לאכול בריא? מה זה, בעצם? בימים אלה (6.6 עד 10.6) מצוין בישראל שבוע התזונה והתזונאים, שאחת ממטרותיו המרכזיות היא לקדם את המודעות הציבורית לנושא התזונה הבריאה ואת חשיבותו של הטיפול המקצועי אצל דיאטנים מורשים של משרד הבריאות.
קראו עוד:
אבל מהי, בעצם, תזונה בריאה? האם יש לה הגדרה אחת בלבד? האם יש אוכל רע? האם אנחנו חייבים להימנע ממתוקים, ממטוגנים, ממיצים ומבצקים, או שאפשר לשלב אותם מדי פעם ועדיין לשמור על אורח חיים בריא? אנסה לענות כאן על השאלות החשובות האלו.
4 צפייה בגלריה
סלט ירקות נחשב בריא מאוד, אבל אכילת סלט בלבד לאורך כל היום לא תספק לגוף את כל דרישותיו התזונתיות: בסלט חסרים חלבון, סידן, ברזל ועוד
סלט ירקות נחשב בריא מאוד, אבל אכילת סלט בלבד לאורך כל היום לא תספק לגוף את כל דרישותיו התזונתיות: בסלט חסרים חלבון, סידן, ברזל ועוד
סלט ירקות נחשב בריא מאוד, אבל אכילת סלט בלבד לאורך כל היום לא תספק לגוף את כל דרישותיו התזונתיות: בסלט חסרים חלבון, סידן, ברזל ועוד
(צילום: shutterstock)

ירקות זה לא מספיק

תזונה בריאה היא אוסף של סוגי מאכלים והרגלים התנהגותיים היוצרים את התפריט היומי. מדובר בשילוב של מזונות ממגוון סוגים - לאו דווקא התמקדות בסוג אחד או הימנעות מסוג אחר. החשיבות ביצירת תזונה נכונה ובריאה היא במציאת האיזון בין מזונות שיספקו לגוף את צרכיו לבין מזונות נוספים, שערכם התזונתי אולי פחות גבוה, אבל הם לא פוגעים בבריאות כשצורכים אותם בכמות מתונה. נדגיש: הכול תלוי במינון ובשילוב הנכון בתפריט היומי.
סלט ירקות, לדוגמה, נחשב בריא מאוד, אבל אכילת סלט בלבד לאורך כל היום לא תספק לגוף את כל דרישותיו התזונתיות: בסלט חסרים חלבון, סידן, ויטמין B12, ברזל ועוד, וחסרים אלו עלולים לפגוע בבריאות אם התפריט הזה ישרוד לאורך זמן. אז כן, חשוב מאוד לשלב ירקות טריים וסלטים בתפריט היומי, אבל הם לא יכולים להיות הבסיס הבלעדי של התזונה.
אין בהכרח אוכל "אסור" או "רע": הכול תלוי במינון ובאיזון בין המאכלים השונים. תזונה בריאה כוללת את כל סוגי המזון החשובים לבריאות, אבל יש מקום לגמישות ולהתאמה אישית לפי ההעדפות הקולינריות
אין בהכרח אוכל "אסור" או "רע": הכול תלוי במינון ובאיזון בין המאכלים השונים. תזונה בריאה כוללת את כל סוגי המזון החשובים לבריאות, אבל יש מקום לגמישות ולהתאמה אישית לפי ההעדפות הקולינריות. מאכלים שעל אריזתם מתנוססת מדבקה ירוקה בהתאם לסימון החדש של משרד הבריאות, מכילים ערכים תזונתיים גבוהים שנמצאו כתומכים בשיפור הבריאות, ומומלץ שהם יהיו חלק מתזונה בריאה יומיומית.
4 צפייה בגלריה
תזונה ים תיכונית
תזונה ים תיכונית
תזונה ים-תיכונית. התפתחה בספרד, בדרום איטליה, ביוון ואולי גם בצרפת
(צילום: Shutterstock)

הטובה ביותר בעולם

בינואר האחרון נבחרה הדיאטה הים-תיכונית לטובה ביותר בעולם מבין 40 מתמודדות מכל רחבי תבל. זהו תואר חשוב, שנקבע על ידי צוות מומחים של המגזין US News על סמך מחקרים וחוות דעת של מומחים מתחומי הבריאות והתזונה מכל העולם. המדינות שבהן התפתחה הדיאטה הים-תיכונית כפי שהיא מוגדרת כיום הן ספרד, איטליה (הדרומית בעיקר) ויוון, ויש הטוענים שגם לצרפת הייתה השפעה ניכרת עליה.
לדיאטה הזו יש יתרונות בריאותיים רבים שהוכחו במחקרים, והם:
  • יכולת להוריד סיכון למחלות לב וכלי דם
  • יכולת להוריד כולסטרול LDL
  • יכולת להפחית סיכון לסוכרת מסוג 2
  • יכולת לחזק את מערכת החיסון
  • יכולת להפחית את הסיכון להשמנה ולשמור על משקל תקין לאורך זמן
  • יכולת לשפר את פוריות הגבר

מה כוללת הדיאטה הזו?

חלק גדול מהתזונה הים-תיכונית מתבסס על מזון צמחי: פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים, שמן זית ואבוקדו. בנוסף, יש בה כמות מתונה של דגים, עוף, הודו וביצים וכמויות קטנות של בשר אדום (בעיקר חלקים רזים). מומלץ גם לצרוך כמות נמוכה עד בינונית של יין, בעיקר עם הארוחות.
הדיאטה מכילה גם מוצרי חלב – בעיקר גבינות ויוגורט, פחות חלב ניגר. יש גם דגש על שומן בריא כמו שמן זית, זיתים, טחינה, אבוקדו, אגוזים ושקדים והתמקדות בקמחים מלאים – שיפון, חיטה, כוסמין וכד'.
בסך הכול, הדיאטה הזאת מתבססת על מזון טבעי, אבל גם מזון מעובד משתלב בתפריט, בצורה מתונה. לא מחרימים שומן, לא נמנעים מגלוטן, אבל בוחרים בכל קטגוריה את הסוג היותר איכותי של המאכלים.
4 צפייה בגלריה
סוגי זיתים
סוגי זיתים
גם לזיתים יש מקום בדיאטה הים-תיכונית
(צילום: Shutterstock)
חשוב להדגיש: מטרתה של הדיאטה הזו היא לא ירידה במשקל. היא נועדה לשמור על איכות חיים טובה, עם דגש על הפחתת הסיכון למחלות ושמירה על הרגלי אכילה בריאים: יותר בישול ביתי, פירות וירקות עונתיים, פחות אוכל מעובד – ואלה רק חלק מהעקרונות החשובים של הדיאטה הזו. איכות המזון שבתפריט ודפוסי האכילה הם שהופכים אותה לתזונה המומלצת ביותר כיום בעולם.
לסיכום, ניתן לומר כי תזונה בריאה היא נוסחה עדינה של איזון בין מאכלים שונים. כשמרבית התזונה היא בריאה, אפשר לשלב בה מאכלים נוספים בלי לפגוע בבריאות. אפילו משהו מתוק כמו קינוח או מזון מהיר שקונים בחוץ יכולים להיות חלק מהתזונה הבריאה כל עוד מקפידים לצרוך אותם בתדירות נמוכה. והכי חשוב: תזונה בריאה צריכה להיות חלק מהשגרה, תמיד, ולא רק כשרוצים לרדת במשקל או כשמתגלה בעיה בריאותית.
הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc