"מקדם ההדבקה עשה תפנית חדה כלפי מעלה בעשרת הימים האחרונים והגיע משיעור נמוך של 0.79 ל-1", אומר הבוקר (ב') לאולפן ynet תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל". "המשמעות היא שאנחנו עוברים מסיטואציה של מחלה בהתכווצות למחלה בהתפשטות. המספרים צפויים לגדול, לא לקטון, וזה מדאיג. צריך לחשב מסלול מחדש לגבי הפעימה הקרובה ומה שיבוא אחריה. אנחנו רוצים לשלוט במספרים, להימנע מאיבוד שליטה, כי אחרת יהיה מחיר כבד של חולים קשים ונפטרים. גם היום, כששלושה מיליון ישראלים כבר חוסנו פעמיים, עדיין יש 750 חולים קשים, שזה מספר מאוד גבוה. המספרים עלולים להכפיל את עצמם. זה החשש".
קראו עוד:
לוטן התייחס למספר המחוסנים ואמר: "יש עדיין ציבור לא קטן שלא התחסן. יש קבוצות סיכון שלא התחסנו. יש את הילדים שלא מחוסנים ושיכולים להעביר את המחלה לדור שמעליהם. צריך למצוא איזונים – ומצאנו; הנחנו בפני הממשלה תוכנית של שלוש פעימות סדורות וזהירות, ובין פעימה לפעימה אנחנו בודקים את מקדם ההדבקה ואת המדדים - ובמידת הצורך, מחשבים מחדש.
"בפעימה השנייה נפתחו חדרי כושר, אולמות תרבות, מלונות. אנחנו לא רוצים לחזור לאחור ולסגור את מה שנפתח, אבל יש לנו המלצה לדחייה מסוימת של חלקים מהפעימה השלישית. כולנו מבינים את הצורך של העסקים להיפתח, אבל אנחנו מנסים לייצר מתינות במעבר בין השלבים. בינתיים המתנו שבועיים, ואני חושב שניתן להמתין שבוע נוסף ואולי קצת יותר מזה. נציע לפצל את הפעימה הזו: כיתות ז' עד י' בערים ירוקות וצהובות ייפתחו כמתוכנן, ביום ראשון הקרוב, אבל עם יתר הסקטורים נמתין כדי לראות את מקדם ההדבקה".
1 צפייה בגלריה
הבודדים שכן נכנסו
הבודדים שכן נכנסו
"אנחנו מוטרדים מאוד": נתב"ג, השבוע
(צילום: בן גלאס)
לוטן נשאל עד כמה הוא מוטרד מכך שישראלים רבים יגיעו בקרוב מחו"ל כדי להצביע בבחירות, ואולי יביאו איתם וריאנטים חדשים. על כך אמר: "אנחנו מוטרדים מאוד. נתב"ג הוא אולי הסיפור הכי מורכב בניהול המגפה הזאת. אנחנו לא יכולים למנוע מישראלים להגיע לכאן ולהצביע בבחירות. מצד שני, יש וריאנטים חדשים בעולם, שעלולים לסכן חלק מההישגים שלנו. עקב אכילס שלנו הוא סוגיית הבידודים. לא הצלחנו עד עכשיו להעמיד יכולת בידודים אפקטיבית, ולכן נולד פתרון המלוניות, שהוא טוב אבל מורכב וקשה לניהול.
"אנחנו מתחילים היום בפיילוט הצמיד האלקטרוני. אנשים ישימו אותו במקום ללכת למלונית. הלוואי שלא היינו צריכים להיות בסיטואציה הזאת. אנחנו מנסים במשך חודשים ארוכים להפוך את הבידודים לאפקטיביים, אבל יש הרבה הפרות בידוד. הרבה משרשראות ההדבקה התחילו ממפירי בידוד שחזרו מחו"ל.
"נתב"ג הוא אולי הסיפור הכי מורכב בניהול המגפה הזאת. אנחנו לא יכולים למנוע מישראלים להגיע לכאן ולהצביע בבחירות. מצד שני, יש וריאנטים חדשים בעולם, שעלולים לסכן חלק מההישגים שלנו"
"המערכת בנתה את עצמה בשבועות האחרונים עבור 1,000 עד 1,500 חוזרים ביום. אלה מספרים שאנחנו יודעים לנהל. ברגע שמדברים על מבצע חזרה מקיף של עשרות אלפי ישראלים, צריך להרחיב את הפתרונות ולייצב את המערכת מחדש. אני חושב שבאמצעות הצמידים, המלוניות, המשטרה, נוכל להעמיד פתרון שהוא אולי לא מושלם, אבל הוא הטוב ביותר".
בהמשך הריאיון נשאל לוטן איך לדעתו אפשר לעודד את הצעירים להתחסן, ואמר: "קצב ההתחסנות של הצעירים, בני 20 עד 30, מאוד משביע רצון. נכון שיש עדיין כיסי התנגדות בקבוצה הזו, אבל להערכתי, מדיניות התו הירוק ופתיחת חדרי הכושר ואירועי התרבות משפיעות לטובה. מאז שהתחלנו להפעיל את התו הירוק, קיימת עלייה בנכונות של הצעירים להתחסן. לקראת הפעימה הבאה אנחנו שוקלים לתת הקלות גם בתחום ההשכלה הגבוהה. זה חלק מהתוכנית".