זה הרבה יותר מאוכל: לתזונה שאנחנו בוחרים לשלב בתפריט היומי יש כוח אדיר והשפעה גדולה על גופנו. לא מדובר רק במניעת מחלות עתידיות: לבחירות שאנחנו עושים כבר בארוחה הבאה יכולה להיות השפעה מיידית על מצב הרוח, על רמת האנרגיה ועל התפקוד היומי, ולכן חשוב להבין את כוחה של התזונה ולבחור את המזון לא רק לפי הטעם ומהירות ההכנה, אלא לפי מידת ההשפעה של מה שייכנס לצלחת ולפה על איכות החיים שלנו.
קראו עוד:
בעקבות שבוע התזונה והתזונאים בישראל, שחל בשבוע שעבר (6.6 עד 10.6), קבלו מבחר טיפים ועצות בנושא.
5 צפייה בגלריה
אישה
אישה
ארוחת הבוקר עשויה לגרום לה להמשיך לחייך - או להפסיק
(צילום: shutterstock)

הדלק הנכון לגוף

מחקרים רבים מנסים כבר שנים לפצח את הקשר שבין בריאות, תזונה ואיכות החיים, וכל החוקרים מסכימים כי הגוף הוא מעין מכונה שצריכה לקבל את הדלק הנכון שיאפשר לה לשמור על תפוקה גבוהה ופעילות תקינה.
בחירה נכונה של התזונה יכולה להשפיע על מספר תחומים:
בריאות יומיומית: היא יכולה להשפיע על מצבנו הבריאותי בהווה ולמנוע תופעות כמו כאבי ראש, כאבי שרירים, בעיות במערכת העיכול ועוד.
סיכונים בריאותיים: התזונה יכולה להעלות או להוריד סיכון לבעיות בריאותיות בעתיד כמו סוכרת, סרטן, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, בעיות כליה ועוד.
תפקודי המוח: התזונה יכולה להשפיע על רמת הריכוז וההצלחה בלימודים ובעבודה, לשפר את הזיכרון ואת היכולת לפתור בעיות שונות.
רמת אנרגיה: התזונה יכולה לאפשר חיונית גבוהה ותפקוד מרבי בעבודה, בלימודים, בפעילות ספורטיבית ובחיי היומיום באופן כללי במקום תחושת עייפות וחולשה כללית שלא תמיד מוסברת לנו.
מצב הרוח: התזונה יכולה להשפיע על מצב הרוח בצורה ישירה ומיידית וליצור תחושת שמחה, הצלחה ואופטימיות לעומת מצב רוח ירוד, תסכול, עצבנות, דיכאון וחוסר יכולת להתמודד עם מטלות פשוטות.
5 צפייה בגלריה
תקווה
תקווה
יש מצב שמאחורי הפריים הזה מסתתרת ארוחה בריאה?
(צילום: Shutterstock)

ההשמנה - מגפה בתאוצה

לקשר בין תזונה נכונה להתפתחות התקינה של גוף הילד אנחנו מודעים היטב, וברור לנו כי אספקה נאותה של כל אבות המזון במהלך שנות הילדות היא קריטית למיצוי פוטנציאל הגדילה, התפתחות המוח, יכולת התפקוד של הילד ורכישת כישורי חיים בסיסיים. אבל ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו פחות שמים לב למה שנכנס לפה שלנו: אנחנו הרבה יותר מושפעים מגורמים אחרים כמו עומס בעבודה או בלימודים, לוח זמנים צפוף, קושי למצוא זמן לבישולים והתבססות על מזון קנוי מראש ופחות מזין.
חשוב לדעת שגם בגיל הבוגר יש לתזונה השפעה קריטית על גופנו, וצריך לזכור את זה לא רק כשמנסים לרדת במשקל.
לבחירות שאנחנו עושים כבר בארוחה הבאה יכולה להיות השפעה מיידית על מצב הרוח, על רמת האנרגיה ועל התפקוד היומי, ולכן חשוב להבין את כוחה של התזונה ולבחור את המזון לא רק לפי הטעם ומהירות ההכנה, אלא לפי מידת ההשפעה של מה שייכנס לצלחת ולפה על איכות החיים שלנו
הקשר בין תזונה נכונה למשקל הגוף ידוע: צריכה עודפת של קלוריות בתפריט היומי וחוסר פעילות גופנית הם שני גורמי הסיכון המרכזיים להשמנה, שמוגדרת כיום כ"מגפה בתאוצה" ומקבלת התייחסות רצינית כמו כל מחלה אחרת.
הסיכון הבריאותי שעודף משקל והשמנה מביאים איתם הוא מובהק ועולה עם הגיל, ולכן יש התייחסויות רבות לחשיבות של שמירה על משקל גוף תקין ובחירה נכונה של רכיבי התזונה. עם זאת, גם אנשים שמשקל גופם תקין צריכים להקפיד על תזונה בריאה ועל איכות המזון.
5 צפייה בגלריה
דיאטה שומן בטן הרזיה
דיאטה שומן בטן הרזיה
צריכה עודפת של קלוריות וחוסר פעילות גופנית הם גורמי הסיכון המרכזיים להשמנה
(צילום: shutterstock)

