מומחים טוענים שהגל הראשון של מגפת הקורונה עוד לא הגיע לסיומו, אך מנגד נראה כי ההיערכות לגל הדבקה נרחב נוסף, ובכלל זה סגר נוסף, נידונים רבות בקהילה הרפואית-מדעית. ראש המרכז לחקר רשתות באוניברסיטת בר אילן, ד"ר ברוך ברזל ויו"ר פורום בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ' התראיינו באולפן ynet על הסוגיה.
"ברור לכולם שגל שני הוא לא תרחיש דמיוני, ולכולם ברור שסגר הוא לא פתרון מספק. יש לצפות שלממשלה יהיה פתרון מתוחכם יותר לטיפול בגל השני, אם יבוא", אמר ד"ר ברזל. "עד שיהיה חיסון או פתרון רפואי יעיל, יש להכין תוכניות מגירה למגוון תרחישים, ביניהם גם גל הדבקה נרחב נוסף, אבל לא נראה שיש היערכות או מחשבה לקראת זה. בגל הראשון הקהילה המדעית הייתה מאוד מעורבת - עכשיו לא".
פרופ' דוידוביץ' הרחיב ואמר כי ישראל רחוקה ממצב של "חסינות עדר" וניטור מדויק של כמות החולים בישראל. "יש בישראל הרבה מאוד אנשים שהם א-סימפטומטיים. במצבים שבהם חוקרים צברי תחלואה, צריך לעשות בדיקות יותר נרחבות מאשר רק המגעים המיידיים. למעשה, האנשים הסימפטומטיים הם רק קצה הקרחון. בשביל זה אנחנו מקדמים עכשיו מוקדים נוספים כמו ניתור הווירוס בביוב כדי למפות אזורים נגועים".
פרופ' דוידוביץ' סבור כי הלקח משיא ההדבקה בנגיף הקורונה עוד לא נלמד בצמרת השלטון. "חשוב להבין איך ניתן לחיות בשגרת קורונה, איך מתמודדים עם אנשים בעלי מחלות רקע, לגבש אסטרטגיה כוללת ולהעמיד רשות עליונה לאשפוז ולסגור מעגלי בדיקות - נעשים בארץ דברים אבל לא בצורה מספקת. עכשיו יש לנו זמן, אנחנו נמצאים בתקופת הדבקות מעטות וזה מקנה לנו מרחב נשימה גדול. אני מאוד שמח שפתחו את בתי הספר, אבל עשו את זה למשל בצורה של כאילו הכול או כלום. או שאתה פותח את הכל או שאתה סוגר את הכל. צריכים ללמוד לעשות פתרונות הרבה יותר דיפרנציאליים".
1 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בתל אביב
רחובות ריקים בתל אביב
"סגר כללי הוא לא אופציה"
(צילום: מוטי קמחי)
הפתרון שמציע ד"ר ברזל להתמודדות עם סגר נוסף הוא לחלק את האוכלוסייה העובדת לשני חצאים ולעבוד בפורמט של שבוע-שבוע. "כמו הטבחים בצה"ל", הוא מסביר. "דבר ראשון, הפתרון הזה מאפשר פעילות חברתית רציפה, בנפח של 50%. ומבחינת הדבקה, אם מחלקים את האוכלוסייה לשניים יש חצי מהאנשים במרחב הציבורי, מה שחותך את קצב ההדבקה בהתאם. הדבר הזה חותך את קצב ההדבקה פי ארבע, זה דרמטי. זה בעצם מה שצריך כדי לנצח את הווירוס הזה. בנוסף, זה בערך הכי טוב שאפשר להשיג בלי להשבית כליל את המשק, בלי קריסה כלכלית אבל עם אותה רמת יעילות של סגר כולל. לחתוך פי ארבע זה הישג חשוב".
פרופ' דוידוביץ' סיכם ואמר כי סגר כללי על המדינה הוא לא משהו שהוא ממליץ עליו, וכי האחריות במידה רבה מוטלת על האזרחים. "צריך לזכור שאם אנשים יקפידו על הנושאים של ההיגיינה, המסכות והריחוק הפיזי יכולות להפחית את שיעור ההדבקה. התפקיד של הממשלה הוא להתייחס להיבטים כמו רווחה ותמיכה כלכלית".