רבים מחולי הקורונה זקוקים לפיזיותרפיה נשימתית, שכן אחת הפגיעות הכי משמעותיות של הווירוס, היא במערכת הקרדיווסקולארית (מערכת הלב, ריאות וכלי דם). לעיתים החולים הם ללא תסמינים, אך אלה עם התסמינים, כוללים כמעט תמיד את מערכת הנשימה. קוצר נשימה הינו התסמין השכיח של הקורונה ו-35% עד 95% מהחולים סובלים ממנו.
ישנם תסמינים אחרים, כמו אובדן טעם וריח, כאבי שרירים, שלשולים, חום, כאבי ראש ואחרים, אבל אף אחד מהם אינו מסכן חיים כמו הפגיעה הריאתית ולעיתים גם הלבבית. בשלבי המחלה המתקדמים ישנה ירידה משמעותית של כמויות החמצן בגוף ועלייה ניכרת בעבודת הנשימה, עד הנשמה מלאכותית.
תלונות של מחלימי קורונה כגון תשישות הינן מתסמיני הפגיעה בריאות ולפעמים גם בלב. לכן, פעילות פיזיותרפיה נשימתית הינה אקוטית וחשובה כמחזקת את מערכת הנשימה בתקופה קריטית זו של המחלה.
המילה 'פיזיותרפיה' נקשרת אצל רובנו, לתרגילים ותנועות גוף שמסייעות להקלה בכאבי פרקים, גב, צוואר וגפיים. לרוב הפיזיותרפיסט/ית המוסמכים מטפלים בעזרת תרגילים ותירגול והופכים אותנו לגמישים וחזקים יותר ובמקביל לכואבים פחות. מוכר פחות הוא תחום חשוב של הפיזיותרפיה והוא החלמה או הקלה במחלות כרוניות של מערכות הגוף הפנימיות שלנו כמו מחלות וניתוחי לב, מחלות וניתוחי ריאה, סוכרת, השתלות וכמובן קורונה ועוד.
2 צפייה בגלריה
בדיקת רופא נשימה
בדיקת רופא נשימה
פיזיותרפיה נשימתית. להקל על מחלות כרוניות של מערכות הגוף הפנימיות
(צילום: shutterstock)

מהי פיזיותרפיה נשימתית?

פיזיותרפיה נשימתית היא פיזיותרפיה שמטפלת בבעיות נשימה אקוטיות וכרוניות כתוצאה ממצבים שונים שמערבים את מערכת הנשימה כגון: פרוצדורה רפואית, ניתוח, טראומה או מחלה אקוטית או כרונית, שמערבת את דרכי הנשימה.

למה צריך פיזיותרפיה נשימתית ?

המטרה של פיזיותרפיה נשימתית היא לעשות כל שאפשר כדי שהמטופל ינשום באופן האופטימלי שלו הוא יכול. כל זאת כדי שיוכל לקיים אורח חיים מלא ללא קוצר נשימה או זיהומים המחייבים מתן תרופות נוגדות זיהום וכמובן מחמירות ומסבכות את רמת החולי.
הפיזיותרפיסטים מתרגלים טכניקות שונות לפינוי ליחה,עובדים על הרחבת בית החזה כדי לאפשר נשימה מקסימלית ומאמנים ומדריכים את החולים בתרגולים לשיפור ניצולת החמצן שלהם. היווצרות והצטברות ליחה וקוצר נשימה בתנועה ואף במנוחה הינן תופעות מאוד שכיחות לכל הסובלים ממחלות כרוניות חסימתיות כגון סיסטיק פיברוזיס, PCD (Primary ciliary dyskinesia) ברונכיאקטזיס, מחלימי קורונה ועוד.

מהם תרגילי פיזיותרפיה נשימתית?

