רוצים לבדוק אם נדבקתם בקורונה ללא הפניה? פיקוד העורף והרשויות המקומיות מפעילים מתחמי בדיקות הפתוחים לקהל הרחב, ללא צורך בהפניה וללא קביעת תור מראש. כל מה שצריך – זה להגיע עם תעודה מזוהה. עצם ביצוע הבדיקה אינו מחייב כניסה לבידוד, אלא אם נדרש בידוד מסיבה אחרת.
חלק מהמתחמים פועלים במתכונת "דרייב אין", וניתן להגיע אליהם ברכב, ולחלק מהמתחמים יש להגיע ברגל. מי שמבצע את הבדיקה ונדרש לבידוד בשל חשיפה לחולה מאומת, שהייה במדינה אדומה או תסמינים – צריך לבצע בדיקה רק במתחמי ה"דרייב אין".
בפיקוד העורף מדגישים כי בתקופה הקרובה תחול ירידה במספר המתחמים וצפויים עיכובים, בגלל מעבר לעבודה עם חברות פרטיות במקום מד"א. בשבועות הקרובים צפוי המצב להתייצב, והחברות יגיעו ליכולות הדגימה הנדרשות. צפו ברשימת מתחמי הבדיקות המתעדכנת.
מעדיפים להיבדק בקופת החולים? ניתן להיבדק בקביעת תור מראש, ללא צורך בהפניה. הקופה מפנה את הנבדקים לנקודת הבדיקה הזמינה הקרובה למקום מגוריהם, ובמקרים מסוימים אף תקיים את הבדיקה בבית הנבדק.
מדוע חשוב להיבדק? חלק משמעותי מהחולים לא מפתחים תסמינים כלל, ואף עלולים שלא לדעת כי נדבקו, אך עדיין עלולים להדביק את הסובבים אותם. כך, גם אם לא פיתחתם תסמינים אך אתם חושדים כי נדבקתם, כדאי להיבדק. איך תדעו שפיתחתם תסמינים? הסימפטומים השכיחים ביותר הם חום, עייפות ושיעול יבש.
ביצוע הבדיקה חשוב במיוחד לאנשים שנכנסו לבידוד עקב חשיפה לחולה מאומת, לאנשים שחוששים שנחשפו לנגיף ולאנשים שבאים במגע עם אוכלוסיה בסיכון, למשל מי שמתגורר עם הורים מבוגרים או פוגש אותם.
הבדיקה קצרה, פשוטה ובטוחה לביצוע, ומתבצעת באמצעות מטוש – מקל שבקצהו צמר גפן ושמוכנס לחלל הפה והאף לצורך איסוף הפרשות מדרכי הנשימה. במקרים מיוחדים, ניתן לדגום מהלשון בעזרת מטוש או לאסוף רוק למבחנה.