"בשבוע הבא נגיע לשיא של 1,000 חולים במצב קשה": כך חוזה פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי חולי הקורונה במכון ויצמן. עם זאת, הוא אומר, ניתן לגלות אופטימיות זהירה נוכח הירידה המתונה שנרשמת בכמות המאומתים החדשים ליום בשבוע האחרון.
"אנחנו רואים ירידה ברמה הארצית של 17% בכמות המאומתים. נתון יותר מעודד מזה היא עלייה מתונה יותר, של 10%, במספר החולים הנמצאים במצב קשה. לאור זה התחזית שלנו היא אמנם הגעה לשיא של 1,000 חולים קשה בבתי החולים בשבוע הבא, אבל מהנקודה הזו אנחנו צופים שנתחיל לראות ירידה".
4 צפייה בגלריה
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
תוצאות הסגר: ירידה במספר הנדבקים החדשים
(צילום: דוברות המשטרה)
לדבריו, למרות הנתונים הארציים, ניכר שבין המגזרים השונים קיים שוני בתחלואה. "במגזר הערבי קיימת ירידה מאוד חדה בכמות המאומתים בשבוע האחרון, של 50%. במגזר הכללי אנחנו רואים ירידה של 25% בכמות המאומתים, וזה מתחיל להתקרב לקצב הירידה שנצפה בגל הראשון. אם המגמה הזאת תמשיך אנחנו נראה את המשך הירידה", הוא אומר הבוקר (ב') באולפן ynet.
"במגזר החרדי אנחנו לא רואים כרגע את מגמת הירידה אלא למעשה את המשך העלייה שקורית אחרי ראש השנה. מזה יש להניח שלא הייתה הקפדה בראש השנה על ההנחיות. אחוז הבדיקות החיוביות בקרב החרדים הוא 35%, וזה גורף בגילים המבוגרים. קיימת עלייה ב-60% בתמותה במגזר החרדי, ובשבוע הקרוב צפויה העלייה הזו להמשיך. יש חשש גדול מחג הסוכות ומהיקף ההתקהלויות שיהיו במגזר החרדי. כרגע ההתפשטות שם ממשיכה".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים לקבוצות חרדים בסמוך לבית הכנסת חסדא בבני ברק
עימותים בין שוטרים לקבוצות חרדים בסמוך לבית הכנסת חסדא בבני ברק
"במגזר החרדי לא רואים מגמת ירידה. חוששים מסוכות"
(צילום: שאול גולן )
לאור הנתונים הללו, מסביר פרופ' סגל כי יש להפיק לקחים מההתפרצות שנרשמה בישראל בחודש יוני, וכי ללא התייחסות לערים מהמגזר החרדי כערים אדומות שיש להגביל את התנועה אליהן והחוצה מהן, ההתפשטות תהיה כלל ארצית. "צריך להבין שישראל היא מדינה קטנה. גם מישובים מהמגזר החרדי יש הרבה ערבוב עם יתר האוכלוסייה. אם זה לא מטופל בצורה יחידנית כמו ברמזור, ערבוב עם יתר האוכלוסייה יגרור טיפול ברמה הארצית, ויגזור למעשה סגר כללי ולצעדים מאוד כלליים".
דוגמה לכך, הוא אומר, הם הצעדים שננקטים בישראל כיום. "רמת התחלואה הגבוהה הביאה אותנו למצב שהיינו צריכים לנקוט בצעדים קשים כדי להוריד אותה. הסגר, כפי שאנחנו רואים, עובד. הוא עובד במגזר הערבי והכללי ובסופו של דבר יעבוד אם תהיה הקפדה גם במגזר החרדי. ניתן למנוע סגרים כלליים אם סוגרים מוקדי התפרצות בצורה הרמטית. אם לא קיימת היכולת לבצע את זה מכל מיני סיבות פוליטיות או אחרות, נגיע שוב להתפשטות התחלואה. הדרך למנוע סגר שלישי תהיה לטפל באותם מוקדי תחלואה. זה קורה בכל העולם וזה בלתי נמנע".

"צריך מאוד להיזהר עם לוחות זמנים"

פרופ' סגל התייחס גם לפתיחת מערכת החינוך כפועל יוצא של ירידה בנתוני התחלואה. יש לראות שהנתונים מתייצבים. נזכיר שבספטמבר נפתחה מערכת החינוך לצד 2,000 נדבקים חדשים ביום, מה שלא איפשר למערכת לתפקד. כשעוד ועוד אנשים נדבקים, כשמורים ובתי ספר שלמים נכנסים לבידוד, אי אפשר לחזור לשגרה. צריך יהיה לפתוח את מערכת החינוך כאחד מהדברים הראשונים אחרי הירידה בתחלואה, אבל רק אם התחלואה אכן תרד".
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
עד סוף אוקטובר: 2,000 נדבקים חדשים
(צילום: AFP)
"עד סוף אוקטובר נגיע ל-2,000 מאומתים ביום. אם גם שם נראה נתונים שמצביעים על המשך מגמת הירידה, אפשר יהיה להגיע להקלות נוספות. צריך לזכור שאחרי כל שלב של הקלות צריך לעצור ולבחון את ההמשך, לתת לכל צעד בין שבוע לשבועיים ולהעריך את ההשפעות שלהם על מקדם ההדבקה, לראות שאנחנו באזור בטוח ורק אז להתקדם לשלב הבא. צריך מאוד להיזהר עם לוחות זמנים, לא כדאי לנקוב בתאריכים ספצייפים כי באמת אף אחד לא יודע לחזות הכל תלוי בנתוני התחלואה. כרגע המגמה נראית טוב".


2,905 ישראלים אובחנו אתמול (יום א') שנדבקו בקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 11.7% (אחד מכל 8.5) - נתון נמוך מהממוצע בימים האחרונים. מאז חצות אובחנו עוד 474 נדבקים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 1,624 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. 878 מהם מאושפזים במצב קשה. 215 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים עומד על 1,719. מספר המחלימים חצה את רף ה-200 אלף והוא עומד על 201,392.
בדו"ח של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן מציינים כי בימים האחרונים מסתמנת ירידה מסוימת באחוז הבדיקות החיוביות לקורונה. עם זאת, אמרו כי הערך הנוכחי של כ-10% עודנו גבוה מאוד ומעיד על היקף תחלואה רחב בהרבה מזה המתואר בפועל. למרות האופטימיות הזהירה הנובעת מהירידה בשיעור התוצאות החיוביות בבדיקות הקורונה, מחברי הדו"ח כתבו כי יידרשו עוד כמה ימים עד שניתן יהיה לקבוע מגמה ברורה יותר.