פריצת הדרך של פייזר ומודרנה, חיסון ה-mRNA, הביאה לתוצאות הטובות ביותר שניתן היה לצפות מחיסונים. היעילות מגיעה ל-95% ויותר, כמעט ללא תופעות לוואי, ומספקת יכולת ייצור המונית ומהירה של החיסון. החיסון אף ניתן לשינוי לקראת כל זן אפשרי של קורונה. אבל המולקולה הייחודית אינה יציבה, מתפרקת מהר ודורשת תנאי אחסון קיצוניים, קפדניים ודרך הכנה מורכבת.
האחיות והפרמדיקים שהוכשרו לתת את החיסונים, עברו תדרוכים אינטנסיביים לקראת מבצע החיסונים: לפני כשבועיים התבצעו ההדרכות על ההכנה שדורשת חברת פייזר, בכל קופות החולים, במד"א ובבתי החולים. כל בקבוקון חיסון, הנקרא "פלאקון", מכיל כ-5 או 6 מנות חיסון, דבר המגדיל משמעותית את כמות החיסונים בישראל. עם זאת, בפייזר הבהירו כי לא כל בקבוקון מכיל כמות עודפת, ובכל מקרה אסור לערבב בין בקבוקים: אם נותרה בבקבוקון כמות שאינה מספיקה לחיסון שלם (כלומר 0.3 מ"ל) יש לזרוק את הכמות העודפת ולא להשלים מבקבוקון אחר.
אלו הם שלבי הכנת החיסון, עד שהמזרק הזעיר יוצמד לגופכם ויגן עליכם בתוך כמה שבועות, אחרי הזריקה השנייה, מפני הקורונה:
1. בקבוקוני החיסונים מגיעים ממקררי האחסון של חברת "טבע" בשוהם, אל קופות החולים, בתי החולים ומד"א, כשהם נשמרים בטמפרטורת קיפאון קיצונית של מינוס 70 מעלות. בכל מגש ישנם אלף בקבוקונים שאמורים להספיק לחיסון של 5,000 איש לפחות.
2. הבקבוקונים מועברים להפשרה ראשונית במקררי חיסון הפועלים בטמפרטורה של מינוס 2 עד מינוס 8 מעלות. בטמפרטורה זו ניתן להחזיק את חיסוני פייזר עד 5 ימים (ואת חיסוני מודרנה, שיגיעו בקרוב – עד חודש ימים).
3. בקבוקוני החיסון שהחלו בהפשרה ראשונית במקררי חיסון, מועברים לנקודות החלוקה כשהם בטמפרטורה של כ-2 עד 8 מעלות, ומחולקים לצוותי החיסון. כעת הם מופשרים למשך שעתיים, עד שמגיעים לטמפרטורת החדר.
4. עם כניסת המתחסנים, מתחילה הכנת הזריקה עצמה: המחסן פותח את פקק הפלאקון (בקבוקון החיסון), מנער אותו 10 פעמים בעדינות באמצעות היפוך של 180 מעלות.
5. כעת פקק הפלאקון נפתח, מחוטא, ובאמצעות מזרק סטרילי מוזרקת לבקבוקון תמיסת מים סטריליים (סלאיין בריכוז 0.9%) בכמות של 1.8 מיליליטר.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
אין צורך לעטות כפפות במהלך החיסון
(צילום: AFP)
6. הבקבוקון המהול שוב עובר ערבוב עדין באמצעות הפיכה לסירוגין בעדינות 10 פעמים. כעת הבקבוקון מוכן לחיסון.
7. כשהמתחסן מגיע, נשאבת מהפלאקון מנת חיסון של 0.3 מיליליטרים. כל בקבוקון כזה מכיל 5 עד 7 מנות חיסון. כאמור, אם נותרה כמות קטנה מ- 0.3 מיליליטרים, המזרק ובו הכמות החלקית מושלך ויש לפתוח בקבוקון חדש.
8. המזרק שבו 0.3 מ"ל של חיסון מוזרק לשריר הדלטואיד שבחלק העליון של הזרוע: תחילה המקום מחוטא בספוגית חיטוי חד פעמית, והחיסון מוזרק בזווית של 90 מעלות. משך ההזרקה הוא כשתי שניות.
9. על פי ההנחיות בעולם, אין צורך לעטות כפפות בעת החיסון, שכן המחט לא מוחדרת לכלי דם ואין סכנת דימום מהמקום. הכפפות אף עלולות להאט את מהלך החיסון, ואף "להיתפס" במחט העדינה ולזהם אותה. עם זאת, על איש הצוות שמחסן לחטא ידיים לפני הזריקה, וגם אחריה.
10. לאחר החיסון, המתחסן מתבקש להמתין בהשגחה 15 דקות. אלה שסובלים מאלרגיות או דיכוי חיסוני - יש להישאר בהשגחה 30 דקות. בכל נקודת חיסון נמצא גם רופא, וכל האחיות, האחים, והפרמדיקים המחסנים מיומנים היטב בכל תרחיש אפשרי.