אחרי חודשים ארוכים של המתנה - הושלמו חיסוני הקורונה והופצו למדינות רבות בעולם. כך, מתקרבת האנושות צעד נוסף לעבר מיגור מגפת הקורונה שגרמה למותם של קרוב ל-1.6 מיליון איש ולהדבקה של יותר מ-70 מיליון. עם זאת, ולמרות הליך הבדיקה הקפדני שעברו חיסוני פייזר ומודרנה שהצביעו על היעילות והבטיחות הגבוהים ביותר שתועדו אי פעם בחיסונים, קבוצות מתנגדי לחיסונים ממשיכות לזרוע אימה ברשתות החברתיות כדי למנוע חיסונים. יש לציין שבמקרה של מגפת הקורונה, סירוב להתחסן מעמיד בסכנה את הסובבים אותנו.
ענקי רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, כבר הכריזו שיסירו פרסומים שקריים אודות חיסונים, אך התעמולה הגורמת ללא מעט אנשים לפחד מחיסוני הקורונה ממשיכה. סקרים שונים מראים שכ-40 אחוז מהישראלים לא ייתחסנו, אף שיותר ויותר מומחי רפואה ומדע משוכנעים בבטיחות החיסונים החדשים.
הרופא הישראלי שאישר את החיסון של פייזר בריאיון: "החיסון בטוח"
"פייק ניוז תמיד היו, אך עם המדיה החברתית זה פורח עוד יותר", מסביר ד"ר ליאור אונגר, נוירוכירורג שנלחם בסרבני חיסונים ואף יזם את פרויקט "מחוסגן" – גנים אליהם מתקבלים רק ילדים מחוסנים. "מפיצי הפייק ניוז מזייפים נתונים ומייצרים מידע השקרי, ואחריהם יש את אלה שמהדהדים את המידע הכוזב. השקרים מופצים כמו מגפה".
"החשיבה האנושית הבסיסית היא חשיבה של תבניות, ומפיצי הפייק ניוז משתמשים בכלים בסיסיים שגורמים לנו להאמין במידע כוזב", מסביר ד"ר אונגר. "הם משתמשים בתארים אקדמיים, במילים מדעיות ובעולם דימויים או צורות שקל להזדהות אותו, וכשזה חוזר שוב ושוב ברשת, אנחנו נוטים לקבל את זה כאמת גמורה. מפיצי ידיעות הכזב הפכו לאמנים בלנצל את נקודת התורפה של המוח האנושי, ולכן מתרבים האנשים שמקבלים מידע כוזב כאמת גמורה.
"כדי להשיב מלחמה למידע הכוזב גם בהקשר של חיסונים וגם בכל נושא אחר, נדרש שילוב כוחות בין מפעילי הרשתות החברתיות, ואנחנו רואים ניצנים לכך כשמתחילות הגבלות על הפצת שקרים. חופש הביטוי הוא לא הזמנה להפיץ מידע שקרי שפוגע בחברה. אנשים שמפיצים מידע כוזב, שיש בו כדי לפגוע בחברה, צריכים לשלם על מעשיהם ולעמוד לדין. אם אנשים שמפיצים שקרים יעמדו לדין, יש סיכוי שהדבר הזה ישתנה".
4 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים בריטניה קורונה פייזר
חיסון חיסונים בריטניה קורונה פייזר
נבדקו על מאות אלפי אנשים ברחבי העולם: חיסוני הקורונה של פייזר
(צילום: MCT)

10 טענות שקריות פופולריות - והאמת המדעית:

1. החיסונים חודרים ל-DNA ומשנים את האישיות חשוב להבהיר שחיסוני הקורונה לא משנים דבר בתא החי. חיסוני פייזר ומודרנה, כמו חיסונים נוספים שבדרך, מושתתים על טכנולוגיה של מולקולת ה- mRNA שהורכבה במעבדה, שתפקידה לפקוד על תא השריר אליו מוזרק החיסון לייצר מעטפת חלבון דמויית מעטפת הקורונה, כדי שהגוף ייצר כנגדו נוגדנים מנטרלים. מולקולת ה-mRNA מושמדת בגוף תוך כמה שעות מרגע הזרקתה, היא איננה חודרת לגרעין תאים שבה שוכן ה-DNA, ואינה משנה דבר בתא קיים.
2. החומר הגנטי בחיסון גורם לגידולים סרטניים חיסוני הקורונה אינם מכילים חומרים גנטיים. מולקולת ה-mRNA לא משפיעה על המערכת הגנטית בגוף, היא בעלת אורך חיים קצר מאוד של כמה שעות, ואינה מגבירה את הסיכון לסרטן.
