יותר מחודשיים חלפו מאז החל מבצע החיסונים הלאומי ומשרד הבריאות טרם גיבש נוהל באשר לחיסון מאושפזים בבתי החולים, כולל מטופלים אשר מאושפזים כבר זמן רב – שטרם התחסנו כלל או שהספיקו להתחסן במנת חיסון אחת בלבד בטרם נכנסו לאשפוז. למעשה, חלק ניכר מהמאושפזים הללו ברמת סיכון גבוהה לפיתוח מחלה קשה.
מבדיקת "ידיעות אחרונות" עולה כי למעט איכילוב – אף אחד מבתי החולים ברחבי הארץ לא נוהג לחסן מאושפזים, אלא במקרים נקודתיים. כך נוצר מצב אבסורדי שבעוד בתי החולים מחסנים את עובדיהם, אין הקצאה נוספת על מנת להפוך את המרכזים הרפואיים ל"ירוקים" לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
לא מחסנים את המאושפזים
(צילום: EPA)
דני גיגי, בנו של מאושפז בן 84 בבית החולים הדסה עין כרם, שנמצא שם קרוב לחודש וחצי, מספר כי ביקש לאחרונה מבית החולים לחסן את אביו, וסורב. "לאבי היה תור לחיסון בקופת החולים אבל הוא לא הספיק להגיע אליו כי אובחן כחולה סרטן”, מספר גיגי. “בהתחלה היינו במחלקה פנימית, ושם ביקשנו לחסן אותו, אך נאמר לנו שאי־אפשר. בהמשך ביקשנו שוב, ושוב נאמר לנו שהדבר בלתי אפשרי. מסתובבים פה מאות מבקרים ואבא שלי חשוף. בעבר שכב גם חולה קורונה בסמוך לאבי. גם כשעבר למחלקה האונקולוגית נאמר לנו שלא יחוסן. יש פה חשיפה מאוד גבוהה כי יש המון מבקרים ולעיתים שלושה או ארבעה אנשים יושבים בחדר אחד. אנחנו מדברים על אנשים שמתמודדים עם סרטן, וזה מסכן אותם. לא צריך שיהיה אפילו בן אדם אחד כזה שנמצא במצב כל כך פגיע ולא מקבל חיסון".
רק בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" חוסן אביו של גיגי וגם חולים נוספים מהמחלקה שבה אושפז קיבלו לבסוף את החיסון.
2 צפייה בגלריה
דני גיגי
דני גיגי
דני גיגי. אביו חולה הסרטן חוסן לאחר פניית "ידיעות אחרונות"
(צילום: יוסי זמיר)
“חייבים לחסן את החולים שמאושפזים לתקופות ארוכות בבתי החולים ומצבם הרפואי אינו מונע התחסנות”, אומר ד”ר זאב פלדמן מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא, יו”ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו”ר הר”י. “עבור חולים קשים החיסון עשוי להיות הצלת חיים מיידית”.
כאמור, באיכילוב החליטו לחסן מאושפזים באופן גורף. "רק לפני שבועיים יצאה הנחיה מטעם מנכ"ל בית החולים, פרופ' רוני גמזו, שבמסגרת קבלת חולים חדשים חייבים לברר האם התחסנו – ואם התגלה שלא, לתת הוראה לאחות לפעול לחיסון", מסבירה ד"ר אסתי סייג, מנהלת מבצע החיסונים בבית החולים. "זה הפך לנוהל מחייב אצלנו. משרד הבריאות לא הוציא הנחיה בעניין, זו יוזמה שלנו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "רוב המאושפזים כבר התחסנו בקופות, ואין מספיק ודאות להמשך הגעת מתאשפזים שטרם התחסנו לבתי החולים. בהתאם, אין אפשרות להקצות חיסונים לבתי החולים".