המונח "פיוגניק גרנולומה בחלל הפה" (Oral Pyogenic Granuloma) הוזכר לראשונה בספרות הרפואית ב-1897 על ידי רופאים צרפתים, שחשבו כי מדובר בתהליך שמקורו בדלקת חיידקית. ההתפתחות המדעית חשפה כי זהו "דמוי גידול", המכיל התרבות של כלי דם קטנים ונפוץ על פני עור הגוף ובעיקר בחלל הפה, על החניכיים. הוא לא כואב, לא מפריש מוגלה, אבל מדמם בקלות. מכנים אותו "דמוי גידול", שכן המראה שלו מזכיר גידול ממאיר, וחשוב להסיר אותו.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
Oral Pyogenic Granuloma פיוגניק גרנולומה גידול שיניים חניכיים
Oral Pyogenic Granuloma פיוגניק גרנולומה גידול שיניים חניכיים
פיוגניק גרנולומה בחניכיים. נוצר בגלל חיכוך חוזר ברקמת החניכיים או שינויים הורמונליים
(צילום: Shutterstock)

למה הגידול מופיע?

הגורם להופעת הפיוגניק גרנולומה אינו ברור, אולם מקובל לחשוב היום כי אין מדובר בתופעה חיידקית, וכי טיפול אנטיביוטי לא יועיל להיעלמותה. מחקרים הראו כי הגורמים הנפוצים להופעתה הם טראומה מתמשכת כגון חיכוך חוזר ברקמת החניכיים או שינויים הורמונליים כמו רמות גבוהות של אסטרוגן ופרוגסטרון, ומכאן השכיחות הגבוהה של התופעה בקרב נשים בהיריון, במיוחד בטרימסטר הראשון והשני.
מדובר בגידול רך אדמדם, שגדל בפתאומיות ובמהירות, עם נטייה גדולה לדימום. התופעה הזו מהווה כ-40% מכל הנגעים בחניכיים. היא נפוצה אצל נשים יותר מאשר אצל גברים ומתפרצת בעיקר בעשורים השני והחמישי של החיים.
קיימות תרופות שמגדילות את הסיכון להופעת הגידול, ובהן תרופות לטיפול בסרטן ואלה הניתנות לחולי איידס. ב-75% מהמקרים יופיע הגידול על החניכיים או בפפילות (המשולשים האדומים שנמצאים בין שתי שיניים סמוכות).
2 צפייה בגלריה
אישה בהיריון בהריון היריון הריון
אישה בהיריון בהריון היריון הריון
התופעה פוקדת נשים בהיריון בעיקר בטרימסטר הראשון והשני
(צילום: shutterstock)

מהו הטיפול היעיל?

לנשים בהיריון מומלץ לשמור בקפידה על הניקיון של החלל הפה והשיניים ולחכות עד לסיום ההיריון ולחזרה לאיזון ההורמונלי.
לבני נוער מומלץ לעבור הדרכה להיגיינה אורלית, כריתת הנגע אצל כירורג פה ולסתות ולאחר מכן הסרת אבנית יסודית מדי חצי שנה. הסרה כירורגית פשוטה של הנגע אינה פותרת בדרך כלל את הבעיה, כך שיש צורך במהלך מקיף יותר.
שיעור החזרה של התופעה אחרי הסרה כירורגית נכונה – כ-10%. מחקרים עדכניים הראו כי הסרה של הנגע בעזרת קרן לייזר עדינה ומדויקת מצמצמת את שיעור החזרה לכ-5%.
ד"ר ברוק הוא מומחה לכירורגיית פה ולסת; ד"ר אברמסון הוא מנהל היחידה לכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי ברזילי