עשרות אלפי מבוטחים סיעודיים של קופות החולים לא יכולים לקבל את חיסוני הקורונה - זאת בשל היעדר יכולת לשנע את מנות החיסון למקומות שאינם מוקדי החיסון של בתי החולים והקופות. מדובר בעשרות אלפי מבוטחים המרותקים לביתם וזכאים להתחסן על פי קבוצות התיעדוף, אך אינם יכולים לקבל אותו בשלב זה.
האם מוטציית הקורונה החדשה עמידה בפני החיסון? מומחים משיבים לשאלה
"אמי היא אישה בת 90 שלקתה באלצהיימר ב-2010 ומאז 2014 היא מרותקת לכיסא גלגלים", מספרת ד"ר נוגה בן מנחם, בתה של יהודית, שתיהן תושבות נס ציונה. "יש לה מטפלת שצמודה אליה והיא בין רבים המרותקים לביתם. אני האפוטרופוסית שלה ואני רוצה שהיא תתחסן. אם תידבק בקורונה היא לא תשרוד את זה".
"יש בעיה לוגיסטית בשינוע מנות החיסון", מסבירה ד"ר בן מנחם. "אני יודעת שעובדים על פתרון אבל אני לא יודעת אם יצליחו למצוא. אני מתוסכלת מכך שאימא שלי, שהיא ממייסדי המדינה, לא מקבלת אפילו אופק. היא פשוט שקופה. עם קצת רצון ותשומת לב אפשר היה למצוא לכך פתרון".
1 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
ומה עם קשישים שמרותקים לביתם? בעיית שינוע החיסונים
(צילום: בראל אפרים)
על פי קבוצות התיעדוף של משרד הבריאות, כעת יכולים להתחסן רק בני ה-60 ומעלה, חברי הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים, ואוכלוסיות בסיכון. בקבוצת התיעדוף הראשונה צוין כי גם "קשיש בקהילה והמלווה או המטפל" יוכלו להתחסן ואולם הדבר, כאמור, אינו אפשרי בשלב זה.
מנגד, גורם במשרד הבריאות טען כי הבעיה עשויה לבוא על פתרונה בקרוב. "יש עכשיו הכנה של מגשי חיסון מפוצלים שניתן יהיה להסיע במקרר נייד ולעבור בין הבתים", כך נמסר מאותו גורם. "בסוף אנחנו צריכים לקבל החלטה שלוקחת הרבה פרמטרים. לוגיסטיקה ותפעול הם מרכיב משמעותי. בתחילת המבצע עדיף לרכז מאמץ במקום שבו הצוות הרפואי מחסן מקסימום אנשים. לחסן מרותקי-בית זה חשוב ביותר, אך הם לא יוצאים מהבית ולא נדבקים, ואת המטפלים מחסנים. תוך זמן קצר נחסן גם אותם".
בתוך כך יש להדגיש כי כיום בתי החולים ומוקדי החיסון מקבלים מגש חיסונים שמיועד ל-975 מתחסנים, מה שמונע פתיחה של נקודות חיסון ביישובים קטנים יותר ובהם גם בכפרים ערביים. אתמול התבשרו מנהלי בתי החולים כי ככל הנראה בשבוע הבא יפוצלו לראשונה המגשים. הדבר עשוי להוביל לפתיחה של נקודות חיסון נוספות – וגם לקדם פתרון למבוטחי הבית.
עם זאת, סוגייה שטרם נפתרה בעניין זה היא ניידות החיסון של הקופות. אותן מנות שנשלחות לקופות מיועדות גם למבוטחים הנמצאים ביישובים קטנים הסובבים אותה. במשרד הבריאות חוששים ש-"טלטול" של מנות החיסון יביא להשפעה על יעילותן. טרם הוחלט סופית מה תהיינה ההנחיות בנושא.
ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.