הפרעות קשב וריכוז שאינן מטופלות - גורם סיכון להידבקות בנגיף הקורונה: כף חושף מחקר חדש שפורסם בכתב העת APSARD של החברה האמריקנית להפרעות קשב וריכוז. את המחקר הובילו ד"ר יבגני מרזון, מנהל המחלקה לרפואה מנוהלת של לאומית שרותי בריאות, יחד עם הפרופ' איריס מנור, פסיכיאטרית ומנהלת מרפאת הקשב של הכללית, וד"ר אילן גרין, מנהל מכון המחקר של קופת החולים לאומית.
המחקר נערך בתקופת הגל הראשון של הקורונה, ובה נאספו נתונים מחולי קורונה שאובחנו מ-1 בפברואר ועד 30 באפריל. בסך הכל נאספו ונבדקו נתונים מ-14,022 נדבקי קורונה בגילאים שונים, מגיל ינקות ועד גיל 103. החוקרים מצאו כי בעלי הפרעות קשב וריכוז שאינם מטופלים תרופתית היו בסיכון גבוה ב-68 אחוזים להידבק בקורונה, בהשוואה לחולי קורונה ללא ADHD.
החוקרים השוו את נתוני ההדבקה בקורונה של החולים, וחילקו אותם לשלוש קבוצות: אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומטופלים בתרופות על פי רישום רכישת התרופות המתאימות בחודשי המחקר, אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז שלא רכשו את התרופות בשנה האחרונה, וחולי קורונה שאינם סובלים מהפרעות קשב וריכוז. החוקרים מצאו גם כי חולי קורונה הלוקים בהפרעות קשב אך מטופלים תרופתית, היו בסיכון להדבקה בקורונה הדומה לאלה ללא הפרעות קשב וריכוז.
"הרעיון למחקר עלה לי במהלך ראיונות טלפוניים עם חולי קורונה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז", מספר ד"ר מרזון, "שמתי לב שאם היו לי למשל 30 מטופלים במשמרת, מחציתם סבלו מהפרעות קשב וריכוז. עם הזמן ראיתי שיותר ויותר חולי קורונה סובלים גם מהפרעות קשב וריכוז, והחלטתי להרחיב את הבדיקה".
1 צפייה בגלריה
ADHD הפרעת קשב וריכוז
ADHD הפרעת קשב וריכוז
"לא שמים לב להנחיות, קשה להם להישאר בבית": בעלי ADHD שאינם מטופלים
(ShutterStock)
"אנחנו מעריכים שאנשים הסובלים מהפרעות קשב מתקשים מאוד לשמור על ריחוק חברתי, להקפיד על הנחיות ההגיינה ולהתמודד עם סגר", מסביר ד"ר מרזון, "בנוסף הם סובלים מהפרעות תחושתיות, ולכן ייתכן שיתקשו עם מסכה על הפנים לאורך זמן רב, ומאופיינים גם בתזזתיות ונגיעות בפנים, גם מבלי לשים לב. כל אלה עשויים לתרום לסיכון הגבוה להדבקה שלהם, ולכן חשובה כל כך ההקפדה על רצף הטיפול".
"ישנם מאפיינים משותפים לחלק מגורמי הסיכון של הקורונה והפרעת קשב", מסבירה הפרופ' איריס מנור, "לסובלים מהפרעות קשב יש שכיחות גבוהה גם של אסתמה, השמנת יתר, ועישון שמגבירים את הסיכון בחומרת מחלת הקורונה. הם גם חולמניים יותר ואז לא שמים לב להנחיות, לא זוכרים לחטא ולנקות ידיים קשה להם לשבת בבית".
"תוצאות המחקר לא הפתיעו אותנו", מוסיפה פרופ' מנור, "התרופות להפרעות קשב מטפלות גם במרכיב האימפולסיבי-היפראקטיבי וגם ברכיב של הקשב, המוסחות וחוסר תשומת הלב שבגללם אנשים עלולים להידבק יותר. הסיכון להדבקה בקורונה ירד משמעותית אצל אלה שטופלו תרופתית ולכן הייתי ממליצה להמשיך בטיפול התרופתי בסיטואציות שיכולות לסכן בהדבקה, כמו יציאה מהבית למקומות צפופים ורבי משתתפים, שבהם גם חייבים לעטות מסכה, גם לשמור על הריחוק וגם להקפיד על היגיינה".