נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ובאין תרופה או חיסון, הנסיונות למגרו מתרכזים בבידוד החולים או בבידודם של אלה שבאו במגע עמם. למה הכוונה בבידוד? איך מתבצעת בדיקה לקורונה? כיצד הבידוד צריך להתרחש לפי המלצת משרד הבריאות? התשובות לכל שאלות הנפוצות.
צפו: זה מה שאתם צריכים לדעת על נגיף הקורונה שמטלטל את העולם

1. מדוע צריך בידוד ביתי?

נגד וירוס הקורונה אין כל תרופה או חיסון, ועל כן הדרך היחידה להשתלט על הפצתו היא באמצעות בידוד החשודים בהדבקה מסביבתם. במהלך הבידוד, צופים האם מתפתחים תסמינים כלשהם, ובמקרה כזה מתבצעת בדיקה לאיתור וירוס הקורונה.

2. מי נשלח לבידוד ביתי?

על פי ההנחיות של משרד הבריאות הישראלי, כל מי ששב מסין, תאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו נשלח לבידוד ביתי למשך 14 יום. זאת בשל תקופת הדגירה של הווירוס, שעלולה להימשך בין יומיים לשבועיים. לבידוד נשלחים גם אלה שבאו במגע עם אנשים ששבו ממדינות המזרח, ופיתחו תסמינים החשודים כהדבקה, זאת עד לקבלת תשובות מעבדה לאיתור הנגיף.
4 צפייה בגלריה
בית חולים רופאים מטפלים ב חולים נגיף קורונה ווהאן סין
בית חולים רופאים מטפלים ב חולים נגיף קורונה ווהאן סין
סין: בית החולים לחולים בנגיף הקורונה
(צילום: EPA)

3. מי מוודא שהבידוד אכן מתבצע?

עם הנחיתה בנתב"ג, נשלחת הודעת טקסט אוטומטית לכל נוסע, ובה נכתב כי הוא מתבקש לשהות בבידוד אם חזר מאחת הארצות החשודות. באופן עקרוני, למדינת ישראל רישום מדוקדק של כל השבים ומאלו ארצות, אך אין כרגע כוונה להפעיל "משטרת מעקבי בידוד" ובשלב הזה, סומכים על הציבור ועל האחריות האישית של כל אזרח. מנגד, רשאי משרד הבריאות לכפות בידוד, ואף להגיש תלונה במשטרה כנגד מי שהפר את תקנת הבידוד.

4. אם אין לי תסמינים - האם אני עדיין צריך להישאר בבידוד?

אם שבת מאחת הארצות עליהן הכריז משרד הבריאות כחשודות - עליך להישאר בבידוד למשך 14 יום.

5. איך מתבצעת בדיקת הקורונה?

הבדיקה מתבצעת באמצעות מטוש המוחדר לאף. המטוש מועבר למעבדת הנגיפים המרכזית של משרד הבריאות הממוקמת בבית החולים תל השומר. התשובה מתקבלת לרוב תוך מספר ימים. במידה והיא שלילית - האדם רשאי לצאת מבידוד.

6. למי מבצעים את בדיקת הקורונה?

למי שהיה במגע עם אדם ששב מהמזרח, או ששב מהמזרח בעצמו, וגילה תסמיני מחלה הכוללים חום גבוה, כאבי גרון, שיעול או קוצר נשימה.

7. מדוע לא מבצעים לכל השבים מהמזרח את בדיקת הקורונה?

משום שהבדיקה יקרה מאוד, דורשת כוח אדם הן לצורך הבדיקה והן במעבדות, ועלות הערכות והבדיקה המעבדתית עצמה גבוהים מאוד. לפיכך הוחלט בכל העולם שלא לערוך בדיקת סקר למי שלא חשוד בהדבקה ולקה בתסמינים המתאימים. בתוך כך, אין בעולם מספיק ערכות וכוח אדם לביצוע בדיקות כה מקיפות.

8. אם שהיתי בבידוד וחליתי - מה עליי לעשות?

יש להגיע למרפאת קופת החולים או לחדר המיון, עם מסיכה על הפנים, באמצעות רכב פרטי ולא תחבורה ציבורית. לפני ההגעה יש לעדכן את המרפאה או את חדר המיון כי אתה בדרך לשם - כדי שייערכו בהתאם ויקצו חדר בדיקות נפרד.

9. מי אינו מתאים לבידוד ביתי וזקוק לבידוד בבית חולים?

בידוד ביתי מתאים רק לכאלה ללא מחלות רקע, הנמצאים במצב גופני טוב, צלולים בנפשם, בדירה מספיק גדולה שתאפשר להם לא לחלוק את אותו חדר שינה עם אדם בריא, וכאשר ישנו אדם נוסף המשגיח על מצבם.
4 צפייה בגלריה
בית חולים ב ווהאן נגיף וירוס קורונה סין
בית חולים ב ווהאן נגיף וירוס קורונה סין
בית החולים בווהאן לחולי נגיף הקורונה
(צילום: AFP)

10. האם אדם בבידוד יכול לצאת החוצה?

