מאז הגעת החיסונים לקורונה לישראל, התחסנו במדינה מיליוני אנשים. בתחילה התחסנו האנשים אשר היו בסיכון הגבוה ביותר מתחלואה, ובאופן הדרגתי קבוצות נוספות באוכלוסייה קיבלו היתרים להתחסן. מכיוון שידוע כי מחלימים מצויים בסיכון נמוך יותר לחלות בשנית, הוחלט בשלב ראשון שלא לחסן מחלימים בישראל, מלבד דיירי מוסדות גריאטריים בפרויקט "מגן אבות". בחודש מרץ, לאחר שחוסנו אחוז משמעותי מהאוכלוסיות שהיו בסיכון, התקבל אישור לחסן גם אנשים שהחלימו מקורונה ומעוניינים להגביר את ההגנה מתחלואה חוזרת.
קראו עוד
בעוד שמחלימים רבים שמחו לבוא לתחנות החיסון כדי להקטין ככל הניתן את הסיכוי לחלות בשנית, רבים עדיין מתלבטים בנוגע לנחיצות החיסון לאחר החלמה. מנתוני קופת חולים כללית עולה כי 57% מהמחלימים לא התחסנו ובמכבי לא התחסנו 67%. התלבטות זו מובנת, מכיוון שידוע כי לאחר החלמה מהמחלה, הסיכוי לתחלואה חוזרת נמוך משמעותית. ואולם, יש היגיון בהתחסנות גם לאחר החלמה מהמחלה עצמה.

חיסון למחלימים מקורונה: גם בטוח וגם יעיל

תחילה יש לציין שהחיסון נבדק ונמצא בטוח במחלימים. במחקר של פייזר שכלל כ-1,100 משתתפים שנדבקו בעבר בנגיף, נמצא שפרופיל היעילות והבטיחות של החיסון לקורונה לא היה שונה בקרב משתתפים אלו לעומת הממצאים בשאר האוכלוסייה. החיסון נבדק מאז בקרב מחלימים במחקרים רבים נוספים, ובארה"ב בוא ניתן למחלימים בדומה לשאר האוכלוסייה כבר מתחילת מבצע החיסונים, בהתאם להמלצות המרכז לבקרת מחלות שם.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
מנת החיסון משמשת למעשה כמנת דחף לחסינות הטבעית שרכשו, ומעלה את רמת הנוגדנים בגו;
(צילום: Shutterstock)
נמצא גם שהחיסון צפוי להועיל למחלימים. רמת הנוגדנים הממוצעת של מחלימים נמוכה יותר לעומת הרמה בקרב מחוסנים, ומחקרים רבים הראו כי אנשים שחלו בעבר בנגיף מראים תגובה חיסונית משמעותית לאחר מנת חיסון אחת. עבור המחלימים, מנת החיסון משמשת למעשה כמנת דחף לחסינות הטבעית שרכשו, ומעלה את רמת הנוגדנים בגוף, כמו גם רכיבים נוספים של התגובה החיסונית. יש יסוד לחשוב שעלייה זו תתרום גם להארכת משך הזיכרון החיסוני, וממצאים מעבדתיים מצביעים על כך שהיא מגבירה את הסיכוי לכך שהמערכת תוכל לנטרל וריאנטים שונים.
ההגנה מפני תחלואה חוזרת נמוכה יותר בקרב מחלימים ביחס למחוסנים, כך שמידת ההגנה עומדת על כ-80%, ואף פחות מכך במבוגרים מעל גיל 65. לעומת זאת הנתונים על יעילות החיסון בהגנה מפני תחלואה גבוהים יותר ועומדים על מעל 90% גם חצי שנה לאחר מנת החיסון השנייה
בנוסף, מספר מחקרים מצאו גם שההגנה מפני תחלואה חוזרת נמוכה יותר בקרב מחלימים ביחס למחוסנים, כך שמידת ההגנה עומדת על כ-80%, ואף פחות מכך במבוגרים מעל גיל 65. לעומת זאת הנתונים על יעילות החיסון בהגנה מפני תחלואה גבוהים יותר ועומדים על מעל 90% גם חצי שנה לאחר מנת החיסון השנייה, כולל בקרב האוכלוסייה המבוגרת. לאחרונה יש גם דיווחים על התועלת של החיסון בשיפור התסמינים של מחלימים הסובלים מהשפעות ארוכות טווח של קורונה. דיווחים אלו הינם ראשוניים מאוד, ומתבססים על סיפורים אנקדוטליים, מדגמים קטנים וסקרים שאינם מייצגים. דיווחים מסוג זה יכולים להצביע על כיוונים מעניינים להמשך מחקר, אך אינם מהווים בסיס משמעותי לקבלת החלטות רפואיות.
השורה התחתונה: למרות שרוב המחלימים מ-COVID-19 מוגנים במידה מסוימת מפני תחלואה חוזרת, מומלץ למי שמבקש להעלות את סיכויי ההגנה שלו למקסימום, לקבל מנת חיסון אחת כשלושה חודשים (לפחות) לאחר ההחלמה מהמחלה.
הכותבת הינה אימונולוגית וחברה בעמותת "מדעת"