בתום תקופה של התמודדות עם טראומות הקורונה והמצב ביטחוני, ניכר שאצל רבים מאיתנו ההשלכות עדיין מלוות אותנו בחיי היומיום – חרדות, נטייה לדכדוך וחוסר אנרגיה. בימים כאלה, השמנים האתריים יכולים לסייע – למבוגרים ולילדים כאחד - בחזרה לשגרה שקטה ורגועה.
מדינה בפוסט-טראומה - כתבות נוספות בסדרה:
ארומתרפיה היא שיטת טיפול עתיקה, המבוססת על שמנים אתריים (נדיפים) שמופקים מחלקי הצמח השונים: עלים, גזע, שרף, פרי, פרח ושורש. השמנים האתריים מופקים בסחיטה (בעיקר מהדרים) או בזיקוק ומכילים תערובות של חומרים כימיים נדיפים כמו טרפנים, פחמימנים וכהלים. מולקולות השמנים האתריים הקטנות הן שמעניקות לשמנים את ריחם ואת תכונותיהם הייחודיות.
אילו שמנים מומלצים לשימוש עכשיו?

לבנדר - שמן עזרה-ראשונה

הלבנדר (אֲזוֹבְיוֹן) מוכר כצמח "מרומם" שנותן זריקת אנרגיה מייד עם השימוש בו. הלבנדר הינו שמן אתרי נהדר בכל הקשור לשיפור תפקוד מערכת החסון ולזרימת דם תקינה שלו . שלוש טיפות ממנו בחלל החדר יעזרו להשתחרר מתחושת דכדוך ויעודדו שקט ורוגע.
הלבנדר הוא גם השמן האתרי היחיד שמותר במריחה באופן ישיר על עור מגורה - ולכן משמש גם להרגעת העור לאחר עקיצות או גירוי.
4 צפייה בגלריה
שמנים אתריים
שמנים אתריים
לבנדר. שלוש טיפות ממנו בחלל החדר יעזרו להשתחרר מתחושת דכדוך ויעודדו שקט ורוגע
(צילום: Shuttertstock)

אשכולית – לאיזון אכילה רגשית

שמן אתרי אשכולית מומלץ בזכות התכונות המאזנות שבו. שתי טיפות על נקודות הדופק במפרק היד יקלו על כאבי ראש ומיגרנות המלווים בבחילות. כן מיוחסות לו תכונות מאזנות מנגנון שובע - רעב ושיפור תהליכי עיכול. יש הנוהגים לשים טיפה אחת של שמן אשכולית על מרכז הלשון מדי יום - וכך לאזן את האכילה הרגשית – זו שהתעצמה אצל רבים מאיתנו בשנה החולפת.
4 צפייה בגלריה
שמנים אתריים
שמנים אתריים
אשכולית. שתי טיפות על נקודות הדופק במפרק היד יקלו על כאבי ראש ומיגרנות המלווים בבחילות
(צילום: Shuttertstock)

ארז אטלנטי – מיקוד ואיזון נפשי

לארז האטלנטי תכונות המסייעות במיקוד ואיזון נפשי. הארז מוכר כצמח מפתח עבור צעירים ומבוגרים המאופיינים בהיעדר תחושת ביטחון ונטייה לרגישות יתר. השמן יסייע בחיזוק מערכת הלימפה והחיסון ויתאים לטיפול גם בבעיות נשימה. הוא מאזן ומרגיע מתח וחרדה. שלבו אותו בשגרת החיים שלכם - שלוש טיפות על כפית נשא איכותי (זית או קוקוס למשל) במריחה על בית החזה עד לספיגה מלאה. לאחר יומיים תוכלו להרגיש בשיפור.

שמן התפוז - הרגעה ואיזון מצבי רוח

כבר במפגש הראשוני אתו, הריח המתוק, ההדרי והמרענן יעיד על תכונותיו. שמן אתרי תפוז משמש בסין לחיזוק מערכת העצבים וביננו, מי לא צריך איזון במערכת העצבים שלו עכשיו? תכונותיו הבולטות יהיו קרירות ואיזון נפשי, הרגעה ואיזון מצבי רוח. טפטפו שתי טיפות שלו בכפית שמן זית ומריחו על כפות הרגליים עד לספיגה מלאה - להתמודדות עם חרדות, פחדים , תחושת דכדוך ועוד.

שמן מנטה – מרומם רוח

התכונות מרוממות הרוח של שמן המנטה מוכרות אלפי שנים בתרבויות המזרחיות והמערביות. טפטפו שבע טיפות שמן מנטה על רצפת מקלחת חמה ואפשרו לאדים לרומם לכם את מצב הרוח ולתרום לאווירה חיובית ונינוחה.
4 צפייה בגלריה
שמנים אתריים
שמנים אתריים
טפטפו שבע טיפות שמן מנטה על רצפת מקלחת חמה ואפשרו לאדים לרומם לכם את מצב הרוח
(צילום: Shuttertstock)

רוזמרין - לאנרגיות חדשות

הרוזמרין יתאים התקופה זו במיוחד למי שמרגיש דיכאון ומועקה. להזרמה מחודשת של אנרגיה טובה , הוסיפו שתי טיפות ממנו לכפית שמן זית וישירות לסלט או לחביתה. כדאי גם לערבב אותו היטב עם שמן הזית במטבח שלכם ולמזג טעמים.

שמנים אתריים - כללי שימוש

בשמנים האתריים ניתן להשתמש במגוון דרכים:
  • עיסוי או מריחה - החדרת השמנים באופן מדולל לעור: 20 טיפות על כל כף שמן זית, קוקוס או שמן זרעי ענבים, המשמשים כשמן נשא.
  • אמבט - הוסיפו לאמבט מים נעימים 10-5 טיפות על כף מלח ים או מלח גס וערבבו בעדינות.
  • הרחה - שימוש במבער רגיל או חשמלי עוזר לטהר את הסביבה ולהרגיע. במכשיר חשמלי יש לטפטף 15-7 טיפות בתוך נוזל ולהפעילו כ-15 דקות, כל שעתיים. במבער הפועל בעזרת נר חימום, יש להוסיף לצלוחית המים 15-7 טיפות של סך כול השמנים (תלוי בגודל חלל החדר) תחת השגחה, עד כשעתיים.
4 צפייה בגלריה
שמנים אתריים
שמנים אתריים
לטפטף 15-7 טיפות בתוך נוזל ולהפעילו כ-15 דקות, כל שעתיים
(צילום: Shuttertstock)
את השמנים מומלץ לקנות מחנויות מקצועיות או בתי מרקחת ולא בשווקים פתוחים, שם השמנים חשופים לחום וקור. ודאו שעל גבי אריזת השמן מצוינים ארץ המוצא של הצמח, החלק שממנו הפיקו את השמן ודרך ההפקה.

שימו לב

בליעה: מלבד שמנים מסוימים מאוד המיועדים לבליעה, אין לבלוע שמנים אתריים שכן רובם עלולים להיות רעילים בבליעה. מריחה: מלבד שמן הלבנדר העדין, אסור למרוח שמנים אתריים ישירות על העור וגם לא מומלץ לטפטף על הכרית, מחשש לתגובות לא נעימות ואף לכוויות. את השמנים מערבבים קודם בשמן נשא שיש בבית (זית, קוקוס, שקדים).
מורן שטרום היא נטורופתית מוסמכת וארומתרפיסטית /// המידע אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואין בו תחליף לייעוץ רפואי