אור בקצה המחלקה: משרד הבריאות טרם גיבש הנחיות מסודרות, אך חלק מבתי החולים לא ממתינים וכבר מנסחים וקובעים לעצמם מדיניות חדשה ו"חבילות צ'ופרים" שיכללו הקלות משמעותיות והטבות לעובדיהם המחוסנים.
קראו עוד:
"אנחנו מבינים שאנשים שמחוסנים הם יותר מוגנים, ומיותר להכביד ללא צורך", הסבירה פרופ’ גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שמובילה ומתכננת את מדיניות ההקלות לעובדי בית החולים שחוסנו. "הסגרים והשנה הקשה הזו מחייבים אותנו לתת צ'ופרים או הטבות למי שהתחסן. אז על מסכות ומשקפיים אנחנו ממש לא מוותרים, אבל לדוגמה, בהמשך נאפשר למחוסנים שלנו לנסוע בהסעות בצפיפות גבוהה יותר, כשהמשמעות היא שיהיו להם הסעות זמינות יותר.
"ההקלה הבאה, שמתוכננת לסוף החודש, היא פתיחת חדר האוכל לאכילה משותפת למחוסנים בלבד. גם את זה נעשה בזהירות מבחינת הצפיפות. באמצע מארס תהיינה גם אפשרויות לישיבות ולכנסים בפורומים יותר גדולים בתוך תחומי בית החולים למחוסנים בלבד. גם את בתי הכנסת ובתי תפילה לכל שאר בני הדתות האחרות נפתח למחוסנים בלבד".
3 צפייה בגלריה
מחלקה ירוקה שיבא
מחלקה ירוקה שיבא
"חיכינו לזה שנה": עובדים בשיבא מורידים את הסרבלים הלבנים
(צילום: דנה קופל)
מטרת המהלך היא, בין היתר, גם ליצור לחץ על עובדי בית החולים שטרם התחסנו. על פי נתוני שיבא, עד כה כ־15% מעובדי בית החולים טרם התחסנו – ובהם 9% מהרופאים ו־18% מהאחיות.
בשיבא עובדים בימים אלו גם על המחלקה ה"ירוקה" הראשונה בישראל, שתהיה פגיית בית החולים, ושבה יעבדו רק חברי צוות מחוסנים, והכניסה אליה תותר גם היא רק למתחסנים או לכאלו שנבדקו וקיבלו תוצאה שלילית בסמוך להגעתם למקום.
בנוסף, מתחילת השבוע החליטו בשיבא לאפשר לחברי צוות רפואי שחוסנו או שהחלימו, ושעובדים במחלקות הקורונה (למעט טיפול נמרץ) לעבוד ללא אותם סרבלים לבנים שכה הכבידו על תפקודם, ושהפכו לסמל של משבר הקורונה בבתי החולים. במקומם הם יעבדו עם חלוק ניילון קל ודק, ועם מסכה וכפפות בלבד.
3 צפייה בגלריה
מחלקה ירוקה שיבא
מחלקה ירוקה שיבא
התלבושת החדשה: חלוק ניילון קל ודק, מסכה וכפפות
(צילום: דנה קופל)
"החזרה ההדרגתית לחיים ולשגרה היא לא רק מחוץ לקורונה, אלא גם בתוך הקורונה", אמר ד"ר גדי סגל משיבא, מנהל המחלקה הפנימית הראשונה בישראל שהוסבה למחלקת קורונה. "אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לטפל בקורונה בעידן שבו אנחנו מחוסנים, כך שזו לא דרמה גדולה. כשאנחנו מחוסנים ומבינים שההעברה היא לא במגע, אפשר לאט־לאט להתקלף מדברים מיותרים. זה חשוב לנוחות של הצוות ולמה שרואים החולים. לא פחדתי להסיר את הסרבל. מה שהכי חשוב ומשמעותי בכל הנוגע למניעת הדבקה זה מסכה ומגן פנים – ואלו נשארים איתנו. סמכתי על פרופ' רגב כשאמרה שאפשר להיכנס עם סרבל, ואני סומך עליה עכשיו כשהיא אומרת שאפשר להסירו. המחסומים הם פסיכולוגיים, ועכשיו, בתור הרופא הראשון שטיפל בחולי קורונה, אני גם בין הראשונים שנפרד מהסרבל הזה".