על פי ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי, אדם שנמצא בבידוד ביתי צריך להישאר בביתו ולא לעזוב אותו למשך שבועיים. במידה ואין ברירה וחייבים לצאת החוצה, יש לעשות זאת באמצעות מסיכה כירורגית, ולהימנע מלהיכנס למקומות ציבוריים סגורים. אם יש צורך לנסוע למקום מרוחק, יש לעשות זאת ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית.
לאדם שמתגורר בבית פרטי, מותר בהחלט לצאת אל הגינה הפרטית. אותו הדין גם לגבי יציאה אל מרפסת, או אל גג דירת פנטהאוז.

11. האם מותר לבקר אדם בבידוד?

לא. משמעותו של בידוד היא בידוד. כל כניסה של אנשים בריאים לבית שבו נמצא אדם בבידוד בשל חשד להדבקה בקורונה, מסכנת את המבקר ורבים אחרים בהדבקה.

12. האם צריך לעטות מסיכה בבית?

על הנמצא בבידוד להקפיד ללבוש מסיכה בבית רק כאשר נמצאים בו אנשים נוספים. אם אינם מסוגלים ללבוש מסיכה כירורגית, אסור להם להישאר באותו חדר עם אנשים בריאים.

13. למי מותר להישאר איתי בדירה?

מומלץ לכמה שפחות אנשים בריאים להישאר באותה דירה או בית שבו אדם בבידוד. ככלל, מומלץ שלצד אדם בבידוד יישאר רק אדם אחד נוסף ובריא המשגיח או מטפל בו.

14. למי אסור לשהות עם אדם בבידוד?

לאנשים בקבוצות סיכון להדבקה אסור להישאר באותו בית עם אדם בבידוד מחשש לקורונה, ובכלל זה חולי אסתמה, אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, חולי סרטן תחת טיפול כימותרפי, אנשים המקבלים טיפול ביולוגי, חולי לב, נשים בהריון, חולי סוכרת וקשישים.

15. האם צריך לחטא את הבית?

מומלץ לחטא לפחות פעם ביום משטחים הנוטים להזדהם, זאת משום החשש שנגיף הקורונה נוחת על אותם משטחים, ומסוגל להדביק לתקופה של שעות עד ימים. בכלל זה, יש לחטא בבית בו נמצא אדם בבידוד קורונה: שלט רחוק, מתגים, ידיות של דלתות וארונות, מעקות, שולחנות, ברזים וידיות ברזים, וכל משטח נוסף שבא במגע יד.

16. האם מי שגר עם אדם בבידוד צריך בעצמו בידוד?

אם האדם עמו אתם בבידוד אובחן כנדבק בקורונה, גם אתם תזדקקו להישאר בבידוד, עד לתוצאות בדיקת הקורונה.

4 צפייה בגלריה
נתב"ג הבוקר
נתב"ג הבוקר
מטיילים חוזרים מהמזרח: עם מסכות כירורגיות
(צילום: מוטי קמחי)

17. איך להפחית את סיכון ההדבקה בנגיף?

הקפדה על אמצעי היגיינה בסיסיים יפחיתו את הסיכון להידבק, לפיכך יש להקפיד על שטיפת ידיים במים וסבון למשך 20 שניות לפחות, וכמה שיותר פעמים ביממה. יש להימנע ממגע עם אחרים (כולל חיבוק, נשיקה או מגע אינטימי אחר), שיעול ועיטוש אל השרוול.

18. האם מותר לעוזרי ניקיון להיכנס לדירה שבה אדם בבידוד?

מומלץ להימנע מכך, אולם אם אין ברירה, יש לוודא שעוזרי הניקיון הם אנשים בריאים ללא מחלות רקע, ולבקש מהם לחבוש מסיכה כירורגית, כפפות ובגדי עבודה בעת ניקוי החדר. על האדם החשוד בהדבקה שלא להימצא בקרבתו של המנקה.

19. האם ילדים יכולים להישאר בבית עם האדם המבודד?

באם ניתן, עדיף לשלוח את הילדים בתקופת הבידוד להתגורר עם קרובי משפחה. אם אין ברירה, יש להקפיד שלא להתקרב אליהם ככל האפשר, יחד עם הקפדה על אמצעי מיגון והיגיינה מקסימליים בבית.

20. האם צריך לאוורר את הבית?

בניגוד לחיידקים, וירוסים אינם מתרבים מעצמם, אלא כאשר הם חודרים לתא חי. לכן אין הוכחה שאוורור הבית מפחית את סיכון ההדבקה. מצד שני, הקפדה על היגיינה, שיעול אל טישיו או אל השרוול, שטיפות ידיים תדירות וחיטוי תדיר של משטחים תפחית את הסיכון להדביק אחרים.

21. איך לא "להשתגע" בזמן הבידוד?

תקופת בידוד היא לא פשוטה. מעבר לשעמום, גם מוטיב הלחץ מפני הלא נודע אינו תורם למצב הרוח. לכן כדאי להיערך בהתאם, לשמור על קשר עם בני המשפחה באמצעות הטלפון, המייל והרשתות החברתיות. כמו כן יש לנסות ולהקפיד על שגרה, לאכול היטב, ואפילו לבצע כמה פעילויות גופניות בבית. זה גם זמן טוב לקרוא ספרים או לצפות בבינג' בסדרות ובסרטים שלא היה לכם זמן להגיע אליהם.