המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
כן סגר או לא סגר, כן מוטציה או לא מוטציה, אם התחסנתם ואם לא – בגיל השלישי הכרחי לשמור על בריאות הפה בכל מצב כדי לא לסכן את הבריאות הכללית.
יש שתי דרכים פשוטות וקלות לעשות את זה, הראשונה היא להקפיד על הגיינת הפה והשנייה, לא לדחות או להזניח טיפולי שיננית וטיפולי שיניים.
דחיית בדיקות שגרה וטיפולים עלולות לגרום לסיבוכים בחלל הפה ואף להוות גורם משמעותי בהחמרת מחלות קיימות או התפתחות מחלות חדשות בשל הקשר בין בריאות הפה לבריאות הכללית.
עוד במדור 60 פלוס:
1 צפייה בגלריה
טיפול שיניים רופאת שיניים
טיפול שיניים רופאת שיניים
מעקב על בריאות הפה משפיע על הבריאות הכללית
(אילוסטרציה: ShutterStock)

מחקר: הקשר בין בריאות הפה לבריאות הכללית

מחקרים רבים לאורך השנים מצביעים על קשר דו צדדי בין בריאות הפה למחלות שונות. במידה ובריאות הפה לא תקינה, היא עלולה להשפיע על החמרת מחלות קיימות או התפתחות מחלות חדשות כמו סרטן, סוכרת, דמנציה, מחלות מעי ועוד.
הקשר הוא גם הפוך, מחלת סוכרת שאינה מאוזנת, מקשה על שליטה וטיפול בחניכיים מודלקות וגורמת להאצת ספיגת העצם התומכת בשיניים, לא פעם, בעת טיפול שיננות, השיננית מזהה מצב סוכרתי לא מאוזן בשל דימום עודף.

דחיית טיפולים תפגע בבריאות

עששת בתחילתה או נסיגת חניכיים ראשונית שלא מטופלות כראוי עלולות לגרום לטיפולים מורכבים יותר וכואבים יותר בנוסף להשפעה השלילית על מערכות הגוף.
כמו כן, לא פעם, במסגרת טיפול שגרתי אצל רופא השיניים או השיננית, אנשי המקצוע מאתרים נגעים שונים בחלל הפה שעלולים להיות ממאירים או לזהות התפתחות מסוכנת של מחלה אחרת בחלל הפה שאילולא בדיקה שגרתית המייצרת גילוי מוקדם, המחלה עלולה להמשיך להתפתח ללא בקרה ועלולה להעמיד במצב של סכנת חיים.

דגשים לבדיקה רפואית בתקופת קורנה

אל תחששו להיבדק גם בתקופת קורנה רק ודאו כי במרפאת השיניים שלכם מקפידים על הנחיות משרד הבריאות.
במרפאות מקצועיות כמו ברשת כללית סמייל, נערכו רבות לפני פתיחת המרפאות מחדש לאחר הסגר הראשון על מנת להגן על בריאות הצוות ובריאות הלקוחות.
לשם כך, הוכנסו נהלים חדשים ומיגון מהודק, קפדניים הרבה יותר מהנחיות משרד הבריאות. הצוותים השונים ברחבי הארץ עברו הדרכות בהתאם לאופי עבודתם, צוות רפואי שעובד במגע ישיר עם רסס טיפתי וצוות מנהלי שמעניק שירות לקהל המגיע למרפאה, במטרה שיידעו להתמגן כראוי, לחטא ולנקות ולהפחית את הסיכוי להדבקה וכך להמשיך לטפל בקהל הלקוחות ולשמור על בריאותם דרך שמירה על בריאות הפה.
המיגון לצוות הרפואי כולל לבוש של בגד חד פעמי עם שרוול ארוך, חלוק חסין למים, כפפות שמכסות עד השרוול, משקפי מגן, מסכת שקף, מסיכה על הפה, במטרה ששום חלק משמעותי לא יהיה חשוף.
מיגון עובדי המנהל כולל מחיצות פרספקט, מסיכות וכפפות. ובמסגרת ההדרכה היה גם דגש לא רק על פריטי הלבוש שיש ללבוש כל המשמרת אלא גם לדרך הסרתם יש חשיבות והשפעה על אפשרות לזיהום.

ייעוץ רפואה דחופה - מרחוק

חשוב לדעת כי במידה ועולה צורך של ייעוץ רפואה דחופה, יש אפשרות להתייעץ באון ליין שיכול לתת מענה במקרה של דלקות ולייתר את ההגעה הפיזית למרפאה במקרים דחופים שאינם מחייבים הגעה מיידית למרפאה.
כמו למשל חתיכת שן שנשברה תוך כדי לעיסה (ולא בנפילה), ללא כאבים נלווים וכאשר השבר אינו מפריע אסתטית, דלקת חניכיים שמחייבת שטיפות פה מחטאות, נפיחות בפה שמחייבת אנטיביוטיקה למשל ליד שן שעברה טיפול שורש, דלקת סביב שן בינה - ללא נפיחות תחת הלסת, נפילת שן מתותבת או שבר קטן של חרסינה בכתר ועוד.

מגיל 75: טיפולי שיניים חינם

חשוב להזכיר את רפורמת טיפולי שיניים חינם במסגרת סל הבריאות למבוגרים בגילאי 75 ומעלה שמשמעותה טיפולי שיניים שהוגדרו בסל ללא תשלום או בתשלום סמלי ובכך מאפשרים לרבים מבני הגיל המבוגר לשמור על בריאות הפה.
זאת בשונה מהעבר, אז היו נמנעים מטיפולים בשל שיקול כלכלי, בררו במרפאת השיניים שלכם מה מגיע לכם. אל תדלגו על טיפולים, זה חשוב למען בריאותכם, למען התפקוד היומיומי שלכם שכן אובדן שיניים פוגם ביכולת לצרוך תפריט תזונתי מגוון, ולמען הדימוי העצמי שלכם - שכן חיוך אסתטי שווה הרבה.

הכותב הינו רופא שיניים, הרופא הראשי של רשת כללית סמייל



המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"