האם הישראלים יזדקקו לחיסון נוסף בעוד חצי שנה, כפי שהכריז אתמול (ג') ראש הממשלה? ככל הנראה שלא. כך אומרת הבוקר (ד') הפרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לאולפן ynet: "לגבי חיסון שלישי, אנחנו עדיין לא יודעים. עדיין אין אינדיקציה. לשמחתנו, אנחנו לא רואים חזרה למחלה. החיסון שקיבלנו עדיין יעיל. בדיקת הנוגדנים מראה אמנם ירידה, אבל אחרי כל חיסון יש ירידה ברמת הנוגדנים".
עם זאת, רהב מביעה חשש לגבי חגיגות ל"ג בעומר ללא מסכות: "ל"ג בעומר מדאיג אותי. אני מקווה שאם יהיו הרבה אנשים סביב מדורה, הם יעטו מסכות. אש לא מבריחה וירוסים". היא גם סבורה שיש להוציא הנחיה מפורשת על חובה לעטות מסכות בהתקהלויות בהר מירון.
קראו עוד:
פרופ' רהב אמרה זאת לנוכח מה שקורה במדינה בימים האחרונים, מאז ביטול החובה לעטות מסכות באוויר הפתוח. "פחדתי מזה ואמרתי כל הזמן, שאנשים לא יעטו מסכות גם במקומות סגורים וגם בהתקהלויות בחוץ", היא אומרת. "זה מה שקורה עכשיו, וזה בהחלט לא תקין. מפחיד אותי שנפספס את ההישגים שהגענו אליהם בגלל ההתנהלות הזאת".
גם פרופ' יהודה אדלר מתייחס לדברים. צפו:
אשר לחיסון ילדים, שגם עליו דיבר נתניהו, אמרה פרופ' רהב: "לגבי ילדים מגיל 12 עד 15, נעשה ניסוי, והחיסון שלהם נראה בטוח ויעיל, אבל אנחנו עדיין מחכים לאישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני). כל עוד אין אישור, אף אחד לא יחסן. לגבי ילדים צעירים יותר, עדיין אין עבודות, וכל עוד אין עבודות, אני לא מאמינה שיתחילו לחסן אותם".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
"אם נחליט לחסן ילדים ובני נוער, או שנצליח סוף-סוף לחסן את כל המבוגרים, או שנצטרך מנה שלישית - נצטרך אספקה", אומרת פרופ' רהב
(צילום: Shutterstock)
פרופ' רהב נשאלה אם לא כדאי להמתין עם חיסונם של בני הנוער לאור נתוני התחלואה הנמוכים בשבועות האחרונים, גם אם יתקבל אישור מה-FDA. על כך אמרה: "החיסון נראה בטוח בקרב מספר לא קטן של בני נוער. חוץ מזה, אנחנו מפחדים ממה שעלול לקרות בהמשך, כי יש מוטציות. יש ירידה מדהימה בהיקף התחלואה, אבל בני נוער יכולים להיות מקור להדבקה ולמוטציות, ולכן אני בדעה שכדאי לחסן אותם".
"החיסון נראה בטוח בקרב מספר לא קטן של בני נוער. אנחנו גם מפחדים ממה שעלול לקרות בהמשך, כי יש מוטציות. יש ירידה מדהימה בהיקף התחלואה, אבל בני נוער יכולים להיות מקור להדבקה ולמוטציות, ולכן אני בדעה שכדאי לחסן אותם"
על הווריאנט ההודי, שהתגלה לאחרונה בישראל, אמרה: "עד כמה שאני יודעת, אין תחלואה קשה בגללו, אין התפשטות יותר מהירה, אבל ימים יגידו. כל וריאנט דורש מעקב". היא גם אמרה שבבית החולים שיבא אין מאושפזים שנדבקו בווריאנט הזה. "בקושי יש אצלנו מטופלים חדשים. הירידה בתחלואה היא באמת מאוד מרשימה".
בסוף הריאיון נשאלה פרופ' רהב אם ההחלטה לרכוש חיסונים נוספים מחברת פייזר טובה בעיניה. תשובתה: "חיסונים הם כמו ביטוח, וטוב לקנות ביטוח. אם נחליט לחסן ילדים ובני נוער, או שנצליח סוף-סוף לחסן את כל המבוגרים שעדיין לא התחסנו, או שנצטרך מנה שלישית - נצטרך אספקה או מחסן עם עודף חיסונים, כך שההחלטה לקנות חיסונים בהחלט הייתה טובה".