פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, צפה גם הוא במשחק היורו אתמול (שבת) בין נבחרות דנמרק לפינלנד, כאשר קשר הנבחרת הדנית, כריסטיאן אריקסן, התמוטט על כר הדשא, וישר הבין מה קרה. "מההתחלה צעקתי – תביאו דפיברילטור. אריקסן התמוטט לפני שהוא הגיע לכדור ועל פי ההחייאה שהוא עבר, הוא כנראה לקה בדום לב".
1 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן לפני ההתמוטטות אתמול במשחק היורו
(צילום: גטי אימג'ס)
הדרמה אתמול הזכירה לפרופ' אדלר את האירוע שהוא עצמו חווה לפני כשבוע וחצי, במהלך גמר גביע המדינה בכדורגל, אז לקה בליבו אוהד הפועל ת"א גיא ירמק (49) באיצטדיון. למזלו, לא הרחק ממנו עמד פרופ' אדלר, שנתן לו טיפול ראשוני והציל את חייו.
שני המקרים ממחישים את חשיבותו של דפיברילטור זמין. "ומכאן החשיבות של החוק שחוקק ומחייב דפיברילטורים בכל מקום ציבורי מעל 500 אנשים. אם את שואלת אותי - צריך להיות דפיברילטור בכל מקום. תראו עד כמה זה חשוב, זה מציל חיים. בחור בן 28 - חייו ניצלו בזכות הדפיברילטור.
קראו עוד:
כקרדיולוג ואוהד כדורגל, ואני מניחה שגם אתה שמת לב לתופעה, שבכל שנה יש יותר ויותר כדורגלנים שסובלים מאירועי לב. "אני חבר בוועדת הרפואה של ההתאחדות לכדורגל ונלחם כבר שנים על כך שהבדיקות לכדורגלנים תהיינה הרבה יותר חמורות מהקיימות כיום, כולל בדיקות כמו אקו-לב במאמץ, הולטרים (מכשיר לניטור לחץ הדם במשך יממה) וכו'. צריך לבדוק את הספורטאים ביתר שאת. בכלל, כל אדם צריך רפואה מונעת וצריך להיבדק, אנחנו רואים גם אנשים בני 50-60. רק לפני חצי שנה רופאה בכירה מאסותא אשדוד מתה בשנתה בגיל 55".
יכול להיות שהספורט מייצר עומס גדול מדי על גוף האדם? "בהחלט. הרבה ספורטאים מגיעים לדפקים גבוהים מהדופק שהם צריכים להגיע אליו ולכן הם מפתחים קרדיומיופתיה, התעבות של שריר הלב, והם חשופים יותר להפרעות קצב. אנחנו יודעים את זה".
פרופ' אדלר מסביר שמקרי דום לב מתחלקים בעולם הקרדיולוגיה והרפואה בחלוקה גסה למעל גיל 35 ומתחת לגיל 35. "בדרך כלל, מעל גיל 35 דום לב יתרחש בגלל חסימה של עורק. מתחת לגיל 35 בדרך כלל זה בגלל מחלה של שריר הלב שנקראת היפרטרופיק קרדיומיופתיה.
"אבל צריך גם לזכור שהקורונה עדיין משתוללת באירופה וייתכן שהמחלה או החיסון גרמו לפגיעה בשריר הלב ולהפרעת קצב. אני מעריך שהדברים האלה יתגלו בעתיד. ההערכה שלי שיש סיכויים גדולים מאוד שהשחקן הגדול הזה לא יחזור לשחק – אם דום הלב אירע כתוצאה קרדיומיופתיה או חסימה של עורק שריר הלב. הדבר הכי חשוב שהוא חזר לחיים ושהוא איתנו".