החיסונים לקורונה בדרך לישראל? ישראל במגעים מתקדמים לרכישת חיסון לקורונה מחברת "מודרנה", כך מאשרים גורמים במשרד הבריאות. זאת לאור העובדה שהחברה דיווחה בסוף השבוע כי היא בשלבים האחרונים של הניסויים לחיסון לקורונה שפיתחה. על פי התחזיות כבר בספטמבר השנה יתחיל ייצור המוני של החיסון.
חברת "מודרנה" הודיעה בימים האחרונים כי היא נערכת לתחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי בחיסון נגד נגיף הקורונה שפיתחה. זאת לאחר הצלחת השלב הראשון בו נבדקה בטיחותו, ולקראת סיום שלב 2 המתבצע בימים אלה.
חברת הביוטכנולוגיה "מודרנה" הייתה מהראשונות שהכריזו על סיום פיתוח החיסון בתמיכת המכון האמריקני לזיהומים. 45 מתנדבים אמריקנים כבר קיבלו את החיסון, שעבר בהצלחה את השלב הראשון של הניסויים הקליניים שבו נבדקה בטיחותו.
לפני מספר שבועות החל שלב 2 של החיסון הנמצא כעת לקראת סיום. בשלב זה נבדקו בטיחות החיסון ויעילותו. עד כה נמצא כי תרכיב החיסון בטוח לשימוש בבני אדם, ויוצר בגוף נוגדנים נגד הנגיף. בחברה שומרים על חיסיון הנתונים, אך מהידוע מתוצאות השלב הראשון, שמונה מתוך הנבדקים הראו רמות נוגדנים גבוהות יותר מהרמות שנמצאו אצל חולי קורונה שהחלימו.
2 צפייה בגלריה
ניסוי בבני אדם עבר בהצלחה, "מודרנה" נכנסת לשלב השלישי בייצור חיסון
ניסוי בבני אדם עבר בהצלחה, "מודרנה" נכנסת לשלב השלישי בייצור חיסון
ניסוי בבני אדם עבר בהצלחה, "מודרנה" נכנסת לשלב השלישי בייצור חיסון
(צילום: shutterstock)
החיסון החדש הקרוי mRNA-1273 הוא חיסון מסוג RNA שליח: עם כניסתו לגוף הוא "מבטל" את היכולת של נגיף הקורונה לחדור לתאי הגוף. ה-RNA השליח המדובר, מונע היווצרות של חלבון הקרוי Spike הנחוץ לשם היצמדות וירוסי הקורונה לתאי הגוף, וכך למעשה מונע את ההדבקה ומאפשר למערכת החיסון להשמיד את הנגיפים הקיימים, מבלי שיגרמו למחלה.
כאמור, בחברת "מודרנה" נערכו לניסוי השלב השני שהחל מוקדם מהצפוי, ובעוד כשבועיים וחצי צפוי להתחיל השלב המורחב השלישי והאחרון. אם יוכתר כהצלחה, תוכל החברה להתחיל בייצור המוני של החיסון נגד נגיף הקורונה. על פי התחזית האופטימית הזו, החיסון יהיה מוכן לקראת דצמבר הקרוב. בחברה אמרו כי עד אמצע 2021 יצליחו לייצר מיליארד מנות חיסון.

המירוץ לחיסון

"מודרנה" אינה היחידה שעומדת בשלבים האחרונים של ייצור החיסון לקורונה. חברת CanSino הסינית דיווחה באמצע אפריל על הצלחה בשלב הראשון של הניסוי הקליני בבני אדם בחיסון שפיתחה נגד נגיף הקורונה. החברה הייתה הראשונה בעולם לפתח חיסון נגד קורונה. לפני חודש החלו הניסויים של השלב השני ואם יסתיימו בהצלחה יתחילו הניסויים של שלב 3 המכריע במהלך הקיץ.
החיסון של CanSino קרוי Ad5-nCoV, וגם הוא גורם לגוף לייצור נוגדנים המנטרלים את נגיף הקורונה ומונעים ממנו להדביק את תאי הגוף. בחברה צופים כי לקראת שנת 2021 יצליחו ליצור כ-100 מיליון תרכיבי חיסון. לאור העובדה שמדובר בחברה סינית, יש להניח שהראשונים שיזכו להתחסן יהיו תושבי סין.
2 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג מבקר במעבדות לפיתוח חיסון קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג מבקר במעבדות לפיתוח חיסון קורונה
פיתוח החיסון הסיני בחברת CanSino
(צילום: EPA)
חברה נוספת הנמצאת בשלבי הפיתוח של חיסון נגד קורונה היא ענקית התרופות אסטרהזניקה, בשיתוף מדעני אוניברסיטת אוקספורד. המדענים ייצרו את התרכיב ChAdOx1, שנוסה עד כה על בעלי חיים כולל קופי שימפנזה. החוקרים דיווחו כי החיסון יצר כמות גבוהה של נוגדנים נגד קורונה, והם מתכננים להתחיל בשבועות הקרובים את הניסוי הקליני הראשון בבני אדם.
במהלך חודש יולי, צופים בחברה כי יתחילו בניסוי שלב 2. באוניברסיטת אוקספורד אופטימיים מאוד לגבי הצלחת התרכיב שלהם, ומעריכים שיצליחו לייצר 100 מיליון תרכיבים עד סוף שנת 2020. הייצור יעלה לכדי מאות מיליוני מנות במהלך שנת 2021. הראשונים שצפויים ליהנות מהחיסון החדש הם תושבי בריטניה.
ענקית התרופות פייזר (יצרנית הוויאגרה) יצרה את החיסון BNT162 המכיל חלבונים שונים שכשמוזרקים לגוף, גורמים לו "לחשוב" שמדובר בנגיף קורונה אמיתי, ולייצר נגדו נוגדנים שינטרלו את הנגיף. בחברה נערכים להתחיל בשלב הראשון והשני של הניסויים בשבועות הקרובים. להערכת החברה, עד סוף שנת 2020 יצליחו לייצר מיליוני מנות חיסון, ומאות מיליוני תרכיבים במהלך שנת 2021.
גם חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון נערכת לייצור המוני של החיסונים. בחברה פיתחו את התרכיב AD26 והיא מתכננת להתחיל בשלב הראשון של הניסויים הקליניים בבני אדם מאוחר יחסית – בחודש ספטמבר הקרוב. בג'ונסון אנד ג'ונסון טוענים כי ברבע הראשון של שנת 2021 יצליחו לייצר 600 עד 900 מיליוני מנות חיסון, וכי עד סוף שנת 2021 יצליחו לייצר מעל מיליארד חיסונים בשנה.
האחרונה במרוץ היא יצרנית התרופות והחיסונים הצרפתית סאנופי שעובדת גם היא על חיסון בשיתוף חברת GSK, ודיווחה כי הניסויים בבני אדם יחלו בחודשים הקרובים. שיתוף הפעולה ישתמש בטכנולוגיית האדג'ובנט הייחודית של GSK למצבי פנדמיה, אשר תסייע להגביר את התגובה החיסונית של החיסון ואף תאפשר ייצור כמויות גדולות יותר מהחיסון. סאנופי היא יצרנית חיסונים ותיקה, ומתפארת ביכולתה לייצר 100 עד 600 מיליוני מנות עד סוף השנה הנוכחית. בחברה מעריכים שיגיעו לייצור של מיליארד מנות במהלך 12 החודשים הבאים.