מחקר חדש שנערך בארה"ב מראה שדיאטות פופולריות לא עובדות לאורך זמן עבור רוב האנשים. בקרב אלו שהצליחו לרדת - ההצלחה והיתרונות נעלמים ברובם לאחר כשנה.
בכל זמן נתון, יותר משליש מהאמריקאים מנסים להפחית במשקל באמצעות דיאטה כלשהי. גם בישראל רווחת גישת "ממחר דיאטה": הישראלים ידועים כמאמצי שיטות הרזייה פופולריות, ורבים מנסים להשיל שוב ושוב ממשקלם. למרבה הצער, מרבית הניסיונות מסתיימים באכזבה, מפני שהירידה במשקל נשמרת לטווח קצר בלבד. במרבית המקרים נראה כי לאחר שבועות עד חודשים ספורים הקילוגרמים חוזרים. בחלק מהמקרים אפילו נרשמת עלייה משמעותית בהשוואה למשקל טרום הדיאטה.
2 צפייה בגלריה
השמנה מזיקה לכבד
השמנה מזיקה לכבד
אחרי דיאטה: עלייה משמעותית בהשוואה למשקל טרום הדיאטה
(צילום: Shutterstock)
למעשה, מרבית האנשים מתקשים להתמיד בדיאטה שלהם ולרדת במשקל לאורך זמן. ניתן למנות מספר סיבות שגורמות לבעיה: חלק מהאנשים לא שומרים בקפידה על תפריט מסויים ובהיסח הדעת צורכים יותר קלוריות ממה שסברו, ולכן גם לא יורדים במשקל ומרימים ידיים; אחרים עלולים להתייאש מהדיאטה כעבור זמן מה מכיוון שהיא כוללת תפריט מגביל מדיי או כזה הכולל מזונות בלתי אטרקטיביים. על כל אלה מתווספים גם "החיים עצמם" שעמוסים בסטרס, רצופים בחגים, חופשות ובאינספור מצבי שבירה פוטנציאליים.
מטא-אנליזה רחבה שפורסמה לאחרונה בכתב העת הרפואי The BMJ, ניתחה 121 מחקרים שונים שכללו קרוב ל- 22,000 בוגרים (גיל ממוצע 49) עם עודף משקל או השמנת יתר וביצעו לפחות אחת מתוך 14 דיאטות פופולריות ברחבי העולם במשך שישה חודשים בממוצע. בין הדיאטות הפופולריות שנבדקו היו גם דיאטת 'שומרי משקל', דיאטת אטקינס, דיאטת דלת נתרן המוכרת בשם "דש" (DASH), הדיאטה האוסטרלית של ג'ני קרייג (המבוססת על ארוחות מוכנות) והדיאטה הים תיכונית.
הדיאטות סווגו לשלוש קבוצות: דיאטות דלות פחמימות, דיאטות דלות שומנים ודיאטות "מאקרו". לציין כי דיאטות "מאקרו" הן דיאטות שבהן 45-65% מהקלוריות היומיות מורכבים מפחמימות, 20-35% משומנים ו-10-35% מחלבון). המחקר ערך השוואה במדדים של אובדן משקל, ערכי כולסטרול וערכי לחץ דם. החוקרים ערכו השוואה בין הדיאטות עצמן וגם השוו בינן לבין תזונה רגילה ללא דיאטה.
מממצאי המחקר עולה שבעוד שערכי לחץ הדם, רמות הכולסטרול והקילוגרמים העודפים של אלו שביצעו את כל הדיאטות ירדו בחצי השנה הראשונה, לאחר 12 חודשים התוצאות היו מאכזבות בלשון המעטה: דיאטות דלות פחמימות ודיאטות דלות שומנים הביאו לירידה במשקל של 4.5 קילוגרמים בממוצע בפרק זמן של חצי שנה (בעיקר דיאטות דש, אטקניס וזון שהביאו להפחתה של 3.5-5.5 ק"ג). לעומת זאת, אלו שביצעו את "דיאטות המאקרו" נטו לרדת מעט פחות במשקל. בשני המקרים רוב הקילוגרמים שאבדו חזרו ובגדול בפרק זמן של שנה מתחילת הדיאטה.
מדדי לחץ הדם והכולסטרול השתפרו באופן מינורי לאחר חצי שנה, אך בדרך כלל לאחר 12 חודשים, חזרו הנבדקים לאותם ערכים שנמדדו בשלב ההתחלתי. עם זאת, נמצא יוצא מן הכלל אחד: בקרב אלו ששמרו על תזונה ים תיכונית נרשמה הפחתה של רמות הכולסטרול "הרע" (ה-LDL) במשך יותר משנה. ישנם משתנים נוספים שלא נלקחו בחשבון ולהם משמעות בירידה במשקל, כמו פעילות גופנית סדירה שיש לה חשיבות גדולה גם בשיפור מדדי הבריאות.
2 צפייה בגלריה
בדיקת רופא
בדיקת רופא
לאחר 12 חודשים מהדיאטה: עלייה בלחץ הדם
(צילום: Shutterstock)
ממסקנות המחקר עולה שלדיאטה הים תיכונית יש יתרונות קלים בהורדת ערכי הכולסטרול ושיפור בגורמי סיכון קרדיו-וסקולריים, אולם אין דיאטה אחת שמוכיחה יעילות לאורך זמן. ככל הנראה, אין זה משנה באיזו דיאטה כל אדם בוחר, מה שחשוב הוא שהיא תתאים לו על מנת שיוכל לשמור עליה בעקביות ולתקופה ממושכת, מבלי שיחוש שקשה לדבוק בה.
שינויים באורח החיים מתאפשרים לאורך זמן כאשר הם תואמים את האישיות וסגנון החיים של הפרט. לכן, ייתכן ש"משחק קלורי" שמסייע להפחית במשקל אינו מספיק כדי לייצר שינוי אצל הסובלים מעודף משקל משמעותי. כך, נדרשת בניית תוכנית אישית והיקפית הכוללת שילוב של כמה פרמטרים, החל מתזונה מותאמת אישית ועד טיפול תרופתי.
הכותב הינו דיאטן בכיר, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז