פיתוח חדש כחול-לבן יעזור לתלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז: חברת ניואנס הישראלית פיתחה מכשיר המסנן רעשי רקע וממקד את השמיעה במורה או במרצה. מחקר שנערך על המכשיר בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הראה שיפור ביכולת ההאזנה, גם כשמקום הישיבה מרוחק.
הרעיון למכשיר "סאונד סלקטור" החל מפיתוח של מכשיר ללקויי שמיעה. משם עלה הרעיון לפתח באותה הטכנולוגיה מכשיר חדש שיסייע למקד את הצליל ולנטרל ככל האפשר את רעשי הרקע המפריעים במיוחד לסובלים מהפרעות קשב וריכוז. המכשיר מחובר לאוזניות וכולל מערך של 8 מיקרופונים. באמצעות אלגוריתם מתקדם, מזהה המכשיר את הכיוון ממנו מגיע כל צליל, ומייצר פער של כ-15 דציבל בין הכיוון המרכזי ליתר הכיוונים מהם מגיעים צלילים. כך, המשתמש אינו מנותק מהסביבה ושומע את המתרחש סביבו ורעשי הרקע מוחלשים.
2 צפייה בגלריה
סאונד סלקטור מכשיר שמיעה הפרעות קשב
סאונד סלקטור מכשיר שמיעה הפרעות קשב
המכשיר "סאונד סלקטור"
(יח"צ)
במחקר שהתבצע דרך המרכז לבריאות הנפש גהה, השתתפו 31 תלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHD). התלמידים השתמשו במכשיר לתקופה של שבוע במהלך לימודיהם, ומילאו שאלונים יומיים לגבי תפקודם בכיתה. המחקר בחן את הדיווח העצמי שלהם לפני השימוש במכשיר בהשוואה לדיווח בזמן השימוש במכשיר.
המחקר נמצא עדיין בהליכי פרסום בקהילה המדעית, אך התוצאות הראשוניות מעודדות. התלמידים דיווחו שהם יותר קשובים למורה ופחות מתקשים להתמקד בה ולהבין אותה כאשר הם משתמשים במכשיר. לדברי החברה, נצפה שיפור משמעותי ביכולת של התלמידים להקשיב למורה במצבי רעש שונים בשיעור. התלמידים דיווחו עוד שהם נזקקו לפחות חזרות על הוראות כאשר השתמשו במכשיר.
"אנשים לא תמיד מודעים לכאב ולפגיעה בדימוי העצמי של ילד עם הפרעת קשב וריכוז", אומר מנכ"ל ניואנס, אורי גורן, שבמשפחתו ילד על הספקטרום האוטיסטי שסובל מהפרעות קשב. "ילד כזה מרגיש מפריע, וסוחב איתו מטען כבד. החלטנו על פיתוח המוצר אחרי פניות רבות, ובעיננו מדובר בפריצת דרך עולמית משמעותית שכבר מראה מהתגובות בשטח ומהמחקר שערכנו, שזה עובד".
2 צפייה בגלריה
שיפור משמעותי ביכולת של תלמידים בעלי הפרעות קשב להקשיב
שיפור משמעותי ביכולת של תלמידים בעלי הפרעות קשב להקשיב
שיפור משמעותי ביכולת של תלמידים בעלי הפרעות קשב להקשיב
(צילום: shutterstock)
"כאשר אנחנו מספקים סיגנל נקי יותר מרעש, אנחנו עוזרים בפינוי משאבים קוגנטיביים לתקשורת וללמידה", מוסיפה תמי הראל, דוקטורנטית וקלינאית תקשורת בחברת ניואנס. "במצב רגיל התלמיד בכיתה נאלץ להשתמש במשאבים קוגנטיביים רבים כדי להפריד את הדיבור מהרעש, וזה בא על חשבון היכולת להבין את מה שהמורה אומרת, להשתתף או אפילו לכתוב בו זמנית. באמצעות המכשיר, התלמיד צריך להשקיע פחות משאבים לצורך ההפרדה בין הרעש לדיבור".