על רקע הגידול בכמות הבדיקות לגילוי קורונה בישראל, כבר בחודש שעבר התריעו מנהלי מעבדות ברחבי הארץ כי העומס על עובדי המעבדה הופך גדול מכדי שיוכלו לעמוד בו. לדברי ראשי המעבדות, שפנו בעניין למשרד הבריאות, המעבדות לא תוגברו בתוספת כוח אדם מיומן המורשה לעבודה שכזו, ובנוסף לעומס הגדול קיימים עיכובים בביצוע בדיקות שגרתיות, בכללן בדיקות לגילוי מחלות מין והיריון.
יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, התראיינה הבוקר (ה') באולפן ynet בנושא. "כיום אנחנו מבצעים בדיקות קורונה גם למאושפזים בבתי החולים וגם לכלל האוכלוסייה בקהילה, מדובר על אלפי בדיקות שמגיעות ביום ועל צוות מצומצם שבעבר היה עובד רק 8 שעות והיום נאלץ לבצע בדיקות 24 שעות 7 ימים בשבוע. זה נטל מאוד קשה ומאוד כבד".
לדבריה של אדמון, העומס על המעבדות עשוי לגרום בין היתר לתוצאות לא מהימנות: "אנחנו משתדלים לעבוד סביב השעון ועושים הכל כדי להגיע להספק של כמות הבדיקות המגיעות אלינו, אבל אם הבדיקות לא יתבצעו תוך 48 שעות פוחתת מהימנות הבדיקה. בנוסף, ברגע שיש תוצאה כמה שיותר מהר ניתן לבודד מבחינה אפידמיולוגית את החולה מהחברה".
אדמון טוענת כי אין אפשרות לדעת כמה בדיקות לא נבדקות בטווח המתאים. "אנחנו מקבלים כמויות של בדיקות בתוך ארגזי קלקר, הכמויות האלה מגיעות לתוך חדר קירור ומשם אנחנו כל פעם מוציאים החוצה ומבצעים בדיקות. בחדר הקירור הזה יש המון בדיקות, לא ניתן לספור ואי אפשר לעקוב אחרי זה. אם אנחנו לא נעמוד בזה אנשים יקבלו תשובות שגויות או שנספול את הדגימות מבעוד מועד".
כתוצאה מכך, היא מסבירה, לעובדי המעבדה אין מנוח. "אין לנו רגע של מנוחה. העובדים כל הזמן נמצאים שם ולא יוצאים הביתה בכלל, הם ישנים, חיים ואוכלים בתוך המעבדות. כרגע העובדים ישנים על הספסלים בתוך המעבדות. אנחנו עובדים מעבר לשעות העבודה והמנוחה".
"אנחנו במשא ומתן מזמן עם האוצר ומשרד הבריאות", מסבירה אדמון. "עליהם להבין שאנחנו נמצאים במאבק נגד הקורונה ושאנחנו צריכים לגייס עובדי מעבדה מחוץ למעבדה שמבצעת כדי לבוא ולתת תגבור בשעות הערב, לילה והשבתות, כדי שהנטל יתחלק על מספר רב יותר של אנשים. אנחנו צריכים כוח אדם, כוח אדם מיומן ולאורך זמן".