3. החיסונים לקורונה גורמים למוות באחרונה פורסמו כמה מודעות אבל של ישראלים שלכאורה מתו לאחר שקיבלו חיסון. מעבר לעובדה שעדיין לא ניתן אף חיסון נגד קורונה בישראל, אין כל הוכחה לכך שהחיסונים גורמים למוות.
במחקר של חברת פייזר, מתוך 43 אלף מתחסנים בתקופת מחקר שנמשכה 10 חודשים, תועדו 6 מקרי תמותה - אף אחד מהם לא קשור למתן החיסון. ארבעה מקרי התמותה הראשונים היו בקרב אנשים שקיבלו חיסון דמה, כלומר היו למעשה לא מחוסנים לקורונה, והשניים הנותרים היו מבוגרים שנפטרו מהתקפי לב. כאמור, כל הבדיקות הראו כי לא נמצא שום קשר בין החיסון לבין התמותה.
4 צפייה בגלריה
פייק ניוז קורונה
פייק ניוז קורונה
פייק ניוז: החיסון לקורונה לא גורם לשינוי DNA, ועוד לא הופץ בארץ
(ynet)
4. חיסוני הקורונה לא נבדקו מספיק הטכנולוגיה של חברת פייזר ומודרנה מנוסה כבר שמונה שנים. החברות ערכו מאות ניסויים, חלקם גם בבני אדם, בחיסונים רבים המושתתים על הטכנולוגיה הזו. שיטת ה-mRNA התגלתה כבטוחה ולא מסוכנת, גם בניסויים בבעלי חיים וגם בבני אדם.
יתרה מכך, עד כה חוסנו בחיסון לקורונה של שתי החברות מעל ל-70 אלף איש במחקרים עצמם. בבריטניה חוסנו בשבוע האחרון מעל 140 אלף איש, ובארה"ב חוסנו בימים האחרונים אלפי בני אדם, כמות שיא בכל קנה מידה של פיתוח חיסון, שמספקת אמון מלא בבטיחות החיסון.
5. חיסוני הקורונה הדביקו אנשים ב-HIV המיתוס הזה הומצא בשבוע האחרון, בעקבות דיווח על חיסון לקורונה שפותח באוסטרליה שהניסויים בו הופסקו לאחר שהוביל לבדיקת HIV חיובית שגויה בקרב המתחסנים. במקרה המתואר הגיעו אנשים שחוסנו בחיסון לבדיקות HIV, וקיבלו תשובה חיובית אף שלא נדבקו בנגיף האיידס. הסיבה לכך עדיין לא ידועה, והמחקר הושהה.
כך או כך, חיסוני הקורונה לא גורמים להדבקה במחלות, גם לא באיידס. יתרה מזאת: החיסון של פייזר נבדק גם על נשאי HIV וחולי איידס, ונמצא יעיל ביותר ובטוח.
6. חברות החיסונים מסתירות את המידע האמיתי מהציבור כל המידע המלא, על כל שלב ניסוי בחיסונים, מופיע בהרחבה באתר ה-FDA ובאתרי חברות החיסונים, כך שכל המידע בנוגע לחיסון שקוף ומונגש לציבור.
למרות האישור המהיר שקיבלו החיסונים של פייזר, הם עמדו בסטנדרטים קפדניים ביותר ואושרו בידי הרשות המחמירה ביותר בעולם לאישור חיסונים, ה-FDA. מאז קיבלו את חיסון ברחבי העולם מעל 200 אלף איש, כמות שיא, שמובילה לאישור נוסף כי החיסון בטוח לשימוש בבני אדם, וגם יעיל ביותר.
4 צפייה בגלריה
פייק ניוז קורונה
פייק ניוז קורונה
(גיא מורד ל"ידיעות אחרונות")
כל המחקרים של החברות הגדולות - פייזר, מודרנה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרהזניקה - היו מסוג "כפול סמיות" (דאבל בליינד), שבו לא החוקרים ולא המתחסנים ידעו מי מקבל את החיסון האמיתי ומי את הפלצבו (חיסון הדמה). כל חיסון עבר את 3 השלבים הנדרשים משלב ראשון הוא שלב הבטיחות, דרך שלב 2 שכלל אלפי נבדקים ושלב 3 שכלל עשרות אלפי נבדקים.
