יעילות גילוי הנשאים בקרב הנוסעים החוזרים מחו"ל מוטלת בספק. וזו אמורה להיות היום המסננת הכי צפופה שיש, כזו שתמנע את התפשטות הנגיף במדינת ישראל. הזעם אצלנו במעבדות על הכאוס הזה הוא עצום. אנחנו לא מבינים איך הטעויות שנעשו בתחילת משבר הקורונה - חוזרות על עצמן שוב.
בדרך לגל נוסף? קראו עוד:
חלם 1: מדינת ישראל נפטרת מיותר משתי מיליון ערכות לבדיקות קורונה של החברות הטובות בעולם בתחום - מקוריאה, ארה"ב ואירופה - ותחת זאת מעדיפה שימוש בקיט הסיני בחלק מהמעבדות הפרטיות בנתב"ג. הקיט הסיני אינו איכותי ואינו מהימן, ומדינות אחרות בעולם מסרבות להשתמש בו. מחיר הערכות שברשות המדינה הוא מעל 30 מיליון דולר. יש להם תאריכי תפוגה, ובימים אלו מחפשים פתרון עבורן, במקום לאפשר למעבדות הציבוריות לעשות בהן שימוש בבדיקות בנתב"ג לשבים מחו"ל.
חלם 2: המעבדות הפרטיות בנתב"ג לא מסוגלות לזהות את נגיף הקורונה בשלבי ההידבקות הראשוניים, כאשר יש כמות נמוכה של הווירוס. חוסר הרגישות במעבדות הללו עלול לפגוע בזיהוי וריאנטים חדשים. כך למשל, הזן הבריטי התגלה במעבדה בבית החולים אסף הרופא, ולא במעבדה פרטית בנתב"ג.
2 צפייה בגלריה
הזן הבריטי התגלה במעבדה בבית החולים אסף הרופא, ולא במעבדה פרטית בנתב"ג
הזן הבריטי התגלה במעבדה בבית החולים אסף הרופא, ולא במעבדה פרטית בנתב"ג
הזן הבריטי התגלה במעבדה בבית החולים אסף הרופא, ולא במעבדה פרטית בנתב"ג
(צילום: שאול גולן)

חלם 3: בבתי החולים ובקופות החולים בישראל ישנה מערכת של 42 מעבדות ממוחשבות, מקצועיות, עם ציוד מעולה, אנשים מיומנים ועמידה בסטנדרטים מקצועיים מהגבוהים ביותר בעולם. עם זאת, הממשלה מעדיפה לפרק מערכת זו לטובת הקמת מערכת חדשה, פרטית, ללא ניסיון וללא פיקוח נאות, כפי שנדרש ממעבדות ציבוריות .
איך קורה שוב שהממשלה החדשה מעדיפה לדגום קורונה בנתב"ג באמצעות מעבדות פרטיות, שצצו בשנה החולפת כמו פטריות אחרי הגשם, ואשר אין מקום להשוואה בינן לבין מעבדות בתי החולים והקופות? האם ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, יודעים שבימים אלו נשלחים מכתבי פיטורין לעובדים ב-42 מעבדות הקורונה הציבוריות ברחבי המדינה? מה קורה כאן?

במשרד הבריאות לא לומדים מטעויות

כתבתי אתמול למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, את הדברים הבאים. שיגרתי את מכתבי גם לשר הבריאות. בינתיים לא קיבלתי תשובה מאיש:
"השבוע חזרתי לארץ מחו"ל. נחרדתי לגלות שעליי להמתין ארבע שעות לבדיקת קורונה בנתב"ג, בנוסף נדרשתי ליזום בירור טלפוני של התוצאה במקום לראות אותה באופן ממחושב בקופה שבה אני מבוטחת. התאכזבתי להיווכח שוב שהמשרד לא לומד לקח מטעויות השנה החולפת ומתעלם מהמעבדות הציבוריות, מכוח האדם המקצועי ומהציוד המעבדתי שלרשותו, ומעדיף את המעבדות הפרטיות.
2 צפייה בגלריה
אסתר אדמון
אסתר אדמון
משרד הבריאות מתעלם מהמעבדות הציבוריות, מכוח האדם המקצועי ומהציוד המעבדתי שלרשותו, ומעדיף את המעבדות הפרטיות. אסתר אדמון
(צילום: דנה קופל)
"האכזבה קשה, לא רק בגלל שמדובר בנכס ציבורי, אשר אתם מזלזלים בו ומתעלמים ממנו, אלא גם בשל ההיבט המקצועי. אתם טועים ומסתמכים על מערכת פרטית, שאמינותה, ניסיונה ומקצועיותה לא משתווים לאלו של מעבדות קופות החולים ובתי החולים. ואם אתה חולק על פרט זה, אדרבה, אנא כנס דיון מקצועי מהיר בעניין המערך המעבדתי במערכת הרפואית בארץ. נשמח לשבת עם גורמי המקצוע במשרד ועימך לדיון לבחינת מקצועיות המעבדות, התשתיות, כוח האדם וצפי לעתיד.
"הניסיון בשנה החולפת לימד אותנו שיש סיבה לדאגה... גם אתם, כמו בממשלה הקודמת, מדירים את אנשי המקצוע בשירות הציבורי ממערך קבלת ההחלטות. חכם לא חוזר שוב ושוב על טעויות העבר. לא הגיע הזמן להתפכח?"
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות אישר מגוון מעבדות קורונה שנתנו ועודנה נותנות מענה בהתאם לתחלואה. כל המעבדות מאושרות ומשתמשות בציוד וערכות בדיקות איכותיות, מתוקפות ותחת בקרת משרד הבריאות.
"כלל המעבדות מסוגלות לזהות את נגיף הקורונה בצורה איכותית. יתרה מכך, כל המעבדות ממוחשבות ומחוברות למערכות משרד הבריאות.
"מעבדות קופ"ח וביה"ח מחויבות לעשות בדיקות נוספות מעבר לבדיקות קורונה ולכן, הייעוד של המעבדות הללו שונה מהייעוד של מעבדות קורונה פרטיות.
"כרגע יש שתי מעבדות שמבצעות איתור וריאנטים וריצוף גנומי מלא (המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בשיבא ומעבדת קורונה במרכז הרפואי אסף הרופא). לצד זאת, יש סך הכל ארבע מעבדות פרטיות שמקנות למשרד שירות ומבוקרות באופן תדיר".
אסתר אדמון היא יו"ר הסתדרות הביוכימאים, המיקרוביולוגים ועובדי המעבדות בישראל