מניין הנדבקם בווירוס הקורונה על גבי סיפונה של ספינת התענוגות היפנית ממשיך לעלות, וסוגיית שחרור הנוסעים מעוררת מחלוקות ברחבי העולם. עד כה אובחנו 355 נוסעים כנגועים בנגיף על הסיפון, ביניהם שני ישראלים.
במקביל, שלוש מדינות כבר הכריזו כי בכוונתן להשיב את אזרחיהן שעל הספינה. נכון להיום (א') מגיע מניין הקורבנות שמתו כתוצאה מקורונה בסין ל-1,665 איש. מספר ההדבקות העולמי בנגיף הקורונה עומד על 69,270, זאת חרף הניסיונות לנקוט באמצעי מיגון כמו מסכות וחיטוי.
צפו: הישראלים על הספינה "נסיכת היהלום" שנדבקו בקורונה

"גם בהקפדה על אמצעי זהירות כמו חליפת מיגון, שחרורם של הנוסעים מהספינה ידביק ככל הנראה אחרים", מסביר ד"ר שמעון אדלשטיין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי זיו שבצפת. "מספיק שאחד הנוסעים יוטס לארצו ויכנס לרגע לשירותים שבמטוס, והוא עלול להדביק כל מי שישהה באותם שירותים אחריו. אנחנו עדיין לא יודעים מספיק על וירוס הקורונה, אבל כן יודעים שהוא מדבק ביותר, ושאין נגדו לא תרופה ולא חיסון. ובסיטואציה כזו, שחרור של הנוסעים יכול לגרום להדבקות המוניות בארצות רבות".
לדבריו של ד"ר אדלשטיין, הספינה היא חממה ויראלית, בה הדבקה בנגיף היא כמעט ובלתי נמנעת. "כואב הלב על המצב של הנוסעים. הם כלואים בחדרם, רשאים לצאת לטיול על הסיפון שעה ביום, ומודאגים כשעוד ועוד אנשים נדבקים סביבם. עם זאת, ההסגר לא נקבע סתם, אלא משיקולים של סכנה לבריאות הציבור".
2 צפייה בגלריה
ספינת הקורונה ביפן
ספינת הקורונה ביפן
ספינת הקורונה ביפן
(צילום: AP)
על פי הידוע כיום, נגיף הקורונה עובר בהדבקת רסיסי רוק עד מרחק של 1.8 מטרים. אף שרבות עדיין לא ידוע על הנגיף, אין דיווחים על הדבקות דרך מערכות אוורור או מיזוג. עם זאת מומחים ברחבי העולם כבר הזהירו כי ספינת התענוגות גורמת להדבקה המונית בקצב הגדול ביותר בעולם של נגיף הקורונה - וטרם הובהרה הסיבה לכך. החשש הגדול שמונע את העברת הנוסעים מהאונייה למחנה בידוד, הוא שבמהלך ההעברה הזו תתרחש הדבקה המונית נוספת הן בין הנוסעים לבין עצמם, והן בינם לאנשי צוות שירות ורפואה.
שגרירות ארה"ב ביפן הכריזה אתמול (שבת) כי תטיס חזרה לשטח המדינה 400 מאזרחיה, הנמצאים על סיפון "נסיכת היהלום" העוגנת בנמל יוקוהומה, דרומית לטוקיו. גם בישראל מתכוונים לחלץ את שני הישראלים ששוהים על הספינה ונדבקו בנגיף. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' איתמר גרוטו, שנמצא בדרכו לסיפון, הבטיח כי יטפל בהעברתם המהירה לישראל.
במשרד החוץ נערכה היום (א') הערכת המצב על נוסעי הספינה. ההערכה היא כי הנוסעים שלא נדבקו מתוכננים לרדת בתום הבידוד ביום רביעי/חמישי, ולאחר מכן יהיו חופשיים לדרכם. אחת האפשרויות שנשקלות היא להביא אותם לארץ במטוס מיוחד לאחר השחרור מהבידוד, תוך לקיחה בחשבון שלא יובא לארץ אדם שחולה בקורונה.


למרות הניסיונות למגר את המחלה על סיפון "נסיכת היהלום", נראה כי מספר הנדבקים בווירוס הקורונה ימשיך ויעלה בשל יכולת ההדבקה המהירה שלו. בדיקות שנערכו בסין הראו כי הנגיף שורד ימים על גבי משטחים, עובר ברסיסים קטנים, וכי השימוש במסיכות אינו מצליח להגן בפני הדבקה פוטנציאלית.
אחת האופציות הקיימות היא הוצאת הנוסעים למחנה בידוד בסמוך לנמל בו עוגנת הספינה. עם זאת, הקמת מחנה כזה תארך ימים ארוכים, וכרוכה בהוצאה כספית.וגם הליך העברת החולים מגביר את הסיכון להדבקה נוספת של צוותים בתוך ומחוץ לספינה.