מחסנים נגד קורונה בבתי האבות:
בעוד שצעירים מצליחים להשתחל ולהתחסן לקורונה, קשישים, סיעודיים ונכים המרותקים לביתם – לא יחוסנו: משרד הבריאות החליט בשלב זה שלא לחסן אוכלוסיות שלמות של עשרות אלפי ישראלים שאינם יכולים להגיע למרכזי החיסון.
מבצע החיסונים שנכנס לשבוע השלישי, וגורר תשבחות מכל העולם, התושבים הסיעודיים, הנכים ומרותקי הבית שאינם יכולים להגיע למרכזי הקופות – נשארו ללא חיסון.
על פי התוכנית המקורית, משרד הבריאות אמור היה להיערך לחסן את האוכלוסיות המוגדרות מרותקי בית כבר בשלב הראשון, במקביל לאוכלוסיית הקשישים. התשתית כבר קיימת: בכל סניף של קופות החולים מבצעות אחיות ביקורי בית באופן קבוע, וגם מד"א נערך להגעה לכל אזורי הארץ עם קראוונים וניידות המצוידות במקררים השומרים על הטמפרטורות הנדרשות לחיסונים.
אלא שבמשרד הבריאות לא דאגו לאוכלוסיות הללו, והוציאו אותם משלבי החיסון עד כה. כתוצאה מכך, עשרות אלפי קשישים סיעודיים, נכים, וחולים נוספים הנמצאים בסיכון תמותה גבוה מקורונה – אינם מקבלים את החיסון, וגם לא יקבלו אותו בשבועות הקרובים.
1 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
חיסון לקורונה. בשלב הזה רק למי שמגיע
(צילום: רויטרס)
"אנשים שמרותקים לבית סובלים מירידה תפקודית, זקוקים לעזרה רבה, חלקם לא יוצאים מהמיטה וזקוקים לעזרה במעברים וניידות", מסבירה ד"ר רחלי חפץ, מנהלת המערך לגריאטריה במרכז הרפואי מאיר, "חלק מהם לא מסוגלים להיכנס או לצאת ממכונית, והם בוודאי שאינם יכולים להגיע למרכזי חיסונים, הגם שאלה עלולים לסכן אותם בשל ההתקהלות והדיכוי החיסוני שבו הם נמצאים".
"אחת המטופלות הקשישות אמרה לי השבוע בעיניים דומעות – 'מוותרים עלינו'. הייתי מצפה שאלו יהיו האנשים הראשונים שיחוסנו. יפה שמתפארים בבני ה-60 הבריאים שמקבלים חיסון, וטוב שכך. אבל דווקא הקשישים, העריריים, הסיעודיים, שאינם יכולים לזעוק וקמלים בביתם לא מקבלים חיסון מהחשובים שידענו – זה עוול".
"זהו פשע שעוד ייחקרו עליו", אומר שלמה נקווה, יו"ר ארגון נכי ישראל, "אלפי נכים בישראל שלא יכולים לצאת מהבית – לא מקבלים חיסון, וזו שערורייה וביזיון. אנחנו מיום ליום יורדים עוד מדרגה לכיוון הביוב החברתי. הקורונה מראה את פני החברה היום, ואוי לנו שאין סולידריות וערבות הדדית, בפרט ממשרד הבריאות. אנחנו רואים שמי שיש לו קומבינות ויכול להשתחל – מקבל חיסון, אבל קבוצות הסיכון, העריריים והנכים ננטשים על ידי המדינה ומקבלים יריקה בפרצוף".
קופות החולים אישרו כי משרד הבריאות הנחה שבשלב זה לא יחוסנו מרותקי הבית.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בשלב זה עקב קשיים לוגיסטיים, לא ניתן להגיע לחיסון מרותקי הבית, לכן כל מרותק בית שיש אפשרות להביאו למרפאה יחוסן, כמו כן מחוסנים מטפליהם ובן משפחה מטפל עיקרי. אנו מצטערים שאיננו יכולים כעת לחסן עקב קשיים לוגיסטיים ואנו מאמינים שבעת הקרובה נוכל לחסנם בביתם".