חיסוני הקורונה תופסים הילוך והיום בריטניה תהיה המדינה המערבית הראשונה שתפתח במבצע חיסונים ארצי: כחלק מההכנות, פרסם משרד הבריאות בבריטניה הנחיות מפורטות לצוותים הרפואיים, כיצד יש לחסן ומי לא יוכל לקבל את החיסונים השונים.

האם כל אחד יוכל להתחסן לקורונה?

לא. כפי שפרסמנו, הראשונים להתחסן יהיו צוותים רפואיים ובהם אחיות ואחים, רופאות ורופאים, פראמדיקים וחובשים ומטפלים סיעודיים בקשישים ובחולים כרוניים. לאחריהם יתווספו לרשימה גם קשישים בני 65 ומעלה.
לא יוכלו להתחסן באופן גורף נשים בהיריון, נשים מיניקות, תינוקות, פעוטות וילדים עד גיל 18, משום שלא נכללו עד כה בניסויים הקליניים. לפיכך אלה יצטרכו להמשיך להקפיד לעטות מסכות ולשמור על ריחוק חברתי.

למי אסור באופן מוחלט להתחסן?

החיסון נגד קורונה - של פייזר, מודרנה או אחרים, אסור למי שסובל מאלרגיה לחיסונים (פיתח בעבר תגובה אלרגית חמורה (אנפילקסיס) לחיסונים). במקרה כזה, יהיה צורך לתת את החיסון באשפוז תחת השגחה של כ-48 שעות, ולאחר אישור מומחה אלרגיה.
3 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
אלרגיה לאחד ממרכיבי החיסון לא מאפשרת להתחסן
(צילום: רויטרס)

האם חולי לב ויתר לחץ דם יכולים לקבל את החיסון?

כן. חולים אלה נמצאים בקבוצת סיכון ראשונה למחלת קורונה מסכנת חיים, ולפיכך הם יהיו מהראשונים להתחסן, בהתאם לקבוצת הגיל המתאימה: תחילה בני 80 ומעלה, אחר כך בני 75 ומעלה, ואחריהם בני 65 ומעלה. אם יהיו מספיק חיסונים, יוזמנו להתחסן כלל אוכלוסיות הקשישים בני 65 ומעלה.

האם מותר לחולי אסתמה להתחסן?

בהחלט. חולי מחלות ריאות אסתמה ו-COPD, נמצאים בקבוצת סיכון למחלה קשה ולפיכך גם הם יהיו בין הראשונים להתחסן. זאת בתנאי שאינם סובלים מאלרגיה לאחד ממרכיבי החיסון.

האם חולי קורונה רשאים להתחסן?

חולי קורונה פעילים כמובן שאינם יכולים להתחסן עד 14 ימים לאחר ההחלמה. לגבי מחלימים: אין מניעה רפואית לחסן חולי קורונה שהבריאו. עם זאת, בשל המחסור בכמות החיסונים האפשרית, ומתוך ההנחה שלרוב מחלימי הקורונה יש עדיין נוגדנים מנטרלים ותאי T המגינים עליהם מהמחלה למשך כחצי שנה, הם יהיו מהמתחסנים האחרונים בתור.

האם מותר לחסן כשיש חום גבוה?

לא. כפי שמקובל בשאר החיסונים, אסור לחסן בעת מחלת חום. זאת משום שהחיסון עצמו עלול להעלות את חום הגוף, מה שיקשה על הרופאים לדעת אם מקורו של החום בחיסון או במחלה. לפיכך ניתן להתחסן על פי המקובל 24-48 שעות לאחר נסיגת החום. בעידן הקורונה, מומלץ לבצע בדיקת PCR בעת מחלת חום, ודאי לפני חיסון הקורונה.
3 צפייה בגלריה
נזלת לא מונעת את האפשרות להתחסן
נזלת לא מונעת את האפשרות להתחסן
נזלת לא מונעת את האפשרות להתחסן
(צילום: shutterstock)

האם מותר להתחסן נגד קורונה כשיש נזלת ושיעול?

נזלת אינה מונעת קבלת חיסונים. באשר לשיעול, בשל מגפת הקורונה יש לבצע תחילה בדיקת קורונה. אם היא שלילית, ניתן יהיה להתחסן לאחר נסיגה משמעותית בשיעול. זאת כדי למנוע הדבקה של הסובבים, וגם בשל הקושי הטכני לחסן בעת התקף שיעול הגורם לתנועה של הגוף וגם של היד המתחסנת.

האם מטופלים בתרופות ביולוגיות יכולים להתחסן?