"חיכינו לזה שנה", אמר אתמול חסן ח’לאילה, אח במחלקה. "אנחנו היינו המחלקה הראשונה שטיפלה בחולי קורונה בישראל. כשאתה נכנס לסרבל הלבן הזה אתה יוצא ממנו סחוט. עכשיו, כשאמרו לנו שאפשר לעבוד בלי סרבל, אחרי החיסונים, כשאנחנו בטוחים שאנחנו מוגנים, זה כיף גדול. הטיפול שאנחנו נותנים עכשיו הוא יותר קל לנו מאשר עם הסרבל. חברים מבתי חולים אחרים שאלו אותי אם אני מפחד, אבל עם החיסונים אנחנו מתחילים לראות את הסוף של המגפה. אם נמשיך עם החיסונים בקצב הנדרש, אנחנו ניפטר גם מהחלוק הזה שאנחנו מתמגנים איתו עכשיו".
3 צפייה בגלריה
גילי רגב
גילי רגב
"בסוף החודש נפתח חדר אוכל למחוסנים בלבד": פרופ' גילי רגב
אפרת כהן, אחות במחלקת קורונה ה' בשיבא, מברכת על ההקלה. "זה פשוט נוראי להיות עם הדבר הזה שלוש שעות בפנים, כשמרגישים שאנחנו בתוך סאונה", היא מתארת את התחושה בתוך הסרבל הלבן שליווה אותה בשנה האחרונה. "עכשיו גם החולים יראו אותנו קצת יותר, ולא רק איש עם סרבל לבן שמגיע אליהם והם לא יודעים מיהו בכלל. עכשיו זה קצת יותר אנושי".
אפרת כהן, אחות בשיבא: "זה נוראי להיות עם הדבר הזה שלוש שעות, כשמרגישים שאנחנו בתוך סאונה. עכשיו גם החולים יראו אותנו קצת יותר, ולא רק איש עם סרבל לבן שמגיע אליהם והם לא יודעים מיהו בכלל. עכשיו זה קצת יותר אנושי"
בבתי חולים אחרים עדיין לא ממהרים להורות על הסרת הסרבלים, אך כן שוקלים סדרת צעדים שיקלו על העובדים המתחסנים. "אני לא חושב שזה נכון בשלב זה להוריד סרבלים למי שמחוסן", אמר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. "אבל אנחנו כן מדברים על כך שאם 75% מהצוות יהיה מחוסן או מחלים, אפשר יהיה לעשות מפגשים משותפים ללא אוכל, עם מסכות, ולמשך פחות משעה. במקביל, אנחנו עובדים על חבילת צ'ופרים לעובדים שהתחסנו. אנחנו חוגגים שנה במציאות בלתי פשוטה בעליל ואנחנו רוצים להרים את המורל בבית החולים".
"מבחינת עובדים, עדיין צריך להיות זהירים", הסביר אתמול פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון. "אנחנו רוצים לפתוח את חדר האוכל, אבל מחכים עם זה קצת. אולי תוך כמה ימים נממש את זה, אך זה מוקדם מדי. כל העובדים עדיין הולכים עם מסכות, והמיגון במחלקות הקורונה כרגיל. התפיסה שלי היא שאם יש 5% סיכון להידבק – לא הייתי רוצה לסכן אף אחד מהעובדים.
"יש מגבלה שקיימת כבר כמה חודשים על ליווי של מלווה אחד בלבד, בין היתר בחדרי לידה. עכשיו אני מתיר למלווה השני להיכנס גם כן – אם הוא מחוסן. אבל זה רק במחלקת יולדות ולא במחלקות האחרות. כרגע אין עוד צעדים שנשקלים, אך אנחנו יותר ליברלים במרפאות מבחינת הצפיפות. אני מניח שנקבל הנחיות ממשרד הבריאות בהמשך גם לגבי חדרי האוכל".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לעת הזו יש לפעול (כמו שהיה תמיד) תחת תו סגול. עדיין עם מגבלת מבקרים ועדיין במוכנות גבוהה לעלייה בתחלואה, שעלולה להגיע אולי אחרי הפתיחה ומוכנות לטיפול בילדים".