וילדים לא יוכלו לקבל את החיסון, פשוט משום שלא נכללו במחקרים עד כה. זה יקרה בשלב מאוחר הרבה יותר, ועד אז הקבוצות הללו ייאלצו להמשיך ולעטות מסכה יחד עם הקפדה על מניעת התקהלות.
במתווה האופטימי, האישור הראשון לחיסון של פייזר יינתן בתוך ימים ספורים. תוך 24 שעות מרגע האישור יחלו החיסונים עצמם. בישראל נערכים בינתיים להגעת החיסונים, כך שעם מתן האור הירוק מה-FDA, יאשר משרד הבריאות בתוך כיממה את החיסון גם בישראל, וניתן יהיה להתחיל במבצע החיסונים. אם אכן לא יהיו תקלות, ייתכן שעד סוף דצמבר יתחיל מבצע החיסונים.
3 צפייה בגלריה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
מחכים לאישור ה-FDA כדי להתחיל לחסן. חיסוני מודרנה ופייזר
(צילום: רויטרס, AFP)

איך יתרחש מבצע החיסונים?

קופות החולים יהיו אלה שיבצעו את החיסונים. הקופות נערכות באולמות ענק כמו מתנ"סים, זאת בשל הטמפרטורה הקיצונית הנדרשת לאחסון החיסונים - מינוס 20 מעלות בחיסוני מודרנה ומינוס 70 מעלות בחיסוני פייזר, וההכרח לחסן תוך זמן קצר כשהחיסונים מועברים במקררים בטמפרטורות גבוהות. המבוטחים שיבקשו להתחסן יוכלו להזמין תור לחיסון באפליקציית הקופה, על פי סדר המתחסנים.

מי הראשונים שיחוסנו?

חיסוני מודרנה ופייזר ניתנים לשריר הזרוע (דלטואיד), לבני 18 ומעלה בשלב זה. תחילה יחוסנו צוותים רפואיים: אחיות, רופאים, פראמדיקים וחובשים, גם משום שהם באים במגע בקו הראשון עם חולי הקורונה, וגם לצורך מתן "דוגמה אישית" לציבור, שחלקו עדיין חושש מהחיסון. ככל הנראה שיחד עם הצוותים הרפואיים יוזמנו לחיסון גם מטפלות ומטפלים בקשישים.
לאחר סיום שכבת הצוותים, יוזמנו לחיסון קשישים בני 65 ומעלה במדרג גילאי: תחילה יחוסנו בני 80 ומעלה, אחר כך בני 75 ומעלה, ואחריהם בני 65 ומעלה. משרד הבריאות ערך מדרג סיכון לכל קשיש, הכולל את הגיל ואת מחלות הרקע. מישלב של גיל מבוגר ומחלות רקע נותן דירוג סיכון גבוה יותר. לפיכך, בגילאים המבוגרים יחוסנו תחילה אלה הסובלים ממחלות רקע המגבירות את הסיכון למחלת קורונה קשה: יתר לחץ דם, מחלות לב, מחלות ריאה, קרישיות יתר. לאחר כל חיסון של שכבת גיל כזו, תוזמן שכבת הגיל הצעירה יותר.

האם מחלימי קורונה צריכים להתחסן?

התשובה לשאלה הזו עדיין לא ברורה: מצד אחד, לחולי קורונה אמורים להיות נוגדנים מנטרלים נגד נגיף הקורונה. מנגד, מחקרים הראו שרמות הנוגדנים אצל המחלימים צונחות, וכבר תועדו מקרי הדבקה חוזרת אצל המחלימים גם חודשיים אחרי ההחלמה. ההערכות הן שמרבית חולי הקורונה מוגנים מהדבקה למשך כחצי שנה לפחות. לכן, על פי המסתמן, חולי קורונה שהחלימו יוכלו להתחסן, אולם רק לאחר סיום חיסון שאר האוכלוסייה שטרם נדבקה.

מה מרגישים אחרי החיסון?

חיסוני פייזר ומודרנה גורמים לתגובה חיסונית רבת עוצמה, לפיכך חלק מהמתחסנים יחושו כאב בשריר הזרוע, אדמומיות וחום מקומי למשך מספר ימים. החיסון עלול לגרום גם לעייפות, חולשה או חום החולפים לאחר כמה שעות. כל תופעות הלוואי הן זמניות, לא מסוכנות וחולפות מאליהן. מקרב כל עשרות אלפי המתחסנים, לא תועדו מקרים של תופעות לוואי קשות.

מדוע מזריקים את החיסון דווקא לשריר?

הזרקה כזו חודרת לגוף באופן איטי ומדורג, ומאפשרת למערכת החיסון להגיע למקום ולהתחיל ליצור את ההגנה הנדרשת האורכת ימים עד שבועות. הזרקה לעור אינה יעילה, כיוון שאינה מכילה מספיק כלי דם שיגרמו לתנועה של תאי דלקת ויצירת נוגדנים. מנגד - הזרקה לווריד אסורה ומסוכנת ביותר, משום שהיא עלולה לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים.
3 צפייה בגלריה
הזרקה לשריר חודרת לגוף באופן איטי ומדורג. חיסון לקורונה
הזרקה לשריר חודרת לגוף באופן איטי ומדורג. חיסון לקורונה
הזרקה לשריר חודרת לגוף באופן איטי ומדורג. חיסון לקורונה
(צילום: EPA)

האם מספיקה מנה אחת מהחיסון?