תרופות ביולוגיות כשלעצמן מעלות את הסיכון לזיהומים חמורים, ולפיכך אסור לחולים אלה לקבל חיסונים המכילים נגיף חי מוחלש. עם זאת, חיסוני פייזר ומודרנה שיגיעו לישראל אינם מכילים כלל וירוסים, אלא מולקולה בשם mRNA ולכן על פי המקובל, אין איסור להתחסן. מומלץ בכל מקרה להיוועץ ברופא המטפל.

האם מחלים קורונה שעדיין סובל מעייפות ומאובדן חוש טעם וריח יכול להתחסן?

תסמיני הקורונה הכרונית, ובהם גם אובדן חוש טעם וריח, עייפות, כאבי שרירים, בעיות קשב וריכוז ושכחה, עלולים להימשך שבועות ארוכים ולעתים גם חודשיים - שלושה. אם אין עדות להידרדרות משמעותית במצב, אין מניעה עקרונית להתחסן לקורונה. עם זאת כאמור, מחלימי הקורונה לא יהיו הראשונים שיתחסנו כעת, כך שסביר שעד שיוכלו להתחסן תסמיני הקורונה הכרונית יחלפו.

האם מותר לקבל חיסון קורונה במקביל או בסמוך לקבלת חיסונים אחרים?

אין עדיין מידע נרחב על כך וההערכות הכלליות הן שלא צפויות בעיות רפואיות מיוחדות עם קבלת חיסונים אחרים. אולם בהיעדר מידע מדויק, ממליצים לפי שעה להמתין עם חיסון הקורונה לפחות שבעה ימים לאחר קבלת כל חיסון אחר. זמן זה הוא טווח הביטחון שבו חיסון עלול לגרום לתופעות לוואי חולפות (כמו חום, חולשה, וכאב במקום ההזרקה).

אם לקראת קבלת המנה השנייה, המתחסן חולה?

במקרה כזה, תידחה הזריקה השנייה עד להחלמה. באופן כללי, מועד הזריקה השנייה נקבע על סמך הניסויים הקליניים שמצאו שרמת הנוגדנים המנטרלים מגיעה לשיא - בחיסון של מודרנה כשהמנה השנייה ניתנת 28 ימים אחרי הראשונה, ובפייזר 21 ימים אחרי הזריקה הראשונה. עם זאת, בעת מחלה, לא ייקחו סיכון, גם במקרה שבו לא יעלו הנוגדנים למקסימום. הבטיחות היא מעל הכל.

האם נטילת אנטיביוטיקה מפריעה לחיסון?

לא. האנטיביוטיקה אינה הבעיה, אלא המחלה עצמה. לפיכך, כמו בכל החיסונים, מומלץ שלא להתחסן בעת מחלה פעילה, או לפחות 24 שעות לאחר ירידת חום ונסיגת מרבית הסימפטומים.

האם לסובלים מנכות בידיים יש איסור להתחסן?

לא.

האם מחלות נוירולוגיות ובהן אלצהיימר, אפילפסיה, שבץ מוחי או הפרעות קשב וריכוז לא מאפשרות קבלת חיסון?

לא, כל עוד מצבו של החולה יציב ולא חלה הידרדרות. אי אפשר להתחסן בעת שבץ מוחי פעיל, התקף אפילפטי או התקפי אפילפסיה תדירים לאחרונה, או במצב של חוסר התמצאות כשאין לחולה מטפל או אפוטרופוס שיכול לדאוג לחולה.
3 צפייה בגלריה
החיסון עלול לגרום לכאב קל במקום ההזרקה
החיסון עלול לגרום לכאב קל במקום ההזרקה
החיסון עלול לגרום לכאב קל במקום ההזרקה
(צילום: AP)

האם חבלה בידיים מונעת חיסון?

חיסוני הקורונה עלולים לגרום לכאב בשריר ולמגבלה בהנעה. אין ניסיון רב בחיסון לאחר פציעות, שכן המתחסנים בניסויי פייזר ומודרנה היו בריאים. לפיכך, יש להמתין עד להחלמה לפני קבלת החיסון.

מתי תחל ההגנה מהמחלה?

ההגנה מפני נגיף הקורונה מתחילה כבר שבועיים אחרי הזריקה הראשונה, אולם היא לא מספיקה: רמות הנוגדנים המנטרלים שנוצרים בגוף תהיה עדיין נמוכה. על פי דיווחי חברות החיסונים, מתחסן יהיה מוגן מקורונה בסבירות גבוהה שבועיים אחרי הזריקה השנייה: בחיסון של מודרנה - שישה שבועות אחרי הזריקה הראשונה, ובחיסון של פייזר – חמישה שבועות אחרי הזריקה הראשונה.
הכותב הוא מומחה לרפואת ילדים, רופא חמ"ל קורונה, והכתב הרפואי של ynet