המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

לחיות עם פסוריאזיס. פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית, בה תאי העור מתחלפים בקצב מוגבר. הביטוי העורי לכך הוא שכבה של קשקש מעובה בגוון כסוף ו/או רבדים אדומים.
המחלה שכיחה ומופיעה בקרב כ- 3% מהאוכלוסייה. ולה מנעד רחב של הסתמנויות קליניות עם מאפיינים עוריים וחוץ עוריים.
המיקומים השכיחים להתפרצות פסוריאזיס הם קרקפת, מרפקים, ברכיים, גב, חזה, בטן, ציפורניים ואיברי המין. הנגעים יכולים להיות שונים בגודלם ולכסות אזורים קטנים או נרחבים של הגוף ולעתים נלווה גרד.
חומרת התסמינים משתנה מאדם לאדם. בגיל השלישי, קרוב לוודאי שאורח החיים הבוגר הכולל עישון, שתיית אלכוהול, חיים סטרסוגנים, השמנת יתר ומחלות רקע כגון לחץ דם, דיכאון ונטילת תרופות מסוימות, לא מיטיב עם הסובלים מפסוריאזיס.
לסובלים מפסוריאזיס בגיל השלישי, נדרשת התייחסות יתירה בעת מתן תרופות, משום תופעות הלוואי שלהן, ועל כן מהווה אתגר טיפולי. יחד עם זאת, ברוב המקרים הפסוריאזיס מערבת אך ורק את העור, ובחלק קטן יותר מהמקרים, מעורבים גם אברים פנימיים ונדרש טיפול רב מערכתי.
אפשר להקל על תחושת אי הנוחות לה היא גורמת. לפניכם 6 המלצות שיעזרו לסגל שגרה יומית לצד הפסוריאזיס.
עוד במדור 60 פלוס:
1 צפייה בגלריה
להקפיד על שמירה על לחות העור
להקפיד על שמירה על לחות העור
להקפיד על שמירה על לחות העור
(צילום: shutterstock)

1: הקפידו על הזנת העור בלחות

אחד הדברים היעילים ועם זאת הקלים ביותר שאפשר לעשות לעור מגורה. הזנת העור בלחות בשגרה, תסייע להפחית יובש, גירוד, אדמומיות, כאבים וקילופים.
בחרו את קרם הלחות על בסיס סוג העור. משחות הן עבות, כבדות וטובות לנעילת לחות על העור. קרמים הם בעלי שכבה דקה יותר ונספגים ביתר קלות.
מומלץ להגביר את התכיפות בימים קרים יותר או יבשים.

2: נצלו ימים של שמש

האור האולטרה סגול (UV) הנפלט מקרני השמש יכול להאט את הצמיחה של תאי העור, ולכן גיחות קצרות לשמש יכולות להיות דרך טובה להרגיע, לשפר ואף לרפא נגעי פסוריאזיס.
נסו לצאת לשמש פעמיים-שלוש בשבוע, והשתמשו בקרם הגנה עם מינימום 30 SPF.
יש לזכור כי חשיפה מוגברת לשמש מעלה את הסיכון לסרטן העור ועלול להחמיר את התפרצויות הפסוריאזיס.

3: טיפולים נוספים ויעילים

פוטותרפיה - טיפול באור באמצעות קרינת UV המותאם לגוון העור ומחלת העור ממנה המטופל סובל.
טיפול אקלימי בים המלח – ים המלח הינו מקום ייחודי הנמצא כ-400 מטר מתחת לפני המים ובו קיים שילוב של קרינת שמש עשירה יותר בקרניים מסוג UV, ריכוזים גבוהים של מינרלים בבוץ ובאוויר וההשפעה מרגיעה של המקום אשר ברוב המקרים מביאים להטבה ניכרת של המחלה.

4: הישארו רגועים

מחקרים מראים כי לחץ עלול להחמיר את הפסוריאזיס. חלק מהמטופלים מתארים את התפרצות הפסוריאזיס הראשונה שלהם כטראומתית.
אולם, חשוב דווקא בשל כך, וככל שניתן, לא לאפשר למחלה הזו להשפיע כל כך על מצבכם הנפשי.
חשוב לבנות מערכת תמיכה של בני משפחה וחברים, לצד פעולות המפחיתות לחץ וחרדה כגון: יוגה, מדיטציה ועזרה בנשימה עמוקה.
אפילו טיול ארוך בשכונה עשוי להרגיע, תזונה נכונה, שתיית מים מרובה, התעמלות קבועה ושינה טובה. אם תהיו רגועים, אולי תצליחו למנוע את ההתקף הבא.

5: הימנעו מגירודים ושריטות

גרד עלול לפצוע את העור ולהגביר את הסיכוי לזיהום עורי. זה עלול לגרום אפילו להתפשטות למקומות שטרם הופיעו בהם סימני פסוריאזיס.
שמרו על ציפורניים קצרות. יש גם משחות הרגעה מקומיות שלפעמים כדאי למרוח.

6: טיפול תרופתי

בעוד שתרופות ביתיות לא יגרמו לפסוריאזיס להיעלם, אנשים רבים עם פסוריאזיס מטפלים בסימפטומים שלהם באמצעות תרופות טבעיות ואלטרנטיביות.
תכשירים מקומיים כוללים מוצרים ללא מרשם כמו זפת פחם וחומצה סליצילית, וטיפולי מרשם כגון תכשירים מקומיים מבוססי וויטמין D, סטרואידים. הוספת חומצות שומן אומגה 3 לתזונה יכולה לעזור בהפחתת הדלקת.
הקרן הלאומית לפסוריאזיס (NPF) ממליצה על משחות מקומיות ו/או טיפול באור למבוגרים עם פסוריאזיס.
עבור מבוגרים עם פסוריאזיס בינונית-קשה, ה- NPF ממליץ על פוטותרפיה או על תרופות במתן סיסטמי כמו רטינואידים, תרופות ביולוגיות ועוד.
חשוב לזכור כי כאשר מבוגרים חולים במחלות כליות, לב וכבד, סוכרת או/ו השמנת יתר, חשוב להתייעץ עם רופא מומחה בתחום ולהגביל את מתן התרופות בעלות פוטנציאל תופעות לוואי אפשריות.

הכותבת הינה רופאה מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר

כך העור מייצר את השכבה של הקשקש המעובה בפסוריאזיס:



המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"