לא. החיסונים של מודרנה ופייזר דורשים מנה נוספת הנקראת "מנת דחף" כדי להעלות את הנוגדנים לרמה מקסימלית שתישמר בגוף לחודשים ארוכים ככל האפשר. בחיסון של מודרנה הזריקה השנייה ניתנת 28 ימים בדיוק לאחר הזריקה הראשונה, והחיסון של פייזר ניתן בשתי מנות בהפרש של 21 ימים.
חיסון אחד בלבד לא יהיה יעיל מספיק כדי להתמגן באופן מקסימלי מנגיף הקורונה. ייתכן שבשנים הבאות, יספיק חיסון אחד בלבד, באופן דומה לחיסוני השפעת בילדים: אלה שלא חוסנו נזקקים לשתי מנות חיסון בשנה הראשונה, ובשנים הבאות מספיקה מנה אחת. עם זאת, הנושא יתברר רק בחודשים הבאים.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה אילוסטרציה
חיסון קורונה אילוסטרציה
החיסון לא יכול לגרום למחלה
(ShutterStock)

האם החיסון יכול לגרום למחלה?

לא, אין בחיסון כל חומר חי, לא וירוס ולא חיידק, והחיסון עצמו אינו גורם למחלה. תופעות הלוואי נגרמות בשל הפעילות החיסונית רבת העוצמה לה גורם החיסון.

מה קורה בגוף מרגע ההזרקה?

תהליך הזריקה מהיר מאוד: המחט מוחדרת לרוב בזווית של כ-90 מעלות ישירות לתוך השריר. החומר שבחיסון mRNA במקרה של מודרנה ופייזר, פוקד על התאים המתחסנים ליצור את מעטפת הקורונה סביבם. כתוצאה מכך מערכת החיסון "משוכנעת" שלגוף חדר נגיף הקורונה ומסתערת עליו במחשבה שמדובר בנגיף אמיתי.
מיליארדי תאי דם לבנים מתחילים לעשות את דרכם לאזור החיסון, כשהם בטוחים שלגוף פלש וירוס אמיתי, כשמטרה אחת לפניהם: להשמיד אותו. כדי שיגיעו, מופרשים לאזור ההזרקה ציטוקינים או אינטרלוקינים המתווכים את התהליכים הללו, ויוצרים זירה דלקתית או אם תרצו "מאבק מלחמתי".
במהלך הימים הבאים, תימשך זירת המלחמה הזו: עוד ועוד תאי דם לבנים יזרמו למקום, ייצרו נוגדנים ותאי T הנחוצים ליצירת הזיכרון החיסוני. בה בעת, תאי דם לבנים אחרים יבצעו תהליך הקרוי "פאגוציטוזיס" בו הם "טורפים" חלקיקים מהחיסון (כשהם משוכנעים שמדובר בווירוס אמיתי) ומסלקים אותו מהגוף.
זירת המלחמה הזו, באזור הזרקת החיסון, יוצרת גם את אותן תופעות לוואי מוכרות מחיסונים: התהליכים הדלקתיים, זרימת תאי דם לבנים למקום, הרחבת כלי דם, הפרשת נוזלים בשל דליפה מכלי הדם המורחבים – גורמים ליד שקיבלה את החיסון להתנפח. אזור השריר יהפוך לאדמומי ומעט חם. בשל התהליכים הדלקתיים לעיתים עולה גם חום הגוף למספר שעות, ומופיעים חולשה קלה ונזלת.
האזור הדלקתי בשריר, עלול לגרום גם לכאב מקומי. אם מדובר בחיסון רב עוצמה (כמו החיסונים נגד חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקת ריאות, או חיידק המנינגוקוק), נוצר תהליך דלקתי נרחב הגורם לכאבים הנמשכים גם עד שבוע בשריר וביד. הסיבה לכך היא תגובה של סיבי עצב שונים, רובם קולטני כאב, לתהליך הדלקתי.

מתי תהיו מוגנים?

ההגנה מפני נגיף הקורונה מתחילה כבר שבועיים אחרי הזריקה הראשונה, אולם היא לא מספיקה: רמות הנוגדנים המנטרלים שנוצרים בגוף תהיה עדיין נמוכה. על פי דיווחי חברות החיסונים, מתחסן יהיה מוגן מקורונה בסבירות גבוהה שבועיים אחרי הזריקה השנייה: בחיסון של מודרנה- חמישה שבועות אחרי הזריקה הראשונה, ובחיסון של פייזר – חודש וחצי אחרי הזריקה הראשונה.

לכמה זמן חיסוני הקורונה יגנו מפני הנגיף?

עדיין לא ברור. החיסונים נבדקים כבר 10 חודשים. על פי ההערכות, החיסונים יגנו למשך שנה לפחות, ולפיכך נצטרך להתחסן, כמו עם חיסוני השפעת, בכל חורף מחדש.