משרד הבריאות מעדכן את נהלי ההחלמה ומיישר קו בין חולים עם תסמינים לאלו שאין להם תסמינים: בהנחיה המעודכנת שפירסמה אתמול (ב') ד"ר שרון-אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, נרשם כי מעתה יהיה איחוד בקריטריונים של ההחלמה בין קבוצת הסימפטומטיים לקבוצת הא-סימפטומטיים, וכי שני סוגי החולים יוגדרו כמחלימים עשרה ימים ממועד הבדיקה החיובית, ובלבד שלא גילו תסמינים בשלושת הימים האחרונים. "היום הקובע הוא התאריך בו בוצע דיגום הבדיקה החיובית או החיובית גבולית להימצאות נגיף הקורונה, במי שמוגדר בעקבות זאת ותוך פחות משבעה ימים כחולה מאומת".
לשם השוואה, עד כה חולה שסבל מתסמינים היה מוגדר כמחלים לאחר עשרה ימים ועוד שלושה ימים ברצף במהלכם לא סבל מתסמינים בכלל. כעת יוגדר מחלים לאחר עשרה ימים בלבד ממועד הבדיקה החיובית כל עוד לא גילה תסמינים בשלושה ימים האחרונים. בכך מתקצרת תקופת הבידוד שלו בשלושה ימים.
1 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות
בדיקה בדיקות
עשרה ימים אחרי בדיקה חיובית ושלושה ימים ללא תסמינים: חולה מוגדר כמחלים
(צילום: AFP)
באשר לחולים ללא תסמינים – הנוהל החדש למעשה לא משנה את מצבם. בדומה להנחיה בנושא בעבר, גם בהנחיה הנוכחית צוין כי אחיות בקופות החולים רשאיות לאשר החלמה של חולים כל זמן שעמדו בקריטריונים. בנוסף, במשרד חידדו כי הגדרות המחלימים החדשות יחולו רק על חולים שלא אושפזו בשל נגיף הקורונה במצב קשה או קריטי, או כאלו שאושפזו בבתי החולים מסיבה אחרת.
עוד עולה מההנחיה החדשה, כי מי שאושפז בבתי החולים ובמוסדות הגריאטריים במצב קשה או קריטי או דיירי בתי אבות, מעונות לקשישים ומוסדות גריאטריים, כמו גם חולים המטופלים בדיאליזה – יוכפפו להגדרות מחלימים אחרות.
המשתייכים לקבוצות אלו יוגדרו מחלימים לאחר 20 ימים ממועד הבדיקה החיובית ובלבד שלא גילו תסמינים בשלושת הימים האחרונים. עם זאת, הם לא ייאלצו לעבור בדיקת החלמה על מנת שיוגדרו כמחלימים. מנגד, חולים בעלי דיכוי חיסוני משמעותי יוגדרו כמחלימים רק לאחר שתי תוצאות שליליות בהפרש של לפחות 24 שעות זו מזו. הבדיקה הראשונה מבין השתיים תילקח 20 ימים לפחות לאחר מועד הבדיקה החיובית.

בתוך כך יש לציין כי בחודש שעבר שינה המשרד גם את ההנחיות לגבי החקירות האפידמיולוגיות. בהנחיה שיצאה לדרגים המקצועיים במערכת הבריאות נקבע שבניגוד לנוהל מיולי, acu לחולה עם תסמינים שקיים ספק לגבי מועד הופעת התסמינים שלו, המגעים שיאותרו בחקירה האפידמיולוגית שלו יהיו עד שבעה ימים אחורה במקום עשרה. המשמעות: פחות אנשים ייאלצו להיכנס לבידוד.