אנחנו מתרגלים מנחים ופעולות שמאפשרות את ניקוז ופינוי הליחה ושיפור יכולות הנשימה –
  • ניפוח בלון או תירגול נשיפה בקשים כנגד בקבוקי נוזלים גבוהים - תרגיל שמעלה לחץ בריאות דרך התנגדות.
  • שימוש במכשיר פיזיותרפיה נשימתי בשימוש ביתי - מדובר על תרגול במכשיר (אירוביקה) שהוא מכשיר פיזיותרפיה נשימתית לשימוש ביתי מסוג OPEP.
Oscillating Positive Expiratory Pressure ) OPEP) יוצר לחץ חיובי סוף נשיפתי עם מתנד (יצירת תנודות- ויברציות).המכשיר מיועד לסייע בפינוי ליחה ופתיחת דרכי נשימה באופן עצמאי על ידי החולה. המכשיר מדמה פעילות פיזיותרפיה נשימתית למערכת הנשימה.
חולה נושף לתוך המכשיר, מה שמכניס לחץ חיובי לדרכי הנשימה ובכך נוצרת התנגדות ורטט הגורמים לגירוי דרכי הנשימה ובעקבות כך לשיעול והפרשה החוצה. הפרשת ליחה יעילה בעזרת ארוביקה, משפרת משמעותית את תפקודי הריאות, מפחיתה את החמרות המחלה ועוזרת לנקות את הריאות ולקחת תרופות בשאיפה בצורה טובה יותר. תכשיר האירוביקה הוגש לאישור לסל התרופות השנה.
  • נשימות בטכניקות שונות וויברציות של הפיזיוטרפיסט/ית במנחי שכיבה שונים שיגרמו לשיחרור הליחה מדפנות הריאות ויאפשרו פינויה על ידי שיעול.
  • תרגילי ידיים ורגליים - מייצרים גמישות באיזור החזה שעוזר לשחרר חסימות תוך ריאתיות ועוזר גם לשחרר את הליחה מדפנות הריאות.
  • שיפור יציבה - מסייע לנשימה מיטבית ובוודאי לנשימה עם קשיים.
2 צפייה בגלריה
פיזיותרפיה נשימתית
פיזיותרפיה נשימתית
תרגילי פיזיותרפיה נשימתית
(צילום: shutterstock)

פיזיותרפיה נשימתית וקוצר נשימה

אחד הדברים שאנחנו מלמדים בפיזיותרפיה נשימתית, הוא, איך להתנהל עם תופעה מאד שכיחה אצל הסובלים ממחלות ריאה חסימתיות - קוצר הנשימה. נושא קוצר הנשימה, מטופל בשני היבטים. באופן אחד, בתרגול, אנחנו מלמדים את הסובלים מהמחלות החסימתיות איך לנשוף בשפתיים קפוצות.
בפועל, אנחנו מדריכים איך קופצים שפתיים ונושפים נשיפות ארוכות ושואפים לאט. בנוסף, אנו מאמנים אימונים אירוביים בעצימויות ובתוכניות שונות. דבר זה משפר את יכולת המטופל לנצל עד כמה שיותר את החמצן שיש בריאותיו כדי ליצר עד כמה שיותר אנרגיה, ובכך לאפשר תנועתיות רבה ועצימה יותר ללא קוצר הנשימה.

חשיבות השיעול

שיעול הינו אפקט משמעותי מבחינת אלה שסובלים מליחה שנמצאת בתוך תוכי הריאה. ליחה צמיגה וסמיכה הינה מה שמאפיין את חלק מקבוצות חולי ריאה הכרוניים, חולים במחלות כמו - CF, PCD, ברונכיאקיטזיס ועוד. הליחה שלהם נמצאת עמוק בתוך חלקי הריאה העמוקים. פעמים רבות, בגלל שהליחה צמיגה מאוד, יכולתו של המטופל להשתעל את הליחה החוצה היא מוגבלת. התפקיד של מכשיר כגון האירוביקה, הוא לשחרר את הליחה מדפנות הריאות כך ששיעול רגיל יוציא אותה.
מכשיר האירוביקה או הפיזיותרפיה הנשימתית מייצרים נשיפה דרך התנגדות שמייצרת ויברציות של דרכי הנשימה. אנחנו גם מלמדים נשימות עמוקות עד כמה שניתן ואף משתמשים בלחיצות בטכניקות שלנו על בית החזה כדי באמת לסייע לליחה שנמצאת עמוק בריאה להשתחרר.
הוויברציות של המכשיר או ידי הפיזיוטרפיסט/ית יוצרות תנודתיות בדרכי הנשימה הפנימיים ועוזרים לנתק ליחה מדפנות דרכי האויר ונאדיות הריאות. שיעול משמעותי ואפקטיבי יעלה את הליחה לכיוון הפה והאף ומשם החוצה.