7. חיסוני הקורונה נועדו להשתלת שבבים באנשים שמועה זו רצה ברשת כבר כמה חודשים, תחת הטענה כי החיסונים פותחו על ידי חברות טכנולוגיה וסייבר, שמטרתן להשתיל באמצעות הזריקות שבבים זעירים שיעקבו אחרי אנשים. מדובר בשמועה שהצמיחה כנפיים: סקר שנערך במאי האחרון בארה"ב בקרב 1,640 איש, הראה ש-28% מהנשאלים אכן מאמינים בשמועה הזו. בקרב הרפובליקנים שנשאלו, 44% האמינו שמי שעומד מאחורי הקנוניה הוא ביל גייטס.
מובן שמדובר בשמועה שאין לה שחר. חיסונים אינם מכילים שבבים, ואף חיסון לקורונה לא נועד לעקוב אחרי בני אדם או להשתיל גופים זרים בתוכם.
4 צפייה בגלריה
פייק ניוז קורונה
פייק ניוז קורונה
פייק ניוז קורונה
(צילום מסך מפייסבוק)
8. חיסוני הקורונה מדביקים בווירוס הקורונה חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, כמו יתר החיסונים שרבים מאתנו קיבלו בילדותנו ובעת גיוסנו לצבא, לא מכילים שום וירוס. החיסונים של פייזר ומודרנה מכילים מולקולת mRNA סינתטית. בנוסף, החיסונים לא מדביקים באף מחלה, לא ויראלית ולא אחרת.
חיסונים אחרים, כמו זה של המכון הביולוגי הישראלי וחיסון ספוטניק 5 של רוסיה, מכילים ווקטור נגיפי – וירוס שאינו גורם למחלה בבני אדם, ונושא את החלבון שיגרום ליצירת נוגדנים. גם החיסונים הללו לא גורמים לשום מחלה בבני אדם. גם הווירוסים עצמם "מושתקים" במעבדה כך שאין להם כל יכולת להשתכפל בגוף האדם.
9. חיסוני הקורונה גורמים לפגיעה מוחית המרכז האמריקני לבקרת מחלות בדק בשנה שעברה את כלל הנתונים על החיסונים הקיימים בעולם, בסקירה לאחור של 30 שנה. מהממצאים עלה כי בארה"ב בלבד, חיסונים הצילו את חייהם של 732 אלף איש בארה"ב ומנעו מעל 300 מיליון ילדים לחלות. קרוב ל-90% מתופעות הלוואי של החיסונים היו לא חמורות.
המיתוס על פגיעה מוחית החל בעקבות מחקר שקרי של רופא בריטי בשם אנדו וייקפילד, שפרסם מאמר תרמית בכתב העת Lancet ובו טען שחיסונים גורמים לאוטיזם. מאוחר יותר התברר כי שיקר, וכי אין כל קשר בין חיסונים לאוטיזם. רשיונו הרפואי של וייקפליד נשלל, והמאמר השקרי הוסר מארכיון כתב העת הרפואי הנחשב. היום כבר ברור כי חיסונים, כולל חיסוני הקורונה, אינם גורמים לפגיעות מוחיות, וגם אינם משפיעים על מערכת העצבים.

10. החיסונים יגרמו לתופעות לוואי שנים אחרי קבלת הזריקה זה אולי החשש המרכזי של אלה שמסרבים לקבל את חיסוני הקורונה: הפחד מפני תופעות לוואי מאוחרות. לכך התייחס ה-FDA השבוע, וקבע כי מהידע הרב שהצטבר על כל החיסונים הקיימים בעולם, מכל העשורים האחרונים – כל תופעות הלוואי אם היו כאלה, התרחשו בשבועות הראשונים אחרי קבלת החיסון, ולכן אין כל חשש מתופעות לוואי מאוחרות.
עד כה נבדקו חיסוני הקורונה במשך 10 חודשים, וטכנולוגיית ה-mRNA נבדקת בבני אדם כבר שמונה שנים. תופעות הלוואי כולן היו קלות, וכללו אדמומיות וכאב במקום ההזרקה, חום, כאבי שרירים, חולשה, ובמקרים בודדים שלשולים. כל תופעות הלוואי חלפו תוך כיומיים. תופעות הלוואי הללו אינם מעידים על מחלה, אלא על תגובה חיסונית רבת עוצמה לחיסוני פייזר ומודרנה שמעידים אף הם על היעילות הגבוהה של החיסונים ביצירת ההגנה הנדרשת.
פורסם לראשונה: 14:30, 17.12.20