האם מסכות הפנים באמת "חונקות"? רופא אירי החליט לשים קץ לשמועות לפיהן מסכות הפנים פוגעות בתהליך הנשימה, והוכיח את ההפך בניסוי פשוט אל מול מצלמה.
צפו: הרופא האירי מדגים האם המסכה פוגמת בחימצון הגוף
הרופא, ד"ר מייטין טואת'ייל, סיפר שמטופלים רבים ממשיכים להתלונן בפניו שמסכות הפנים מפחיתות את רמות החמצן בגוף. הוא החליט לבצע ניסוי פשוט אותו העלה לחשבון הטוויטר שלו, שבו הדגים את האמת. בניסוי הוא התחבר למד סטורציה, המודד את הדופק ואת ריווי החמצן בדם. בעודו מנטר את עצמו באמצעות מוניטור, הוא החל לעטות על פניו עוד ועוד מסכות.
בסך הכל עטה הרופא האירי 6 מסכות פנים מהודקות לפניו, והמספרים עשו את שלהם: הדופק נותר תקין, וגם הסטורציה עמדה על רמה של 99%. רמת חמצן בדם של 95% ומעלה נחשבת תקינה.
הניסוי שערך ד"ר טאות'ייל מצטרף לשורת ההוכחות בדבר ההגנה שמספקות מסכות מפני הדבקה בנגיף הקורונה. על פי הנחיות משרד הבריאות, כולם מחויבים לעטות מסכות פנים במרחב הציבורי. הקנס על אי עטיית מסכה עומד על 500 שקלים.

סוגי המסכות הקיימים בשוק: במה כדאי להשתמש?

א. מסכות כירורגיות, המתאפיינות בארבעה שרוכים לצידי גבולות המסכה, אותם יש לקשור על גב הראש ולהדק את המסכה היטב לפנים. מעל האף קיים פס אלומיניום ואותו יש להדק על האף.
ב. מסכות כירורגיות בעלות גומיות לצידן, כאשר את הגומיות יש "להלביש" מאחורי האוזניים, להצמיד היטב את המסכה לאף ולפנים, ואת פס האלומיניום להצמיד לקצה האף.
2 צפייה בגלריה
מסכה כירורגית עם גומיות
מסכה כירורגית עם גומיות
מסכה כירורגית עם גומיות
(ynet)
ג. מסכות N95 הן קשיחות יותר, ובעלות מבנה קבוע. אותן ניתן לעטות כשרצועת הגומי עוטפת את העורף. מסכות אלו מבטיחות לחסות עד 95% מהחלקיקים בגודל 0.3 מיקון ומעלה (אף שרסיסי רוק ונגיף הקורונה עם בקוטר של 0.1 מיקרון). עם זאת, וירוס הקורונה נישא על גבי טיפות שגודלן 0.3 מיקרון, מה שעשוי לחסום מהטיפה לחדור למערכת הנשימה.
ד. מסכות עם שסתום קיימות גם הן בשוק, אך אסורות בשימוש כדי להתמודד עם נגיף הקורונה. המסכות אינן מונעות הדבקה בקורונה, כיוון שעל השסתום מופעל לחץ כבד שיכול להפיץ את הנגיפים מהמסכה שעליכם הלאה אל אחרים בסביבה.
2 צפייה בגלריה
מסכה בעלת שסתום - אינה יעילה
מסכה בעלת שסתום - אינה יעילה
מסכה בעלת שסתום - אינה יעילה
(ynet)
ה. מסכת בד תוצרת בית מותרת לשימוש גם היא. בהתאם להנחיות משרד הבריאות באתר הקורונה, ניתן להכינן בבית על פי סרטון באתר משרד הבריאות בו מצויין ההרכב הרצוי. את המסכה הביתית יש להכין משתיים או שלוש שכבות ע"פ עובי ואיכות הבד.
כשהמסכה עליכם, יש להקפיד שהיא מתאימה לגודל הפנים (מסכה לפעוט, למשל, אינה מתאימה למסכה למבוגר). הצד החיצוני של המסכה צריך להיות הצד הכחול, שאמור לחסום כניסת חלקיקים. הצד הפנימי, הלבן, הוא מאוורר יותר.
את המסכה יש להחליף עד מקסימום 12 שעות שימוש, ובכל פעם שהיא מתלכלכת, נקרעת, או נרטבת. ומה באשר לבעלי זקן? המרכז לבקרת מחלות האמריקני פרסם כי זקנים ״בטוחים״ הם כאלה שאינם מפריעים לגבולות המסכה ואינם יוצרים מרווחים דרכם עלול הווירוס לחדור או לצאת. כך למשל, זקן צרפתי הדוק או שפם קצר מאפשרים הגנה מקסימלית, אך לא זקן ארוך.