ישראל בין הראשונות בעולם בשיעור המתחסנים נגד קורונה עם כרבע מיליון מתחסנים בשבוע החולף. פרופ' אריה גביוס, דיקאן הפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו, מציג באולפן ynet מודל מתמטי שהרכיב שמנבא כי תוך חודשיים וחצי צפויים להיות מחוסנים יותר ממחצית אוכלוסיית ישראל, זאת כמובן בהתאם להיענות הציבור.
"ייקח לנו סדר גודל של חודשיים לסיים את מנות החיסון הקיימות ועד שנראה את אפקט החיסון", אומר פרופ' גביוס בהסתמך על המודל שפיתח. "כפי שמבטיחים לנו קצב החיסון יעלה, ואם הוא אכן יעלה לסדר גודל של 100 אלף חיסונים ביום, אנחנו נראה שהחיסונים מסתיימים תוך סדר גודל של חודש וחצי, בתנאי כמובן שהציבור יענה ויגיע להתחסן. אם יגיעו חיסונים נוספים פחות או יותר עד מרץ, נהיה סגורים עם סדר גודל של ארבעה מיליון מתחסנים". נוסף לכך, מסביר פרופ' גביו, לצד המתחסנים, עד מרץ יהיו קיימים גם כמיליון וחצי חולים מאומתים וא-סימפטומטיים שהבריאו וייחשבו כמחוסנים למחלה".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בישראל תל אביב
חיסון קורונה בישראל תל אביב
"תוך חודשיים וחצי - מחצית מהאוכלוסייה בישראל יהיו מחוסנים לקורונה"
(צילום: AFP)
"עם זאת, קלקול אחד אפשרי הוא שחלק מהציבור יחשוש ולא יגיע להתחסן, מה שישפיע על המספרים", כך לדבריו של פרופ' גביוס. "כלומר, זה כמו בבדיקות הקורונה. אנחנו מציעים 100 אלף בדיקות ביום, אבל אם רק 20 אלף מגיעים כדי להיבדק אז יש לך עודף יכולת שלא מנוצל. במקרה הזה, באמת נראה שזה לוקח יותר זמן, אז זו בעצם בעיה אחת, איך אתה משכנע את הציבור להגיע.
"בעיה שנייה היא כמובן הבעיה של הלוגיסטיקה. אנחנו צריכים לראות שבאמת הצליחו להגיע למספרים הגבוהים יותר, יש לנו את היכולת, השאלה כמה זמן זה ייקח. אם הם עומדים על ה-60 אלף ביום, הם יוכלו להגיע ל-100 אלף תוך שבוע-שבועיים. נראה תוך כמה זמן יגיעו ל-150 אלף שהם מבטיחים, את זה אנחנו עדיין לא רואים. צריך לזכור שצריך להקים הרבה מאוד מרכזי חיסון בכל רחבי הארץ, חלקם מרכזים קטנים. צריך להכשיר את האנשים, צריך לבצע מעקב, זה יכול קצת לעכב את התהליך".
2 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
"צריך להקים הרבה מרכזי חיסון ברחבי הארץ"
(צילום: בראל אפרים)
בתוך כך, מהיום (א') מבצע החיסונים הארצי צפוי להתרחב, בעיקר דרך פתיחת תחנות חיסון נוספות ובמתן תעדוף גם לחולים כרוניים. כבר היום ייפתחו 150 תחנות נוספות לחיסונים, ועד יום שלישי ייפתחו 80 נוספות. בתי החולים רמב"ם ואיכילוב מתחילים לחסן לא רק את חברי הצוותים הרפואיים אלא גם את בני ה-60 ומעלה, ובתי חולים נוספים צפויים להצטרף אליהם.
בקופת החולים כללית יפעלו השבוע 83 מוקדי חיסון לעומת 31 מוקדים שפעלו עד סוף השבוע הנוכחי, ושלושה מהם יפעלו 24 שעות ביממה: בהרצליה, תל אביב וחיפה. במכבי יפעלו השבוע 67 מוקדי חיסון לעומת 21 תחנות שפעלו עד סוף השבוע, במאוחדת יפעלו כ-70 מוקדים ובלאומית יפתחו עוד 12 מוקדים חדשים לעומת 13 שפעלו עד כה. בנוסף לשיבא, ואיכילוב, גם בוולפסון יחלו לחסן היום את בני ה-60 ומעלה, ברמב"ם יחלו לחסן מחר ובבילינסון וסורוקה יחלו ביום שלישי. באסותא אשדוד ובברזילי באשקלון והדסה הודיעו גם כן כי יחלו לחסן השבוע אך לא נקבו ביום מסוים.