האם עודף משקל קשור בתופעת דום הנשימה? מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני לרפואת ריאות מגלה שכן, ויותר מכך - הקשר, הם משערים, מקורו בלשון.
דום נשימה חסימתי בשינה הוא הפרעה בה שרירי הגרון אינם מצליחים לשמור על דרכי הנשימה פתוחות במהלך השינה. הדבר מביא להפרעות חוזרות ונשנות בנשימה, יחד עם תסמינים כמו נחירות רמות, פגיעה באיכות השינה, עייפות במהלך היום, וגם סיכון מוגבר לעליית לחץ דם ותמותה. התופעה נפוצה מאוד, ועל פי ההערכות בארה"ב בלבד ישנם לפחות 25 מיליון אמריקנים הסובלים ממנה. בארץ, ההפרעה שכיחה מאוד גם כן, אף שרבים מהסובלים ממנה אינם מאובחנים ואינם מטופלים.
במחקר, שהתבצע באוניברסיטת פנסילבניה, ביקשו החוקרים לבדוק את הקשר בין צמצום רקמת השומן בלשון לבין הקלה בסימפטומים של דום נשימה בשינה, תוך התמקדות בשאלה: האם ירידה במשקל מפחיתה את ריכוז השומן בלשון ועמו את הסיכון לדום נשימה בשינה?
צפו: כך נראות הריאות בזמן דום נשימה בשינה
כדי לבדוק זאת, צוות מאוניברסיטת פנסילבניה בדק 67 חולים הסובלים מדום נשימה בשינה והשמנת יתר, ועברו תוכנית לירידה במשקל, באמצעות דיאטה בלבד או בשילוב עם ניתוח לקיצור קיבה.
מתוך הנבדקים, 47 הצליחו להשיל 14 אחוז בממוצע ממשקלם ההתחלתי. 20 החולים האחרים עלו במשקל או נותרו במשקל יציב. אלה שהורידו במשקל, הראו שיפור בדום הנשימה בשינה שלהם, אך סריקות MRI שנעשו לפני הירידה במשקל ואחריו חשפו כמה פרטים נוספים: נמצא קשר ישיר בין אובדן שומן בלשון לשיפור הסימפטומים של החולים. כך, נבדקים שירדו במשקל הפחיתו גם בשיעור השומן בלשון, שנמצא קשור בהפחתת הסימפטומים.
ללשון, המשמשת לתקשורת ולבליעה, תפקיד חשוב בתופעת דום הנשימה בשינה. מדובר באחד האיברים השריריים הגדולים בגוף - אך מסתבר שהלשון אינה רק חלק שרירי, אלא חלק המכיל שומן, והרבה. דום נשימה, אם כך, פוגע גם באינדיבידואלים בעלי לשון המכילה רקמת שומן רבה.
החוקרים משערים כי הלשון היא המניע העיקרי להפרעה, לפחות בקרב משתתפי המחקר. עדיין לא ברור כיצד הלשון המוגדלת חוסמת את דרכי הנשימה העליונות, אך ייתכן לדעתם שהיא מתקדמת קדימה או אחורה כך שהיא גורמת להפחתה במעבר האוויר.
הבנת תפקיד שומן הלשון בהפרעה עשויה לסלול את הדרך לטיפולים חדשים, סיכמו החוקרים, וכי ייתכן שבעתיד הפחתה במשקל תהיה חלק בלתי נפרד מהמלצות הטיפול, לצד הטיפול המקובל כיום במכשיר ה-CPAP, בו מוחדר אוויר לדרכי הנשימה דרך מסכה.