אם לא שותים - עייפים

להלן דוגמאות להשפעת התזונה על איכות החיים.
עליות ונפילות של סוכר: אכילת כמות גדולה של סוכרים פשוטים ופחמימות תגרום לעלייה חדה ברמת האנרגיה ולאחר מכן לנפילה חדה. זה עלול להוביל לחולשה, לעייפות ולצורך חזק בנמנום או בשינה. כשזה קורה באמצע יום עבודה, זה ממש לא לעניין, אבל גם בלי קשר למצב שבו אתם נמצאים, "רכבת ההרים" הזו של עליית סוכר ונפילתו אינה בריאה לגוף ופוגעת באיכות החיים.
טיגון: מזון מטוגן, עשיר בשומן, עלול לגרום תחושות לא נעימות במערכת העיכול, בהן צרבות, כאבי בטן, נפיחות ותחושת כבדות. צריכה גבוהה של שומן בתפריט לאורך זמן עלולה להוביל להשמנה, להיווצרות כבד שומני ולבעיות לב וכלי דם.
היעדר ירקות ופירות טריים: כשלא צורכים מספיק פירות וירקות, עלולה להיות פגיעה באספקת הוויטמינים והמינרלים לגוף. מצב זה עלול לגרום לפגיעה במערכת החיסון, לירידה בערנות, לעייפות, לנשירת שיער, לפגיעה בציפורניים ובבריאות העור ולהעלאת הסיכון למחלות לב וכלי דם.
5 צפייה בגלריה
תמונת משלוח אונליין של פירות וירקות
תמונת משלוח אונליין של פירות וירקות
כשלא צורכים מספיק פירות וירקות, עלולה להיות פגיעה באספקת הוויטמינים והמינרלים. בין ההשלכות: פגיעה במערכת החיסון
(צילום: Shutterstock)
לא שותים מספיק: גם זה עלול להשפיע על איכות החיים במישור היומיומי. רמה קלה יחסית של התייבשות, לדוגמה, עלולה לגרום לתחושת עייפות ולעלייה במידת העצבנות. רמות התייבשות גבוהות יותר עלולות להוביל לפגיעה אקוטית. חשוב להיזהר לא להגיע למצבים אלו, ולכן יש לשתות הרבה מים לאורך היום גם אם לא צמאים.
מיצים וסוכרים פשוטים: שתייה רבה של מיצים מהווה צריכה עודפת של סוכרים פשוטים המסוכנים לבריאות. משקאות מתוקים ומיצים עשירים בסוכרים פשוטים כמו סוכרוז ופרוקטוז, ואלה עלולים לגרום לעלייה באנרגיה ולנפילה חדה לאחר מכן שעלולה להוביל לעלייה בתיאבון למרות עומס הקלוריות שבמשקה המתוק. משקאות מתוקים נחשבים לאחד מגורמי הסיכון להשמנה, לסוכרת, לכבד שומני ולתסמונת המטבולית.
מלח ומזון אולטרה מעובד: אכילת מזון אולטרה מעובד עשיר במלח עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם. מצב זה עלול להיות מלווה בכאבי ראש ובתחושות לא טובות נוספות. המלח נחשב לחומר משמר חשוב בתעשיית המזון, והוא בעל ערך גבוה גם במוצרים שאין בהם טעם מלוח דומיננטי. מוצרים שעליהם מתנוססת מדבקה אדומה עם הכיתוב "מזון עשיר בנתרן", הם עשירים במלח, ויש לצמצם את נוכחותם בתפריט.
5 צפייה בגלריה
במקום מיצים, עדיף לשתות מים
במקום מיצים, עדיף לשתות מים
במקום מיצים, עדיף לשתות מים

תשעה כללים לתזונה בריאה

קבלו תשעה כללים לתזונה בריאה שתוביל לאיכות חיים גבוהה.
1. הפחיתו את כמות הסוכרים הפשוטים בתפריט היומי (מיצים, מאפים, ממתקים, סוכר לבן ועוד).
2. הפחיתו את צריכת השומן הרווי (ניתן לאתר את המאכלים המכילים שומן רווי בכמות גבוהה, לפי המדבקה האדומה).
3. הפחיתו את כמויות המלח בתפריט (הכוונה היא למלח שמוסף עצמאית ושקיים במזונות מעובדים שאתם קונים).
4. שימו דגש על בישול ביתי, שבו אתם שולטים על המרכיבים ועל אופן ההכנה.
5. הפחיתו את הצריכה של מזון אולטרה מעובד.
6. צמצמו אכילה בחוץ ורכישת מזון ממסעדות.
7. הקפידו לשלב יותר פירות וירקות טריים בתפריט – לפחות חמישה פריטים שונים מדי יום.
8. שימו לב לכמות שאתם אוכלים. גם מזון בריא בכמות גדולה עלול לפגוע באיכות החיים, כך שחשוב להקפיד גם על האיכות וגם על הכמות.
9. שתו הרבה מים לאורך כל היום והפחיתו משקאות אחרים (קפה, מיצים, דיאט, אלכוהול ועוד).
הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc