חברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון" האמריקנית הודיעה אתמול (ב') על השהיית הניסוי בחיסון שהיא מפתחת לנגיף הקורונה, בעקבות חולי בלתי מוסבר שפיתח אחד הנסיינים. בניסוי שנמצא בשלב השלישי המתקדם משתתפים כעת 60 אלף מטופלים. בהודעה שפרסמה החברה נאמר כי החולי של הנסיין נבחן כעת.
בראיון לאולפן ynet הבוקר (ג') אומר פרופ' סיריל כהן מאוניברסיטת בר אילן, מדובר בניסוי הגדול ביותר של חיסוני קורונה בפאזה שלישית. "החברה לא מצליחה להסביר מה קרה לנסיין ולכן יש חשיבות רבה לעצירת התהליך. אבל כדאי להבין שמתוך עשרות אלפי נסיינים, רק אחד פיתח משהו, אז כלל לא בטוח שזה קשור לניסוי. אבל בכל מקרה חשובה הזהירות, בדיקת המצב והסקת המסקנות".
הוא הזכיר כי דבר דומה קרה גם במהלך הניסוי של חברת אסטרהזניקה לפני כחודש. אז השהתה החברה את הניסויים בבני אדם אחרי שאחד הנסיינים פיתח תסמיני מחלה. בהודעה שפרסמה אז החברה נכתב כי "הליך ביקורת שגרתי הוביל להשהיה של מתן החיסון כדי לאפשר בחינה של נתוני הבטיחות".
כשבוע אחר כך הוברר כי מדובר בנבדקת שהתגלתה כחולה בטרשת נפוצה, מחלה נוירולוגית כרונית, שאינה קשורה כלל לחיסונים. החולה אושפזה בבית חולים והחלה טיפול, ושוחררה לביתה לאחר ימים ספורים. בעקבות כך חזר הניסוי של החברה למסלולו.
פרופ' כהן מוסיף ואומר לגבי הסיכויים של ישראל לפתח חיסון למחלה, כי מדובר בהחלט בכיוון חיובי. "אני באמת חושב שלחיסון הישראלי יש כיוון טוב בגלל שהוא מבוסס על פלטפורמה שהצליחה על מחלה אחרת, האבולה. אני חושב שיש מספר דברים מאוד מעניינים שקורים. אבל עד שלא נגמור את הניסויים הקליניים אי אפשר לדעת".


נכון להיום, מתבצעים לפחות 173 ניסויים בחיסון לקורונה, חלקם בשלב פרה-קליני בו הם נבדקים במעבדה או על בעלי חיים, 25 מהם בשלב הניסויים הראשון, בו נבדקת בטיחות החיסון על כמה עשרות נבדקים. בשלב השני נמצאים 15 חיסונים, ובו נבדק החיסון על אלפי נבדקים. בשלב זה נבדקת גם יעילותו, כלומר יצירת הנוגדנים ותאי T כנגד הנגיף. השלב האחרון הוא השלב השלישי, בו נמצאים כרגע תשעה חיסונים.
בתוך כך, עדכן משרד הבריאות את נתוני הקורונה, מהם עולה כי אתמול (ב') אובחנו 3,097 בני אדם בישראל. מספר החולים שמצבם קשה נכון לתאריך זה עומד על 801 - ירידה של 12.5% מיום שני שעבר, אז מספרם היה 916. במספר החולים המחוברים למכונות הנשמה חלה עלייה - והוא הגיע ל-242.