"לא החזקים ביותר או האינטליגנטים ביותר הם ששורדים, אלא אלו המגיבים בדרך הטובה ביותר לשינוי", אמר צ'ארלס דרווין, חוקר טבע וגיאולוג, אבי תורת האבולוציה. סתגלנות היא יכולת הכרחית, אולי המשמעותית מכולן, אולם לעיתים במציאות ובשגרה משתנה וכל כך חמקמקה כמו בשנה החולפת, גם סתגלנות הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית עבורנו ועבור ילדינו. אותם ילדים שמדי שנה חיכו לחופש הגדול כמו אוויר לנשימה ועכשיו מעקמים את אפם נוכח השינוי שהחופש מזמן בשנה כל כך בלתי יציבה.
"עוד פעם חופש?", שואלת בתה התיכוניסטית של חברתי הטובה. "למי יש כוח עוד פעם לשבת בבית?" מצד אחד ילדים חייבים את השגרה. הרי שגרה היא ביטחון, יציבות, ידיעה שיש כאן על מי לסמוך ואיפה בטוח לעומת היכן נמצאת אי הוודאות והסכנה, אך מהצד השני הם צמאים לשינויים, משתעממים בקלות, לא חוששים מההשלכות ומשתוקקים לקבל כלים להתנסות וליישם. טכנולוגיה? רק תנו להתנסות. משחק חדש או אתגר? רק תנו לנו ללמוד ולהבין. הורים ומורים סגורים ומקובעים? אל תפריעו לנו להתפתח.
2 צפייה בגלריה
משתעממים בקלות
משתעממים בקלות
משתעממים בקלות
(צילום: shutterstock)
העולם מסתגל לשינוי, ממציא עצמו מחדש, ובואו נבדוק את המעסיקים: עברו לעבוד מהבית? עברו לדיגיטציה? עברו לאון-ליין או התעקשו להישאר ארכאיים - עבודה רק מהמשרד, שעון נוכחות, טבלאות אקסל עם חתימה ידנית? מי מהם שלא התגמש והסתגל לשינוי הפסיד ובגדול. עסקים נמחקו, ספגו הפסדים של מיליונים, ומנגד היו כאלו שרק צמחו, גדלו, שגשגו ומינפו את הסיטואציה להגדלת הפרנסה.
ומה קרה בבתי הספר? המורים וההנהלה שינו גישה או נשארו מנדטוריים? וברקע האמירה "שינוי הוא הקבוע היחיד". השינוי הוא בלתי נמנע לכן או שתשתנה יחד עימו או שתישאר מאחור, מזדנב אל מול הלא נודע, משתרך חשוף לגל העולה והתקופה החדשה.
קראו עוד:
מי שיסתגל במהירות ייצא עם ידו על העליונה. תתפלאו ישנם כאלו שאף מגדילים בימים שכאלה את הפרנסה ויכולות הלמידה, ומי שלא מסתגל? יגלה במהרה שאוטוטו יגיע הדבר הבא שיוציא כולנו מהאיזון והשלווה. וכאן אני עוצר לעצה: הדבר המשמעותי ביותר ללמד את ילדינו הוא הדרך לגמישות מחשבתית, להסתגלות ולמידה שהשינוי הוא חלק מהשגרה.
אז אחרי ההגיגים, פרקטיקה לעשייה:
1. דברו על השינוי בכנות ותאפשרו הבעת רגשות בלתי שיפוטית. תנו לילד מקום להביע חששות, תסכול או דאגה ותנו תוקף לדברים: "זה בסדר להרגיש את מה שאתה מרגיש. בוא ונשהה בזה ולא נשפוט או נרוץ לשפר את התחושה".
2. תווכו לילדכם את השינוי. ידע הוא כוח ותחושת שליטה. תנו הסברים, לוחות זמנים, דרכי פעולה קונקרטיות במידה ואפשר על מנת לתת לילד הרגשה של ידיעה והבנה על השינוי הקרב ובא.
2 צפייה בגלריה
הגדירו באופטימיות את הטוב שבשינוי
הגדירו באופטימיות את הטוב שבשינוי
הגדירו באופטימיות את הטוב שבשינוי
(צילום: shutterstock)
3. הסבירו מה נותר כשגרה גם בתוך השינוי. ברוב השינויים חלק משגרת היום-יום נותרת על כנה ולכן כאשר מדגישים זאת לילדכם, הדבר מאפשר לו לקבל את השינוי ביתר קלות, בזכות שמירה על חלק מהשגרה הבטוחה.
4. תנו במה למציאת שגרה חדשה בתוך השינוי. כדאי לשאול שאלות כמו "מה יכול לעזור לך?", "מה יקל עלייך?", "מה היית רוצה שנכניס לסדר היום?". הגדירו אפשרויות עבורם ותנו להם לבחור, שוב, על מנת לעורר אצלם תחושת שליטה כדי להשקיט את החרדה.
5. הגדירו באופטימיות את הטוב שבשינוי. לא תמיד שינוי הוא רע, וכמאמר הקלישאה בכל רע יש גם טוב ולהיפך. עזרו להם לראות את החלק המלא של הכוס.
6. שבחו והזכירו התמודדויות עבר של הילד עם שינויים, לדוגמה: "ראית איך בעבר התמודדת עם שינוי כזה וכזה? למרות שחששת מאוד, הצלחת להתמודד, ועכשיו במבט לאחור זה לא היה נורא כל כך".
שינויים הם חלק משגרת חיינו ואין דרך להתחמק מהם. לכן הקדימו תרופה למכה, למדו את ילדכם כלים ומיומנויות להתמודדות עם חלק מרכזי בחיי כולנו, עם השינוי וחוסר הוודאות, ובכך תסייעו להם לצמוח ולשרוד.
הכותב הוא מומחה בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (M.S.W) ומדריך מוסמך