תרגול בבית מפחית הגעה לבתי חולים ושומר מפני סיכון קורונה

כל אחד יכול לחלות בקורונה, אבל חולי הריאה הכרוניים נמצאים בסיכון גבוה בגלל יכולתם המוגבלת להתמודד עם תסמיני המחלה והווירוס, מאחר שיכולת מערכת הנשימה שלהם פגועה. חולים אלה בימי שגרה מגיעים פעמים רבות לבתי חולים לעבור טיפולים מונעים או מאושפזים בגלל סיבוך של מחלתם. בעקבות זאת, ישנה חשיבות רבה לפיזיותרפיה הנשימתית כטיפולי תיחזוק ומניעת הזיהומים.
ניקוז הליחה האקטיבי שהפיזיותרפיסטים עושים במגוון מנחי גוף, הינו משמעותי לשמירה על בריאות המטופל. שימוש במכשוריכול להקל בשחרור הליחה ואז הטיפול הנשימתי יהיה אפקטיבי יותר ויתכן גם קל יותר למטופל עצמו. אפקטיביות של טיפול כזה נמדדת בירידה בכמות ביקורים בחדר מיון, בירידה בכמות אישפוזים וירידה בשימוש התרופות נוגדי זיהומים ומאפשר חיי משפחה ועבודה נורמאליים.

ספיגת טיפולים תרופתיים טובה יותר

חולי ריאה כרוניים, לרוב, מטופלים כל חייהם בתרופות שמסייעות להם לתפקד בחיי היומיום ובתרופות מניעתיות לחיזוק הגוף ומניעת זיהומים. לרובם אף מומלץ שיקום ריאות שהוא אימון מנוטר, כדי לשפר את ניצולת החמצן ולאפשר למטופל לפנות ליחה בצורה אקטיבית. חשוב להבין, יכולת הטיפול התרופתי אינה יעילה במקרים בהם הריאה חסומה בליחה. במקרים אלה, התרופה תהיה פחות יעילה משום שהחומרים הפעילים בה לא יגיעו לכל חלקי הריאה.
ההמלצה הכללית לפיזיותרפיה נשימתית ניתנת על ידי רופא מטפל או רופא ריאות. לרוב, הטיפולים נעשים פעמיים ביום אך התדירות משתנה ונקבעת לפי מצב המטופל, כמות הליחה שלו, ותדירות השימוש בתרופות נגד זיהום.
4 תרגילים נשימתיים לבית ל"תיחזוק" יעיל של מערכת הנשימה, אותם ניתן לבצע באופן עצמאי גם בחיי היום יום שלנו בבית:
  • ניפוחי בלון רגיל או בלונים ממי סבון.
  • תרגילי ידיים לצדדים ולאחור שמלווים בהכרח בפתיחת בית החזה ולפיכך בשחרור ליחה אם קיימת ו-נשימות עמוקות.
  • נשיפה בקשית לתוך בקבוקי מים. ניתן לנשוף בקשית ולנסות לעשות בלונים במים בבקבוקים בגבהים שונים. כלומר נשיפה בקשית כנגד עמוד מים בבקבוק של חצי ליטר מים יהיה קל יותר מנשיפה בקשית בבקבוק של ליטר וכן הלאה.
  • אימון אירובי מכל סוג שהוא, כמו עלייה במדרגות או הליכה נמרצת שמעלה את דופק הלב.
הכותבת היא פיזיותרפיסטית ופיזיולוגית של מאמץ, אחראית שיקום ריאות בבית חולים בילינסון, ומומחית לטיפול במחלות כרוניות.