קריאת משרד הבריאות לחסן נשים בהיריון לקורונה ומקרי התחלואה הקשה בקרב נשים אלו, גרמו להריוניות רבות לבוא ולהתחסן: מבדיקת ynet עולה כי עד כה חוסנו כ-20 אלף ישראליות הרות. בחלוקה לקופות - 37% מהנשים ההרות שמטופלות בקופת חולים מאוחדת כבר חוסנו, בקופת חולים כללית הנתון עומד על 33%, ובמכבי - 32%. אלפי נשים נוספות כבר קבעו תור להתחסן. אלה המספרים המדויקים: בכללית חוסנו או נרשמו להתחסן 14,700 נשים הרות, במכבי חוסנו 5,869, ו-1,241 קבעו תור לימים הקרובים, במאוחדת חוסנו 5,740 נשים הרות, ובלאומית - 1,000.
ביחס לעולם - מדובר במספרי שיא של נשים הרות שמתחסנות. בארצות-הברית, למשל, מתוך כ-45 מיליון מתחסנים, רק 10,000 נשים הרות חוסנו.
קראו עוד:
הנהירה של הנשים ההרות לעבר מתחמי החיסונים החלה בעקבות מסמך שפרסם לפני כחודש משרד הבריאות, בשיתוף האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה והחברה הישראלית לרפואת האם והעובר, שקרא לנשים הרות להתחסן וקבע כי על סמך כל המידע שהצטבר בעולם, החיסונים של פייזר ומודרנה, הניתנים בישראל, בטוחים לאם ולעובר. המסמך פורסם בעקבות אשפוז של כעשר נשים הרות במצב קשה. חלקן עדיין נלחמות על חייהן ומקבלות תמיכה נשימתית. חברות פייזר ומודרנה דיווחו כי נשים הרות אמנם לא נכללו באופן רשמי במחקרים שלהן, אבל חלק מהנחקרות היו בהיריון במהלך המחקרים בלי שידעו זאת, ולא התגלו בעיות.
פרופ' טל בירון מבי"ח מאיר: "עד כה חוסנו רבות מהמטופלות ההרות שלי, ואין שום ממצא שמעיד על בעיה. הצטבר מידע על עשרות אלפי נשים הרות שחוסנו, ואין אפילו דיווח אחד על נזק לאם או לעובר"
במסמך נכתב כי מאז שהחל מבצע החיסונים בישראל, לא חלה עלייה במספר ההפלות וגם לא במספר המומים העובריים שהתגלו. גם לא נמצא בסיס להשערה שהחיסון מסכן את פוריות האישה. נכתב גם כי ממחקרים שבוצעו בנושא עולה כי נשים הרות, שנדבקות בקורונה - במיוחד נשים עם סיכון בריאותי ומחלות רקע - מצויות בסיכון מוגבר בהשוואה לנשים שאינן הרות: יש סיכון לפיתוח סיבוכים נשימתיים הדורשים טיפול נמרץ והנשמה, וכן הפרעות בקרישת הדם. ממצאים אחרים הצביעו שקיים סיכון ללידה מוקדמת או צורך באשפוז של היילוד. מסיבה זו פורסמה המלצה לקבל את שתי מנות החיסון לפני תחילתם של טיפולי הפוריות ולפני הכניסה להיריון.
הייתה התייחסות גם לנשים מיניקות: הן אמנם לא נכללו בניסויים, אבל המומחים לא מצאו סיכון ליילוד מחיסון האם המיניקה - זאת, על סמך ניסיון מחיסונים נגד נגיפים אחרים, מנגנון הפעולה של החיסון, העובדה שאין בו חלקיקי נגיף והסיכוי הקלוש, אם בכלל, שהחיסון יעבור מהשריר ליילוד היונק.
גם ארגונים בחו"ל, ובהם המרכז האמריקני לבקרת מחלות וארגון הבריאות העולמי, קראו לנשים הרות להתחסן. ד"ר אנתוני פאוצ'י, פרויקטור הקורונה של ארה"ב, דיווח השבוע כי כ-20 אלף נשים הרות אמריקניות כבר חוסנו.
"אני ממליצה לכל המטופלות שלי לבוא להתחסן", אומרת ל-ynet פרופ' טל בירון, מומחית לגינקולוגיה ומנהלת היחידה לרפואת האם והעובר בבית החולים מאיר. "עד כה חוסנו רבות מהמטופלות ההרות שלי, ואין ולו ממצא אחד שמעיד על בעיה. גם לא נתקלנו בנשים שהיו להן סיבוכים לאחר שחוסנו. הצטבר מידע על עשרות אלפי נשים הרות מכל העולם שחוסנו, ואין אפילו דיווח אחד על נזק לאם או לעובר. אנחנו מרגישים בטוחים עם ההמלצה לנשים הרות לבוא ולהתחסן בהקדם".